Sistemes Anticontaminació en Motors Otto i Dièsel
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Tecnología Industrial
Escrito el en catalán con un tamaño de 5,72 KB
Anticontaminació: Combustió Otto i Dièsel
Combustió Otto
- Actualment no es pot aconseguir una combustió perfecta perquè es modifica molts cops la relació aire-combustible, la qual cosa fa que la combustió es produeixi amb falta d'O2 (rica) o amb excés d'O2 (pobre).
- Treballar a règims elevats redueix el temps per completar les reaccions químiques i, per tant, resten partícules d'HC sense combustionar.
- Les elevades temperatures amb mescla pobra faciliten la fabricació de NOx.
Combustió Dièsel
La combustió es realitza de forma espontània, i hi ha una autoencesa degut a les altes pressions que es donen al final de la fase de compressió. El combustible s'injecta al final de la compressió, s'autoencén, i cal un excés d'aire amb una relació de combustible/aire 1:25. Amb aquest excés d'aire obtenim una combustió perfecta.
Sistemes Anticontaminació
Cambres de Combustió
La forma de la cambra de combustió influeix en l'emissió d'HC no cremats.
- Superfície gran/irregular: més HC no combustionats
- Superfície petita/compacta: menys HC no combustionats
Escalfament dels Col·lectors d'Admissió
Té l'objectiu de reduir el temps d'aquesta fase. Es pot aconseguir, per exemple, amb col·lectors d'escapament enganxats als d'admissió o amb resistències temporitzades al col·lector.
Distribuïdor Variable
Modifica les cotes d'obertura/tancament de les vàlvules i la seva alçada. Pot actuar sobre:
- Una variant de la fase de l'arbre de lleves.
- L'alçada de les vàlvules.
- Una combinació de les dues anteriors.
Col·lectors d'Admissió Variable
Col·lectors amb dos conductes de diferent longitud controlats per una vàlvula de papallona (VDP) amb dos camins. Quan el motor funciona a baix règim, fa servir el camí llarg, i quan està a alt règim, l'altra VDP.
Recirculació dels Gasos d'Escapament
Fa recircular els gasos del col·lector d'escapament al col·lector d'admissió. Redueix principalment el NOx. Reenvia els gasos d'escapament, redueix la quantitat d'O2 a l'admissió provocant un descens de la temperatura i la pressió en la combustió. Controlat per la UCE. Actua a mitja càrrega.
Injecció d'Aire Secundari a l'Escapament
Sistema que actua en l'arrencada en fred i la fase d'escalfament. S'injecta aire fresc al col·lector d'escapament que oxida una part del CO i una part dels components.
Sonda Lambda
Sensor electroquímic que detecta el contingut d'O2 dels gasos d'escapament. Envia un senyal a la UCE perquè modifiqui la injecció de combustible en funció de l'O2 detectat. El principi de funcionament es basa en la conductivitat de materials ceràmics en presència d'oxigen.
Injecció de Benzina
Mecànica i Funcionament
El sistema d'alimentació de combustible impulsa la benzina des del dipòsit a les vàlvules d'injecció a una pressió regulada:
- Electrobomba: Impulsa el combustible a uns 3,5 bars.
- Filtre de combustible: Filtra el combustible que va pel circuit d'alimentació.
- Tub distribuïdor o rampa d'injecció: Garanteix la pressió constant a tots els injectors i acumula volum de combustible.
- Regulador de pressió: Connectat al final de la rampa d'injecció, regula la pressió entre 2,5 i 3 bars en funció del fabricant.
- Injectors: Controlats per la UCE mitjançant un senyal que determina el temps d'obertura entre 1 i 1,5 mil·lisegons.
Electromecànica
Components
Electrònica indirecta no combinada: Van ser bons substituts dels carburadors. Milloren el rendiment del motor, redueixen les emissions i incorporen catalitzadors, per tant, incorporen funció lambda.
La principal característica és la simplicitat, el baix cost. S'utilitzen principalment en cotxes de baixa cilindrada.
Hi ha una sola vàlvula injectora situada al cos de papallona, que injecta combustible a una pressió entre 0,5 i 1 bar.
L'injector està situat abans de la VDP.
Els sistema BOSCH Mono-motronic són combinats, la UCE controla la injecció i l'encesa.
Els sistemes d'injecció monopunt estan agrupats en un cos de papallona d'aspecte semblant a un carburador.
Mesura de cabal d'aire d'admissió: es realitza mitjançant un cabalímetre que pot ser de fil calent o d'aleta sonda.
Components:
- Dipòsit
- Electrovàlvula
- Filtre de combustible
- Rail comú
- Regulador de pressió
- UCE
- Injector
- Injector d'arrencada en fred
- Ralentí
- VDP
- VDP
- Sensor de temperatura NTC
- Relés
- Sonda lambda
- Sensor de temperatura del motor
- Interruptor tèrmic temporitzat
- Distribuïdor d'encesa
- Vàlvula addicional
- Cargol de ralentí
- Bateria
- Hall RPM
- Sensor de temperatura