Tipus de mercat: monopoli, competència perfecta i oligopoli

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Economía

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,66 KB

Tipus de mercat: monopoli, competència i oligopoli

Monopoli: Mercat en què hi ha un sol venedor que ofereix el producte. S'estableix un preu més alt i s'ofereix una quantitat més petita que en el mercat de competència perfecta.

Mercat de competència perfecta: L'elevat nombre i la dispersió de compradors i venedors impedeix que algun d'ells tingui una influència rellevant sobre el preu.

Oligopoli: Un nombre reduït de venedors tenen capacitat per influir sobre el preu.

Mercat de competència perfecta:

  • Molts venedors petits, en relació amb el mercat, de manera que cap d'ells no pot exercir una influència significativa sobre el preu d'un bé o servei determinats.
  • Producte homogeni en tot el mercat, per la qual cosa, al consumidor li és indiferent comprar a un venedor o a un altre.
  • Els compradors estan ben informats sobre els preus i sobre les quantitats ofertes.
  • Hi ha lliure entrada i sortida d'empreses. És fàcil entrar-hi com a oferent ja que la inversió inicial no és elevada.
  • A llarg termini, si hi ha beneficis, anirà entrant nova producció i anirà baixant el preu, fins que els beneficis desapareguin.
  • El preu és determinat pel mercat, sense interferències alienes.

Exemple de mercat de competència perfecta: Mercats agrícoles

  • Particularitats:
    • a) Productors de poc volum, i per tant, amb influència força limitada.
    • b) Els béns són peribles i necessiten refrigeració/conserva.
    • c) Es depèn molt de les inclemències del temps.
    • d) Els productors depenen molt directament del preu de venda (i tenen poc marge de maniobra).
    • e) Els productors depenen molt d'uns inputs cars o difícils com la terra, aigua, llavors…
    • f) Gran rigidesa (a curt termini) de l'oferta.
  • Polítiques que s'apliquen:
    • a) Preus mínims
    • b) Subvencions.

I, a vegades, es retalla o limita la producció ja que hi ha molts excedents.

5. Mercats de competència imperfecta. Fallades de mercat

Competència imperfecta: Hi ha poder de mercat per part d'alguna o algunes de les empreses participants.

Monopoli: Hi ha un únic venedor en un mercat amb molts compradors.

Diem que un mercat és de monopoli quan:

  • Hi ha una sola empresa que ofereix el producte.
  • El producte és homogeni i no n'hi ha d'altres que el puguin substituir.
  • Hi ha barreres d'entrada per accedir al mercat.

Tipus de monopoli

  • Legal: Té protecció legal per part de l'estat.
  • Per patent: Aquesta empresa, és l'única que coneix una fórmula concreta. (Ex. Coca-Cola)
  • Natural: Una empresa pot produir tota la producció del mercat amb un cost menor que si hi hagués varies empreses competint. (Ex. Distribució d'aigua potable a les ciutats).

Oligopoli: Estructura de mercat en què participen pocs oferents, que tenen entre si una forta dependència.

Característiques:

  • Pocs oferents que es reparteixen gairebé tota la demanda.
  • Barreres d'entrada per a nous competidors.
  • Interdependència de conductes i decisions.

Fusió d'empreses:

  • Fusió vertical: Comporta la fusió d'empreses que controlen diverses etapes del procés productiu d'un mateix producte. (Ex. Repsol-YPF)
  • Fusió horitzontal: Formada per empreses que desenvolupen els mateixos productes. (Ex. Fusió de bancs BBVA)
  • Fusió de conglomerat: Agrupa companyies independents dintre d'una mateixa organització.

El càrtel:

Forma màxima de cooperació, que maximitza els beneficis dels oligopolistes. També, és un acord entre tots els productors afectats que pot prendre dues formes:

  • Competència al marge dels preus.
  • Repartiment de les quotes o mercats.

Competència monopolística: Mercats que tenen característiques de mercat de competència perfecta i de monopoli. Cada empresa té un monopoli sobre la venda d'un sol producte, però competeix amb les diverses marques de productes substitutius propers.

Característiques:

  • Molts oferents, cadascun d'ells amb participació petita al mercat.
  • No hi ha barreres d'entrada per a noves empreses.
  • El producte es diferencia en classes o marques, per la qual cosa el preu pot ser diferent. Cada empresa és monopolista del seu producte.

Fallades de mercat: Quan el mercat no porta a l'eficiència econòmica.

Causes de les fallades de mercat:

  • Els efectes externs o externalitats (efectes de determinades activitats econòmiques que afecten positivament o negativament a altres agents sense que aquests paguin o siguin compensats per aquest fet).
  • El subministrament de béns públics.
  • Les fallades per causes complexes.

Externalitats positives i negatives

Diferències:

  • Les positives representen un benefici per a un tercer sense causar-li cap cost com a contrapartida, les negatives, suposen un perjudici per a aquest tercer.
  • Positives: Millora d'una carretera per part d'una empresa, beneficia gratuïtament les comunicacions d'un poble situat al seu costat.
  • Negatives: Contaminació d'un riu a causa dels abocaments residuals d'una empresa de productes químics, el cost social que suposa l'existència d'externalitats negatives, obliga l'Estat a intervenir-hi com a mecanisme compensador.

Entradas relacionadas: