Socialització Infantil: Família, Escola i Desenvolupament Moral

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,75 KB

Socialització Primària i Secundària

La socialització primària es produeix en el si de la família, on el nadó incorpora les principals formes de comunicació social i aprèn a respectar els hàbits i les regles de convivència. Es caracteritza per la incorporació de normes de manera personalitzada i flexible.

La socialització secundària es produeix en contextos com l'escola o grups d'oci, amb regles menys personalitzades i menor negociació.

Agents de Socialització

Els agents de socialització són persones o institucions que influeixen en el desenvolupament social del nen. Els principals són:

1. La Família

La família és el primer agent de socialització. La funció educadora dels pares és crucial, ja que transmeten valors i actituds. Les relacions entre germans ajuden a aprendre a resoldre conflictes i compartir.

2. L'Escola

L'escola facilita el contacte amb la societat i la transmissió de continguts i comportaments socialment desitjables.

3. El Grup d'Iguals

Les relacions entre iguals permeten el desenvolupament d'habilitats socials i cooperatives.

4. L'Educació Incidental: Televisió i Pantalles

L'educació incidental ocorre de forma espontània. La tecnologia pot ser un recurs educatiu, però també comporta riscos si no s'usa adequadament.

Teories Explicatives

La Teoria Ecològica d'U. Bronfenbrenner

Bronfenbrenner proposa quatre nivells d'influència en el desenvolupament:

1. Microsistema

Context immediat de desenvolupament.

2. Mesosistema

Interconnexions entre microsistemes.

3. Exosistema

Contextos que influeixen indirectament.

4. Macrosistema

Context cultural global.

La Sociabilitat en la Infància

El Coneixement d'un Mateix

El jo existencial i el jo categòric es desenvolupen amb l'edat.

La Formació de l'Autoconcepte (2-6 anys)

L'autoconcepte inicial es basa en característiques concretes.

El Desenvolupament de l'Autoestima

L'autoestima pot ser positiva, negativa, ajustada o desajustada.

A la Recerca de la Identitat

A l'adolescència, la recerca de la identitat és prioritària.

Comportament Agressiu

L'agressivitat pot ser adaptativa o no adaptativa. Hi ha tres categories:

1. Agressiu Adaptatiu (2-3 anys)

Part del desenvolupament normal.

2. Conductes Agressives No Adaptatives

No solucionen conflictes i deterioren les relacions.

3. Trastorn de Conducta Dissocial

Violència gratuïta i manca de culpa.

La Convivència amb la Violència

La socialització deficient i els mitjans de comunicació poden influir en la violència.

Moralitat Social i Individual

La moralitat social es transmet mitjançant la socialització. La moralitat individual es configura al llarg del desenvolupament.

Els Components de la Moralitat

  • Component emocional
  • Component cognitiu
  • Component conductual

L'Educació Moral

L'objectiu és que els infants elaborin els seus propis criteris morals.

Teories Explicatives

  • Teories biològiques
  • Teories psicoanalítiques
  • Teories de l'aprenentatge social
  • Teories cognitives (Piaget, Kohlberg)

L'Aportació de Piaget

Piaget descriu tres etapes del desenvolupament moral:

  1. Moral heterònoma (fins als 7-8 anys)
  2. Moral igualitària progressiva (8-11 anys)
  3. Moral autònoma (11-12 anys)

El Desenvolupament Moral segons Kohlberg

  • Nivell I: Preconvencional
  • Nivell II: Convencional
  • Nivell III: Postconvencional

Entradas relacionadas: