Teknika kualitatiboa
Enviado por Chuletator online y clasificado en Música
Escrito el en vasco con un tamaño de 17,55 KB
OPERA-DEFINIZIOA
- Antzezlan musikala da.
- Musikak ezinbesteko garrantzia dauka.
- Musikak eta argumentoak operan zehar agertzen diren
pertsonaien grinak eta sentimenduak gerturatzen dizkigute.
OPERA-EZAUGARRIAK
- Dimentsio handiko ikuskizuna da, muntai eszenografikoak
ikusgarriak direlako (alde artistikoak eta teknikoak kontuan
izanda).
- Osotasunetik sortutako artea da, musika, literatura, ezenografia,
dantza, antzerkia eta beste batzuk biltzen dituelako.
LIBRETTOA
Abeslarien eta musika-tresna joleean gidoia izaten da
Abesteko testuak eta jotzeko partiturak hor agertzen
dira.
ORKESTRA
Musika-tresnak eta hauen joleen taldea da; hari,
perkusio eta haize eta familia-atalak dituena.
ANTZOKIAREN ESPARRUAK:
Antzokietan dauden esparru ezberdinei deritzegu.
1. ESZENATOKIA
Butakak eta palkoak atal honeri zuzenduta daude.
Eszenatokiak, orkestraren zulogunearekin (sotoa edo
fosoa) batera, antzokiaren atzeko erdialdea harten du.
Ikuslearen ikuspuntutik aurreko partean dago.
2.FOSOA/ORKESTRA ZULOA
Eszenatokia eta butaka-esparruaren artean kokatzen duzgu.
Plataforma goragailu baten gainean dago, eta orkestra-
Soto
gisa erabili daiteke edo besaulki-patioaren arrasean utzi.
4.PALKOA
Butaka-esparrua baino altuago kokatzen diren alboetako
jesarleku eremua.
Ikuspegi ederra baita intimitatea ere bermatzen dira hor
egonda.
5. ANFITEATROA-PARADISUA
Goiko pisuko jesarleku multzoa da. Eszenatokia urrunetik ikusten da.
PASARTE
INSTRUMENTALAK:
Orkestrak gidatutako pasarte musikalak, testu gabekoak
dira. Gertatzen ari dena musikaren bidez deskribatu
egiten da.
1.OBERTURA
Operetan, hasierako pasarte instrumentala da.
Bertan, opera osoan entzungo diren idea musikalik
garrantzitsuenak entzun daitezke.
AHOZKO PASARTEAK:
Orkestrak lagunduta abestutako pasarteak dira
1. ARIA
Abeslari bakar batek abestutako pasartea da.
Bakarlariak abesterakoan daukan trebetasun-maila
erakusten du
2. ERREZITATIBOA
Gertatzen ari dena arinago kontatzeko erabiltzen da.
Abeslariak bere testa abesten du baina nota gutxi
erabiltzen du horretarako.
Testa errezitatzen dagoela ematen du.
3. DUETTOA
Bi abeslarien arteko elkarrizketa da. Abestuz, noski!
Errezitatiboa: Gertatzen ari dena arinago kontatzeko erabiltzen
4. Korua
Abeslari-pertsonai nagusiek egin beharrean, beste abeslari-
talde batekoek abesten dute. Gertatzen ari dena azaltzeko
lagungarria izaten da.
AHOTSAREN EZAUGARRIAK
Kantua, giza-ahotsa erabiltzeko mota bat da.
Ahotsa, beste edozein musika-tresna bezala landu behar da
potentzia, bizitasuna eta malgutasuna handitu nahi badugu.
1. AHOTS INPOSTATUA
Operako abeslariek erabiltzen duten abesteko teknika.
Ahots kordek gehiegi ez tiratuz abesten dute.
Horren ondoriok, ahotsa askoz ere potentzia handiagoa,
biziagoa eta malguagoa izaten da.
2. FONAZIO-ORGANOAK
Airea soinu bihurtzen du.
Bertan ahots-kordak badaude.
AHOTSAREN SAILKAPENA(emakumeak)
1.SOPRANOA
Emakumezkoen ahotsen artean, sopranoen ahotsa
altuena da.
2. MEZZOSOPRANOA
Emakumezkoen ahotsen artean, mezzosopranoen
ahotsa ertaina da.
3. KONTRALTOA
Emakumezkoen ahotsen artean, kontraltoen ahotsa
baxuena da.
AHOTSAREN SAILKAPENA (gizonak)
1. KONTRATENOREA
Kontratenore ohikoa baino erregistro eta tesitura
altuagoa duen tenor-ahotsa da.
Emakumezkoen kontralto edo mezzo-sopranoen
parekoa da.
2. TENOREA
Tenoreen ahotsa gizonezkoen artean dagoen ahotsik
agudoena da.
3. BARITONOA
Baritonoen ahotsa gizonezkoen tarteko ahotsa da
4. BAXUA
Gizonezkoen ahotsik baxuena da.
OPERAREN JATORRIA
1. BARDIREN KAMERATA/
FLORENTZIAKO KAMERATA
Florentzian, XVI mendean.
Bardi kondearekin batera poetak, konpositoreak eta
beste aditu batzuk batu ziren Grezia klasikoko antzerkia
berrerabiltzekoasmoarekin.
Musika mezuak argitzeko oso lagungarria zela uste
zuten.