Teleassistència Domiciliària: Disseny, Seguretat i Ús

Enviado por Chuletator online y clasificado en Informática y Telecomunicaciones

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,52 KB

Característiques de Disseny i Funcionament del Terminal de Teleassistència

Les característiques de disseny i funcionament del terminal de teleassistència domiciliària estan orientades a aconseguir que l'ús del dispositiu sigui el més fàcil i còmode possible. Algunes de les més importants són:

Disseny Simple i Accessible

  • Forma intuïtiva i senzilla per a una fàcil comprensió i maneig.
  • Controls grans, amb botons visibles i diferenciats, pensats per a usuaris amb dificultats de visió o mobilitat.

Botó d'Emergència Destacat

  • Un botó principal clarament identificable i de fàcil accés per sol·licitar ajuda immediata.
  • Dissenyat per evitar confusions amb altres controls.

Modalitats de Funcionament Diverses

  • Adaptabilitat a diferents necessitats i situacions (connexions via línia telefònica fixa, mòbil o internet - IP).
  • Funcionalitats personalitzables per a una millor experiència d'ús.

Funció de Mans Lliures

  • Comunicació bidireccional sense necessitat de subjectar el terminal.
  • Àudio clar i altaveu amb bon volum per a una interacció fàcil.

Compatibilitat amb Accessoris

  • Suport per a dispositius complementaris (polseres, penjolls amb botons d'alarma).
  • Integració amb sensors domèstics (fum, gas, caigudes, etc.).

Disseny Robust i Fiable

  • Materials resistents i duradors.
  • Funcionament assegurat en absència de corrent, amb bateries internes (autonomia mínima de 24 hores).

Característiques de Seguretat del Terminal

  • Priorització de trucades d'alarma: Les alarmes tenen prioritat sobre qualsevol altra comunicació.
  • Cicle continuat d'intents de trucada: El terminal intenta connectar-se fins a aconseguir-ho.
  • Tall de trucada gestionat pel Centre d'Atenció (CA): Només el CA pot finalitzar la comunicació.
  • Restricció d'activació remota: Preserva la privacitat de l'usuari.
  • Autonomia mínima de 24 hores: Funcionament garantit en cas de talls de llum.

Unitat de Control Remot (UCR): Característiques

La Unitat de Control Remot (UCR) és un dispositiu petit i lleuger que s'activa per pulsació, enviant una alarma via ràdio al terminal.

  • Es porta penjada del coll, al canell o amb una pinça.
  • És accessible, fàcil d'identificar i de portar.
  • És estanca a l'aigua per immersió.
  • Disposa d'un botó d'activació reconeixible al tacte.
  • Cobertura adequada gràcies al seu radi d'acció.
  • Bateries de llarga durada.
  • Mecanisme antiestrangulament en l'accessori de coll.
  • Durada de les bateries: de tres a vuit anys.

Protocols de Comunicació en Teleassistència

Un protocol de comunicació defineix les regles per a la transmissió i recepció de missatges entre dispositius de teleassistència, de manera eficaç i fiable.

Segons la disponibilitat per al seu ús, un protocol pot ser:

  • Obert o estàndard.
  • De propietat.

En teleassistència s'estan utilitzant altres protocols a part del de la telefonia analògica.

Complements Tecnològics del Servei de Teleassistència

Detector de Caigudes

Descripció: Dispositiu portàtil que detecta moviments bruscos i envia una alarma.

Destinataris: Persones grans o amb risc de caigudes.

Detector de Fum

Descripció: Sensor que identifica la presència de fum i emet una alarma.

Destinataris: Persones amb mobilitat reduïda o que viuen soles.

Detector de Medicació

Descripció: Recorda a l'usuari prendre la medicació i alerta si no es fa.

Destinataris: Persones amb tractaments mèdics o problemes de memòria.

Teleassistència Mòbil (TAM): Característiques

La teleassistència mòbil (TAM) utilitza un terminal mòbil per cobrir les necessitats de teleassistència dins i fora del domicili.

Característiques bàsiques:

  • Botó de trucada.
  • Indicador de cobertura i bateria.
  • Disseny simple i discret.
  • Funcions deshabilitades (les no necessàries).
  • Identificació de l'usuari i dispositiu mitjançant targeta SIM.

Diferències: Teleassistència Mòbil vs. Telelocalització

Teleassistència mòbil: Suport integral i comunicació directa amb un centre d'atenció.

Telelocalització: Localització en temps real mitjançant GPS.

Teleassistència mòbil: Botó d'emergència, comunicació bidireccional, monitorització de salut (en alguns casos).

Telelocalització: Informació d'ubicació, alertes de geo-tancat.

Teleassistència mòbil: Persones que necessiten suport constant amb autonomia.

Telelocalització: Persones amb risc de desorientació.

Teleassistència mòbil: Dispositius amb botons d'alarma i comunicació mòbil.

Telelocalització: Dispositius GPS amb rastreig.

Teleassistència mòbil: Comunicació activa per a assistència immediata.

Telelocalització: Pot no incloure comunicació directa.

Alertes d'un Dispositiu de Telelocalització

  • Alarma per sortida de zona segura.
  • Alarma per entrada en zona perillosa.
  • Alarma per acceleració.
  • Alarma per pulsació de l'usuari.

Les alarmes són ateses per personal operador del CA.

Domòtica i Teleassistència

La domòtica automatitza funcions dins de l'habitatge, millorant la interacció dels seus habitants. És una eina clau per augmentar la qualitat de vida, facilitant l'accessibilitat i l'autonomia, controlant activitats i detectant riscos. Molts dispositius es controlen per veu, telèfon mòbil, polsadors o interruptors.

Serveis de Telemedicina

  • Teleconsulta i diagnòstic domiciliari: Avaluació del pacient a distància.
  • Telemonitoratge: El personal sanitari rep biomesures del pacient.
  • Telecontrol domiciliari: Gestió remota de dispositius mèdics al domicili.
  • Telecontrol postoperatori domiciliari: Seguiment de la zona operada.

Entradas relacionadas: