Voleibol i Futbol: Tècniques i Regles
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Deporte y Educación Física
Escrito el en catalán con un tamaño de 11,57 KB
Voleibol
Altura de la xarxa: 2,43 m per a homes i 2,24 m per a dones. Tocs: (mínim 1, màxim 3). Si la pilota toca la xarxa, és neutre i es pot tornar a jugar, però no si és el 3r toc. Si és entre el 1r i el 2n toc, sí, i entre el 2n i 3r també, però la pilota ha de passar a l'altre camp. Categoria Masculina: Els 80 cm superiors que sobresurten es consideren part de la xarxa i delimiten lateralment l'espai de pas.
Mides del camp: rectangle de 18 x 9 m, envoltat per una zona lliure que ha de tenir un mínim de 3 m d'ample i 7 m d'alçada. En competicions mundials, 5 m als laterals, 8 m al fons i 12,5 m d'alçada. Línies de 5 cm d'amplada. Pals entre 0,5 i 1 m de la línia lateral, altura de 2,55 m.
Posicions fonamentals
- Direcció: Davant
- Tipus: passos afegits, carrera
-
Alta: remat, servei, col·locació
- Direcció: Lateral
- Tipus: Lateral peu, lateral pilota, creuat, carrera, creuat i carrera
- Acció: bloqueig
-
Mitja: recepció i defensa
- Direcció: Lateral
- Tipus: Lateral peu, lateral pilota, creuat, carrera, creuat i carrera
- Acció: recepció/defensa, recepció, defensa, defensa
-
Baixa: defensa
- Direcció: Endarrere
- Tipus: Carrera normal, carrera i peu pivot, passos afegits
- Acció: col·locació, defensa, recepció i defensa, recepció, defensa
Tècnica d'avantbraç
- Cos en posició mitja-baixa amb cames flexionades, genolls lleugerament endavant respecte a la punta dels peus. Els peus separats a l'amplada de les espatlles.
- El centre de gravetat desplaçat cap endavant i cap avall, el tronc una mica inclinat i les espatlles relaxades.
- L'angle entre els braços i el terra és de 45º, els canells en extensió per oferir la part interna de l'avantbraç a la pilota.
- Les mans s'agafen per consolidar la superfície:
- Dits entrellaçats (no recomanable)
- Puny agafat (recomanable)
- Mà sobre mà oferint la màxima superfície (molt recomanable)
Defectes dels avantbraços
- Fer el moviment acompanyant la pilota (cullera).
- Braços flexionats i/o tronc recte (farola).
- Mala superfície de contacte.
- Braços molt paral·lels o perpendiculars al terra (45º).
- Contacte amb la pilota fora de l'eix corporal.
Correccions
- Passada de dits: fer servir pilotes de bàsquet o medicinals (1-2 kg) per obligar al contacte i potenciació de l'extensió i flexió de dits. Pilotes desinflades, perdre la por.
- Avantbraç: treballar amb pilotes alternatives on l'objectiu sigui la sensibilització de la superfície de contacte. Per prevenir el dolor, es recomana en les primeres sessions samarreta de màniga llarga i pilotes lleugeres o de gomaespuma.
Relació jugador-grup
El jugador ha de reconèixer com un jugador intervé amb pilota i com un jugador intervé sense pilota. Prèviament a l'inici de cada jugada, s'ha de preparar i especialitzar per configurar l'atac en 2 tocs o en 1 toc i 3 tocs.
Contingut pedagògic
En estructures senzilles d'espai, el terreny de joc queda dividit en tantes zones com jugadors tenim menys 1 (n zones = nombre de jugadors - 1).
Futbol
Familiarització amb el futbol (fonaments tècnic-tàctics de tots els esports col·lectius)
Mitjançant activitats jugades en grups petits i amb gran cooperació, es reprodueixen aptituds tècniques sense voler.
Etapes d'aprenentatge
Etapa d'iniciació
Enfrontament, toc de pilota, el joc. Observacions segons el metabolisme:
- Desplaçament amb pilota endavant: 40%
- Xutar la pilota per fer gol: 35%
- Córrer sobre el terreny: 10%
- Fer passada: 10%
- Aturar la pilota: 5%
Etapa 1: d'iniciació
Objectius
- Domini de la pilota, millora de l'equilibri del cos sobre un peu fent servir l'altre peu.
- Mitjans: conduir la pilota i malabarismes.
- Conseqüències: si es fa bé, es reforcen les sensacions cinestèsiques i propioceptives.
- Desplaçament per estar sempre disponible.
- Finalitat: participació activa en el joc.
- Mitjans: terreny i temps actiu reduït, augmentar el nombre de jugadors.
- Conseqüències: adaptar-se a l'espai i a les possibilitats físiques per millorar el rendiment.
- Conduir les sessions de joc eficaç.
- Finalitat: fer gol sempre que es pugui.
- Mitjans: porteria no gaire ampla, porteria en funció de l'espai, pilota apropiada i en funció de l'edat.
- Conseqüències: vigilar la manca de seguretat i treure la por.
Etapa 2: la pilota, l'adversari i jo (l'enfrontament)
- Es busca l'apropiació de la pilota i, un cop la tenim, hem de conservar-la.
- Descentralitzar la pilota i el joc, fent servir tot el terreny de joc i repartint els jugadors en funció de l'eix central.
- Relació amb la pilota: conduir-la per sortir de la pressió.
- Relació jugador-company: les fases de joc.
- Relació jugador-adversari: conducció 1 contra 1, controlar la conducció i visualització de la pilota, control amb conducció.
Exercicis
- Familiarització:
- Superfícies de contacte (interior, exterior).
- Espai de menys a més distància.
- Tècnica de conducció:
- Control de la pilota (complicar les tasques: mitja volta, anar enrere i endavant, trepitjar la pilota).
- Competició: motivació.
Accions ofensives
- Tècniques:
- Peu: empenya, interior, exterior, puntera, taló, planta.
- Cap, pit, abdomen, cuixa, altres parts del cos.
- Del joc: atacs, remats, cops francs, serveis, centres, parets, regats, controls, conducció.
Etapa 3: pilota, company, adversari i jo; el joc entre 2
Objectius
- Jugar amb un company (fent servir l'espai).
- Fer servir l'espai.
- Aprendre l'espai pròxim i el màxim de línies de passada possibles.
Relacions
- Jugador-pilota: velocitat de moviment amb canvis de ritme.
- Jugador-company: proximitat dels jugadors i valorar si s'ha de passar o no. El company es converteix en una figura indispensable en els costats dret i esquerre.
- Jugador-adversari: fer 2 contra 1.
Examen de passades
- Objectiu: Iniciació a la passada.
- Material: 7 pilotes, petos, cons, mini porteries.
- Espai: 1/2 camp.
- Alumnes: 15.
- Temps: repeticions 10 (5 i 5).
- Superar les contingències: pla B - Variants.
Etapa 4: el joc entre 3
Objectius
- Proposar tècniques difícils en el joc llarg, curt o de volea.
- Modificar la forma i el ritme d'execució amb la finalitat de millorar la velocitat d'execució dins l'espai.
Relacions
- Jugador-pilota:
- Tècniques per sortir de la pressió.
- Moviments tècnics fent servir que el contrari ens posa en una situació de pressió i ens fa prendre decisions ràpides.
- Jugador-companys:
- Estan presents sempre, però a vegades estan massa junts.
- Jugadors-adversari:
- Es busca la superioritat.
- Sentir i entendre la pressió fins que no hi hagi un 3 contra 3.
Exercicis
- Superfícies (5):
- Control (pit, cuixa i interior).
- Per aixecar la pilota (empenya, cuixa, interior).
Etapa 5: La pilota, l'equip, l'adversari = 11 contra 11
Es poden veure 3 comportaments ineficaços per al desenvolupament del joc:
- En el moment que un company porta la pilota, els seus companys d'equip s'afanyen per anar cap endavant i deixen sol el que porta la pilota.
- Un jugador que rep la pilota davant de la porteria intenta controlar-la i driblar o avançar el seu adversari més directe, ell sol (s'hauria de recolzar amb el company per avançar).
- El joc sense pilota no existeix.
Objectius
- Fer circular la pilota, però també els jugadors.
- Ocupar els espais lliures per fer-se més visibles i disponibles, i poder multiplicar l'acció de la passada per conservar i recuperar la pilota.
Relacions
- Jugador-pilota: innovar noves tècniques i posar-les en pràctica en el camp.
- Jugador-companys: sense company no hi ha joc, i l'evolució de l'equip depèn dels companys. Les distàncies han de ser equidistants.
- Jugador-adversari: el joc es converteix en una estratègia progressiva (massa informació = desinformació), aplicar només conceptes positius.
Jugadors de futbol fins a 10 anys
Característiques dels nens
- Són generalment egocèntrics i els agrada tenir la pilota; es preocupen més de si mateixos que dels altres.
- A tots ens agrada fer gols, perquè veure la porteria els motiva i els dona confiança.
Què ha de fer l'entrenador
- Disposar de diferents pilotes i organitzar competicions d'1 contra 1 per aprofitar al màxim el seu egocentrisme.
- Practicar amb freqüència activitats simplificades de 2 contra 2 i 3 contra 3, així com minifutbol (tots els nens i nenes toquen la pilota).
Reglament
Camp
- Longitud: mínim 90 m, màxim 120 m.
- Amplada: mínim 45 m, màxim 90 m.
- Internacional: 100-110 m / 64-75 m.
- Punt central: rodona de 9,15 m de radi, igual que el punt de penal (11 m).
- Circumferència de 9,15 m a la mitja circumferència de penal.
- Àrea de porteria: 16,5 m de longitud i 5,5 m d'amplada.
- Àrea de penal: 40,32 m d'amplada.
- Distància entre l'àrea de penal i la porteria: 5,5 m.
- Distància entre la porteria i l'àrea de penal: 16,5 m.
- Porteria: 7,35 m d'amplada i 2,44 m d'alçada.
- Cantonades: radi d'1 m i banderins d'1,5 m d'alçada.
Pilota
- Esfèrica.
- De cuir o un altre material adequat.
- Circumferència no superior a 70 cm i no inferior a 68 cm.
- Pes no superior a 450 g i no inferior a 410 g a l'inici del partit.
- Pressió equivalent a 0,6 - 1,1 atmosferes (600 - 1100 g/cm²) al nivell del mar.
Jugadors
- Substitucions: mínim 3, màxim 7.
- 11 jugadors, un d'ells el porter.
- FIFA: màxim 3 substitucions.
Duració
- 2 parts de 45 minuts.
- Mitja part: màxim 15 minuts.
- Recuperació del temps perdut.