Sistema Urbà Espanyol i els seus Subsistemes

Enviado por Legolas y clasificado en Geografía

Escrito el en catalán con un tamaño de 11,38 KB

El sistema urbà espanyol és un sistema obert, ja que es relaciona amb els centres urbans d’altres països. Està integrat dins del sistema urbà de l’Europa Occidental i s’hi connecta a través de diversos eixos de comunicacions: eix de comunicació mediterrani (a través de Barcelona i les ciutats franceses de Marsella i Lió) i l’eix de comunicació atlàntic (a través de Bilbao i la ciutat francesa de Bordeus).

Les àrees metropolitanes més importants són: Londres i París, les conurbacions del Randstad (Països Baixos), el Ruhr (Alemanya), Madrid i Barcelona.

El sistema urbà espanyol està encapçalat per les àrees metropolitanes de Madrid i Barcelona i s’estructura en sis subsistemes urbans:

  1. Mediterrani: és el més important per la quantitat d’habitants, el nombre de ciutats i la densitat de població. És la principal connexió del sistema urbà espanyol amb l’europeu i està integrat a l’arc mediterrani (eix meridional de desenvolupament europeu).

  2. Central: integrat per l’àrea metropolitana de Madrid, la més important de la península. Únic sistema urbà important i ben estructurat de l’interior peninsular i basa la seva importància en la centralització de les vies de comunicació d’Espanya, el desenvolupament econòmic i la concentració del poder polític i financer.

  3. Meridional: Presenta dos eixos urbans: l’eix de la Vall del Guadalquivir (de Cadis a Jaén) i l’eix litoral (de Cadis a Almeria). Inclou un bon nombre de ciutats petites i mitjanes i està ben integrat.

  4. Cantàbric: integra les ciutats de la cornisa cantàbrica i el sector nord de Castella i Lleó, la Rioja i Navarra. Presenta una articulació interna feble, ja que la influència de Bilbao no pot articular tot el sistema.

  5. Atlàntic: centrat al voltant de l’eix format per les ciutats de la Corunya, Santiago de Compostel·la i Vigo. Abunden les petites ciutats i connecta amb el sistema urbà portuguès. No té un gran dinamisme econòmic ni demogràfic.

  6. Canari: l’arxipèlag canari forma un sistema urbà propi, a causa del seu aïllament territorial. Se centra en les ciutats de les Palmes de Gran Canària i Santa Cruz de Tenerife. La insularitat i la llunyania dificulten les seves relacions econòmiques amb la resta de sistemes urbans de l’Estat Espanyol.


CATEGORIA

ÀREA METROPOLITANA/CIUTAT

POBLACIÓ

1

Àrees metropolitanes europees

Madrid, Barcelona.

Més de 4 milions d’habitants.

2

Àrees metropolitanes estatals

València, Sevilla, Bilbao, Màlaga, Saragossa.

De 700.000 a 1.500.000 habitants.

3

Àrees metropolitanes regionals

La Corunya, Vigo, Oviedo-Gijón, Valladolid, Alacant-Elx, Palma, Las Palmas de Gran Canària, Múrcia, Granada, Badia de Cadis, Còrdova, Pamplona, Sant Sebastià, Santander-Torrelavega, Santa Cruz de Tenerife, Tarragona-Reus.

De 30.000 a 700.000 habitants.

4

Ciutats mitjanes

Capitals provincials i altres ciutats.

De 50.000 a 300.000 habitants.

5

Ciutats petites

Ciutats petites provincials, centres d’àrees comarcals.

De 10.000 a 50.000 habitants.


L’actual sistema urbà espanyol té el seu origen immediat en el desenvolupament econòmic, la industrialització i els moviments interns de població que es van produir entre el 1960 i el 1975. La majoria de població abandonava les zones rurals per anar a zones urbanes, fet que va fer augmentar la població urbana fins el 80%. Això va beneficiar les ciutats més importants i el seu entorn urbà, però també les capitals provincials o les petites ciutats comarcals. Les transformacions urbanes dels darrers 50 anys han tingut tres conseqüències principals:

  1. Consolidació d’uns eixos territorials en els quals tendeixen a concentrar-se la població i les activitats econòmiques. Aquesta consolidació dels eixos és afavorida pel creixement de les àrees metropolitanes i de les vies de comunicació.

  2. Reforçament de la preeminència de les set àrees metropolitanes principals (Madrid, Barcelona, València, Sevilla, Saragossa, Bilbao i Màlaga). Es produeixen la connexió i l’intercanvi entre les dinàmiques socials, econòmiques i culturals locals amb les dinàmiques europees o mundials.

  3. La bicefàlia del sistema urbà espanyol, representat per l’àrea metropolitana de Madrid (un gran centre econòmic, polític i financer) i per l’àrea metropolitana de Barcelona (gran centre econòmic amb millor situació geogràfica que Madrid).

Entradas relacionadas: