Unitat 9: Càncer, Transplantament i Clonatge
Enviado por Chuletator online y clasificado en Biología
Escrito el en catalán con un tamaño de 5,31 KB
Unitat 9: Càncer, Transplantament i Clonatge
1.1. Les proves per fer el diagnòstic
- Per tal de poder fer un diagnòstic i, si convé, aplicar un tractament, s’utilitzen diversos mètodes:
- l’exploració física
- les anàlisis, habitualment de sang o d’orina
- els mètodes de diagnòstic d’imatge: radiològics, ecogràfics, etc.
- les biòpsies: extracció i anàlisi de mostres d’òrgans o teixits
1.2. Les proves analítiques
- De l’anàlisi de sang s’obté l’hemograma: el nombre i la proporció de cèl·lules sanguínies (glòbuls vermells, glòbuls blancs i plaquetes).
L’anàlisi sanguínia també indica les concentracions de determinades substàncies:
- glúcids (glucosa)
- lípids (colesterol, triglicèrids)
- enzims (fosfatasa alcalina, transaminases,...)
- proteïnes (albúmina)
- ions (Na+, K+)
- anticossos
- substàncies secretades per cèl·lules que han alterat el seu funcionament...
- L’orina conté les substàncies de rebuig del metabolisme cel·lular (urea, creatinina, etc.); per tant, l’anàlisi d’orina també pot indicar el funcionament anòmal d’algun òrgan. Algunes malalties provoquen la secreció de determinades substàncies que, en ser excretades, poden detectar-se i facilitar el diagnòstic.
- Tant en el cas de la sang com en el de l’orina, de vegades es fan cultius per determinar la presència de determinats microorganismes.
2. Mètodes de diagnòstic d'imatge
- El diagnòstic per la imatge engloba totes les tècniques que es fan servir per observar a l'interior del cos i poder tenir un diagnòstic sobre una possible malaltia.
- Les principals són:
- Radiografia
- Tomografia computada (TAC)
- Ressonància magnètica nuclear (RMN)
- Ecografia
- Mamografia
- Endoscòpia
2.1. Radiografia
- S’obté quan els raigs X (radiació electromagnètica d’alta freqüència) impressionen una placa fotogràfica.
- Es poden observar teixits més o menys compactes.
- S’utilitzen per observar ossos (en traumatologia) i, en oncologia, per identificar determinats tumors (al pulmó).
2.2. TAC (Tomografia Computada)
- Obtenció d’imatges per raigs X en diferents plans o seccions.
- Amb l’ordinador es poden observar aquestes imatges com “llesques” d’un òrgan.
- Es pot observar pulmons, vasos sanguinis, parts de l’encèfal…
- Permet identificar i estudiar tumors.
2.3. Ecografia
- Es basa en un aparell que emet ones d’ultrasons que penetren el cos i es reflecteixen com un “eco”. Aquest “eco” és processat per un ordinador que genera les imatges.
- S’utilitza principalment per observar el creixement del fetus durant un embaràs.
2.4. Mamografia
- És una radiografia d'alta definició de la mama en què s'utilitzen raigs X a dosis molt baixes.
- És la millor tècnica per diagnosticar un càncer de mama de forma precoç.
2.5. Endoscòpia digestiva
- És una exploració per visualitzar l’esòfag, l’estómac i el duodè.
- Consisteix a introduir per la boca un tub flexible, anomenat endoscopi, que té una petita càmera a la punta, i fer-lo avançar una mica més enllà de l’estómac. Les imatges es veuen en una pantalla.
3. El càncer
- Les característiques principals són que les cèl·lules d'una part del cos es reprodueixen sense control. En distingim dues:
- Tumor benigne: no envaeix els teixits que l'envolten ni afecta la funció de l'òrgan on creix.
- Tumor maligne: envaeix els teixits que l'envolten i es dissemina a altres parts del cos. Tumors anomenats metàstasis.
4. Leucèmia
- Creixement descontrolat de les cèl·lules mare de la medul·la òssia que acaben envaint la sang i altres teixits. Les cèl·lules sanguínies es formen a la medul·la òssia a partir de cèl·lules mare.
- La leucèmia produeix un excés de leucòcits NO FUNCIONALS, que són semblants però no fan la funció de fagocitar. Aquestes cèl·lules canceroses acaben entrant a la sang, tornant-la de color blanc.
- La leucèmia també disminueix el nombre de plaquetes i de glòbuls vermells.
5. Marie Curie (1867-1934)
- Mètodes d'exploració de radiologia i, anys després, la radioteràpia. Morí de leucèmia.