Tipus de Diversitat Funcional: Guia Completa

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,29 KB

Afeccions Neuromusculars

Les afeccions neuromusculars provoquen una alteració al sistema nerviós que incideix sobre el sistema muscular.

  • Parkinson: És un trastorn degeneratiu crònic i progressiu del sistema nerviós central. Símptomes: tremolor en repòs, rigidesa, lentitud en els moviments i inestabilitat postural. És multisistèmic, pot ser llarga i afecta més als homes.
  • Esclerosi múltiple: Malaltia neurodegenerativa crònica i progressiva que afecta el sistema nerviós central. Símptomes: debilitat, fatiga i tremolor, pèrdua de control dels braços i cames, alteració de la sensibilització o dolor i trastorns urinaris i visuals.
  • Esclerosi lateral amiotròfica (ELA): Afecta les neurones del cervell i la medul·la espinal encarregades de controlar el moviment de la musculatura voluntària. Símptomes: debilitat muscular, rampes, dificultat per respirar i empassar i problemes en el llenguatge.
  • Alzheimer: Afecta les funcions intel·lectuals i la pèrdua de memòria. Símptomes: pèrdua de memòria, confusió de llocs i dates, pèrdua de vocabulari, problemes d'identificació d'objectes comuns i de persones.
  • Accidents vasculars cerebrals (AVC): Episodi agut d'afectació a la circulació cerebral. Símptomes: falta de sensibilitat o pèrdua de força, confusió o pèrdua de consciència, pèrdua de visió, dificultat per parlar o mal de cap molt fort.
  • Paràlisi cerebral: Trastorn del desenvolupament psicomotor a causa d'una lesió al cervell produïda durant la gestació. Pot afectar diferents funcions com les funcions motrius, el llenguatge, l'atenció, la memòria, la percepció o el raonament.
  • Traumatisme cranioencefàlic (TCE): És molt similar a la paràlisi cerebral, però majoritàriament és a causa d'accident de trànsit, caigudes o un altre tipus d'accident. Pot provocar seqüeles neurològiques, aturada cardiorespiratòria i mort.
  • Espina bífida: Es produeix perquè el tub neuronal que protegeix la medul·la no s'ha tancat adequadament en la gestació. Símptomes principals: paràlisi i pèrdua de sensibilitat de les extremitats inferiors i diverses complicacions en les funcions intestinals i urinàries.

La Sordesa

La sordesa és la manca o afebliment de la capacitat auditiva. La sordesa completa que afecta una orella o ambdues s'anomena cofosi. Hi ha tres tipus de sordesa:

  • De transmissió: Afecta l'oïda externa o la mitjana impedint que el so es transmeti amb normalitat produint una sensació de tenir l'orella tapada i dificultats per percebre bé el to.
  • De percepció: Afecta l'oïda interna impedint la transmissió del so tant per la quantitat com per la qualitat d'aquest.
  • Mixta: És l'agrupació de les dues anteriors, per tant, es veu afectada tota l'oïda en la transmissió i en la percepció del so.

La Ceguesa

La ceguesa és la manca o afebliment de la capacitat visual. La persona cega es veu privada parcialment o totalment del sentit de la vista. Algunes malalties són: cataractes, càncer de retina, atròfia òptica, glaucoma, tumor de retina.

La Sordceguesa

La sordceguesa és una afectació mixta de la capacitat visual i auditiva.

Diversitat Funcional Psíquica i Malaltia Mental

La diversitat funcional psíquica fa referència a un estat particular de funcionament que comença a la infantesa i que té la seva afectació a les funcions cognitives i intel·lectuals.

Psicosi

Les psicosis són un grup de malalties mentals greus. Les més importants són:

  • Esquizofrènia: Caracteritzada per la pèrdua del judici de la realitat i una àmplia desorganització de la personalitat. Acostuma a aparèixer a l'adolescència o primera joventut i és crònica. Manifestacions: idees delirants, al·lucinacions auditives, visuals i tàctils, manca d'empatia, immobilitat total o moviment constant amb postures estranyes, llenguatge alterat, aïllament total.
  • Paranoia: No implica un deteriorament global de les funcions, sinó que té el focus principal en les alteracions pròpies de les idees delirants. Trets característics: desconfiança, deliris, rigidesa, egocentrisme molt marcat per la hipertròfia del jo, baixa autoestima, ressentiment, dificultat per l'autocrítica.
  • Trastorn bipolar: (maniacodepressiu) Característiques: fluctuacions de l'estat d'ànim que oscil·la de forma cíclica en episodis d'eufòria (maníaca) i de depressió (depressiva). S'inicia normalment a l'adolescència o al principi de l'edat adulta.
  • Depressió: Sentir tristesa, ansietat de llarga durada, sentiments desesperants, dolors, mal de cap, desordre del son, manca de motivació, d'energia, sentiments d'inutilitat, culpabilitat, pensaments negatius, excessiva autocrítica. Pot provocar pensaments suïcides o autolesions.

Entradas relacionadas: