Vocabulari Urbà i Econòmic: Definicions Clau

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Geografía

Escrito el en catalán con un tamaño de 8,31 KB

Vocabulari Tema 11: Urbanisme i Població

Conceptes Clau d'Urbanisme

  • Poblament: Manera en què s'agrupen els assentaments de població. Pot ser dispers o concentrat, rural o urbà.
  • Densitat de població: Nombre d'habitants que hi ha en un determinat territori per quilòmetre quadrat, suposant que la població es distribueix d'una manera igual sobre aquest territori.
  • Arquitectura: Combinació d'art i de tècnica per aixecar i decorar edificis, siguin quins en siguin l'ús i la destinació.
  • Promotor immobiliari: Agent urbà que promou la construcció i la venda d'habitatges o naus industrials. Fan d'intermediaris entre els propietaris del sòl i els compradors-usuaris finals.
  • Renda diferencial: Valor afegit que el preu del sòl o d'un habitatge pot arribar a obtenir gràcies a la situació i a les millores de l'entorn.
  • Valor de canvi: Preu d'un bé al mercat.
  • Valor d'ús: Aptitud que té un bé per satisfer unes necessitats o acomplir una utilitat.
  • Lobby: Grup organitzat per defensar interessos comuns i influir en les decisions dels poders públics.
  • Urbanització: Creació d'infraestructures i equipaments necessaris per facilitar l'edificació d'habitatges i d'indústries.
  • Edificabilitat: Volum de construcció que permet el pla urbanístic; quantitat de cases o de pisos que es poden construir en un solar determinat.
  • Qualificació del sòl: Acció d'assignar l'ús urbanístic concret de cada porció de sòl: residencial, industrial, agrícola, de serveis.
  • Classificació del sòl: Categoria que, d'acord amb el pla, té cada part del territori municipal, en relació amb el procés urbanístic: sòl urbà, sòl urbanitzable, sòl no urbanitzable i sistemes generals.
  • Entramat urbà: Disposició del conjunt de carrers, places i avingudes d'una ciutat.
  • Gentrificació: Rehabilitació d'edificis antics com a residències de luxe, com a comerços dedicats a activitats relacionades amb el disseny, com a restaurants luxosos, com a galeries d'art, etc.
  • Terciari superior: Sector econòmic que inclou companyies de serveis especialitzats i dedicats sobretot a les necessitats de les empreses més que no pas a les de les persones.
  • Ciutat difusa: Zona urbana caracteritzada per la barreja d'usos i de funcions i per la tendència a ocupar un territori molt extens.

Vocabulari Tema 12: Geografia Urbana

Conceptes Clau de la Geografia Urbana

  • Divisió provincial: Establerta per reial decret l'any 1833. Cada província va ser integrada pels municipis i les comarques amb vincles geogràfics, històrics i econòmics comuns.
  • Eixample: Inicialment eren àrees residencials de nova creació destinades a la burgesia i a les classes mitjanes. El seu pla urbà es distingia pel traçat geomètric, ortogonal o radial, i per l'amplada i la regularitat dels carrers, cosa que en facilitava la parcel·lació.
  • Metròpoli: Aglomeració urbana formada per la gran ciutat central i altres localitats més petites de la rodalia.
  • Conurbació: Conjunt de ciutats d'importància semblant que acaben formant un continuum urbà i una unitat funcional.
  • Àrea metropolitana: Aglomeració urbana dominada per una gran ciutat, que constitueix, mitjançant municipis del seu entorn, una unitat funcional, sovint institucionalitzada.
  • Regió metropolitana: Territori més gran que l'àrea metropolitana que engloba una sèrie de ciutats vinculades per la proximitat, les relacions econòmiques, les xarxes de transports i una problemàtica comuna. Pot incloure també alguna àrea metropolitana.
  • Ciutat global: La que exerceix la seva influència més enllà de la pròpia regió o del propi país fins a assolir la pràctica totalitat del planeta. Aglutina tal quantitat de recursos, de poder polític i de poder econòmic, que participa activament en la dinàmica de veïnatge universal.
  • Lobby de ciutats: Grup de nuclis urbans que tenen uns interessos comuns i que s'organitzen per defensar-los.
  • Xarxes urbanes: Conjunt reticular format per centres urbans de jerarquies diferents i les àrees d'influència respectives.
  • Segregació: Separació, exclusió i allunyament d'un grup social respecte de la resta de la població a partir de plantejaments econòmics, socials, racials... A la ciutat es manifesta amb la separació de barris i la formació de guetos.
  • Empremta ecològica urbana: Extensió de terra necessària per obtenir els productes d'abastament a una ciutat, per mantenir l'estil de la vida dels seus habitants i per assimilar els residus.
  • Vegueria: Demarcació bàsica sorgida a l'època medieval per a l'administració de Catalunya. Les vegueries van desaparèixer al segle XVIII.
  • Ciutat episcopal: Ciutat on té la seu un bisbe i que, per tant, es converteix en el centre de la divisió territorial eclesiàstica.
  • Vila franca: Vila creada a l'empara reial per afavorir el poblament de la zona.
  • Nucli urbà: Municipi o nucli que té més de 10.000 habitants. És considerat una ciutat.
  • Municipi rural: És aquell que té menys de 2.000 habitants. Entre 2.000 i 10.000 habitants és considerat semiurbà.
  • Primera corona: Continuum urbà que inclou Barcelona i les ciutats que l'envolten.
  • Segona corona: Cinturó de ciutats adjacents a la primera corona i dintre de l'àrea d'influència de la metròpoli.

Vocabulari Tema 13: Economia i Globalització

Conceptes Clau d'Economia

  • Sistema econòmic: Conjunt d'institucions i relacions (jurídiques, tècniques, etc.) que permeten l'organització econòmica de la societat. Hi ha tres sistemes econòmics rellevants: l'economia de mercat, basada en la llei de l'oferta i la demanda; l'economia planificada, dirigida per l'Estat, i l'economia mixta, que recorre al mercat per assignar els recursos però és l'Estat qui intervé per regular-ne el funcionament.
  • Acció: Cada una de les parts iguals en què es divideix el capital d'una empresa per facilitar-ne la compra i la venda. Les accions d'una empresa es negocien a la borsa; els compradors i venedors determinen el preu de les accions.
  • Monopoli: Control del mercat per una sola empresa, fet que li permet fixar els preus.
  • Oligopoli: Control del mercat per un nombre reduït d'empreses, que es coordinen per fixar els preus.
  • Oferta pública d'adquisició (OPA): Compra de les accions d'una empresa per part d'una altra, oferint als accionistes un preu superior a la cotització que tenen en borsa.
  • G-5: Nom que reben aquestes cinc potències emergents: Brasil, Xina, Índia, Mèxic i la República de Sud-àfrica.
  • Comerç just: Modalitat alternativa de comerç basat en la supressió d'intermediaris, en uns salaris justos, en l'atenció a les necessitats dels agricultors... Aquesta modalitat de comerç és promoguda per organitzacions no governamentals, per les Nacions Unides i per moviments pacifistes i ecologistes.
  • Condonar: Perdonar un deute.
  • G-7: Grup dels 7, integrat per Alemanya, Canadà, EUA, França, Itàlia, Japó i el Regne Unit. Quan a les reunions hi participa Rússia com a convidada, és anomenat G-8 o G-7+1. El G-7 organitza una cimera anual de caps d'Estat per discutir sobre temes econòmics i polítics.
  • Globalització: És la integració de tota l'economia mundial en un sol sistema econòmic dominat pel capitalisme juntament amb un augment de la interdependència entre tots els sistemes productius i una progressiva manca de capacitat de decisió dels estats sobre la seva economia.

Entradas relacionadas: