Teoria ecològica de Bronfenbrenner i aprenentatge social de Bandura

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,66 KB

URIE BRONFENBRENNER - La teoria ecològica

   Analitza diferents entorns en què es produeixen els desenvolupaments. Aquesta és una funció conjunta, entre persona i medi ambient. Hi ha 4 contextos:


Microsistema

   És l'entorn més immediat, es donen les relacions cara a cara. Cada persona té un rol. Experiències personals amb família o escola.

Mesosistema

   Les interaccions que hi ha entre el conjunt de microsistemes. Ex - relació entre els pares i la mestra. Relació entre dos microsistemes.

Exosistema

   Entorns on l'infant o la persona no es desenvolupa activament, però hi ha fets que la poden afectar indirectament. Ex - els problemes personals que tinguin els pares i que els afecten. Sense diners i no poden fer activitats extraescolars.

Macrosistema

   L'influència de la cultura i la societat cap al nen o la persona. Això influencia a la resta d'entorns. Ex - ideologia, religió...


ALBERT BANDURA - Aprenentatge social

   Creu que els nens aprenen amb la imitació. Imiten una conducta i això fa que aquesta sigui reforçada per un adult i, per tant, l'augmentarà. Ex - imiten els pares i els aplaudeixen, reforçant-los.


L'educació de les habilitats socials

·Són uns patrons o normes d'actuació que serveixen per tenir comportaments (conductes) adequats en la societat.


No són una característica de la personalitat sinó que són un conjunt de comportaments que s'aprenen i adquireixen de forma gradual.
TRETS CARACTERÍSTICS: 
    *L'aprenentatge de conductes això són habilitats socials per obtenir conseqüències.    *Tenir un caràcter molar (manera de ser general, com expressar, hàbits per comunicar) i tenir un anàlisi molecular (manera de ser concreta, com postura, expressió facial)    *Les habilitats socials són conductes que es poden observar en diferents situacions i s'adquireixen amb l'aprenentatge.    *L'objectiu de les habilitats socials és aconseguir un reforçament social:
            -Reforçament ambiental - reforços materials o socials.            -Autoreforçament - La forma social correcta es sent bé amb ella mateixa (interior).
    *Les habilitats socials estan lligades a normes culturals i legals que regulen la convivència.
·Manca d'habilitats socials (problemes):

*Conducta social passiva - el nen no s'implica en el grup.
    *L'agressió social - utilitza tècniques que són efectives però no apropiades.
     El seu comportament és de desaprovació, d'humiliació i provoca en el receptor una actitud defensiva. Els seus companys el rebutgen. La seva conducta és immadura.

    *Baixa autoestima i poc control de la seva conducta - no escola o joc.    *La manca de creativitat - desenvolupament cognitiu i un rendiment escolar deficitari.

·Components de les habilitats socials: salutacions, conductes verbals, saber donar i rebre compliments, sol·licitar canvis de conducta, saber fer preguntes i respondre, demanar favors i fer-ne, donar una negativa, defensar els propis drets, cooperar i compartir, el somriure.
·Avaluació de les habilitats socials: recollir informació (observant, roleplaying, entrevista conductual, informes d'altres persones), registrar la informació i quantificar les respostes.
·Entrenament en habilitats socials: són tècniques psicològiques: instrucció, modelatge, l'assaig conductual, reforçament (social, intrínsec o material, extrínsec) i feedback.

Entradas relacionadas: