Tipus de mercat: monopoli, competència perfecta i oligopoli
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Economía
Escrito el en catalán con un tamaño de 5,66 KB
Tipus de mercat: monopoli, competència i oligopoli
Monopoli: Mercat en què hi ha un sol venedor que ofereix el producte. S'estableix un preu més alt i s'ofereix una quantitat més petita que en el mercat de competència perfecta.
Mercat de competència perfecta: L'elevat nombre i la dispersió de compradors i venedors impedeix que algun d'ells tingui una influència rellevant sobre el preu.
Oligopoli: Un nombre reduït de venedors tenen capacitat per influir sobre el preu.
Mercat de competència perfecta:
- Molts venedors petits, en relació amb el mercat, de manera que cap d'ells no pot exercir una influència significativa sobre el preu d'un bé o servei determinats.
- Producte homogeni en tot el mercat, per la qual cosa, al consumidor li és indiferent comprar a un venedor o a un altre.
- Els compradors estan ben informats sobre els preus i sobre les quantitats ofertes.
- Hi ha lliure entrada i sortida d'empreses. És fàcil entrar-hi com a oferent ja que la inversió inicial no és elevada.
- A llarg termini, si hi ha beneficis, anirà entrant nova producció i anirà baixant el preu, fins que els beneficis desapareguin.
- El preu és determinat pel mercat, sense interferències alienes.
Exemple de mercat de competència perfecta: Mercats agrícoles
- Particularitats:
- a) Productors de poc volum, i per tant, amb influència força limitada.
- b) Els béns són peribles i necessiten refrigeració/conserva.
- c) Es depèn molt de les inclemències del temps.
- d) Els productors depenen molt directament del preu de venda (i tenen poc marge de maniobra).
- e) Els productors depenen molt d'uns inputs cars o difícils com la terra, aigua, llavors…
- f) Gran rigidesa (a curt termini) de l'oferta.
- Polítiques que s'apliquen:
- a) Preus mínims
- b) Subvencions.
I, a vegades, es retalla o limita la producció ja que hi ha molts excedents.
5. Mercats de competència imperfecta. Fallades de mercat
Competència imperfecta: Hi ha poder de mercat per part d'alguna o algunes de les empreses participants.
Monopoli: Hi ha un únic venedor en un mercat amb molts compradors.
Diem que un mercat és de monopoli quan:
- Hi ha una sola empresa que ofereix el producte.
- El producte és homogeni i no n'hi ha d'altres que el puguin substituir.
- Hi ha barreres d'entrada per accedir al mercat.
Tipus de monopoli
- Legal: Té protecció legal per part de l'estat.
- Per patent: Aquesta empresa, és l'única que coneix una fórmula concreta. (Ex. Coca-Cola)
- Natural: Una empresa pot produir tota la producció del mercat amb un cost menor que si hi hagués varies empreses competint. (Ex. Distribució d'aigua potable a les ciutats).
Oligopoli: Estructura de mercat en què participen pocs oferents, que tenen entre si una forta dependència.
Característiques:
- Pocs oferents que es reparteixen gairebé tota la demanda.
- Barreres d'entrada per a nous competidors.
- Interdependència de conductes i decisions.
Fusió d'empreses:
- Fusió vertical: Comporta la fusió d'empreses que controlen diverses etapes del procés productiu d'un mateix producte. (Ex. Repsol-YPF)
- Fusió horitzontal: Formada per empreses que desenvolupen els mateixos productes. (Ex. Fusió de bancs BBVA)
- Fusió de conglomerat: Agrupa companyies independents dintre d'una mateixa organització.
El càrtel:
Forma màxima de cooperació, que maximitza els beneficis dels oligopolistes. També, és un acord entre tots els productors afectats que pot prendre dues formes:
- Competència al marge dels preus.
- Repartiment de les quotes o mercats.
Competència monopolística: Mercats que tenen característiques de mercat de competència perfecta i de monopoli. Cada empresa té un monopoli sobre la venda d'un sol producte, però competeix amb les diverses marques de productes substitutius propers.
Característiques:
- Molts oferents, cadascun d'ells amb participació petita al mercat.
- No hi ha barreres d'entrada per a noves empreses.
- El producte es diferencia en classes o marques, per la qual cosa el preu pot ser diferent. Cada empresa és monopolista del seu producte.
Fallades de mercat: Quan el mercat no porta a l'eficiència econòmica.
Causes de les fallades de mercat:
- Els efectes externs o externalitats (efectes de determinades activitats econòmiques que afecten positivament o negativament a altres agents sense que aquests paguin o siguin compensats per aquest fet).
- El subministrament de béns públics.
- Les fallades per causes complexes.
Externalitats positives i negatives
Diferències:
- Les positives representen un benefici per a un tercer sense causar-li cap cost com a contrapartida, les negatives, suposen un perjudici per a aquest tercer.
- Positives: Millora d'una carretera per part d'una empresa, beneficia gratuïtament les comunicacions d'un poble situat al seu costat.
- Negatives: Contaminació d'un riu a causa dels abocaments residuals d'una empresa de productes químics, el cost social que suposa l'existència d'externalitats negatives, obliga l'Estat a intervenir-hi com a mecanisme compensador.