Sistema Financer: Intermediaris, Actius i Mercats

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Economía

Escrito el en catalán con un tamaño de 9,17 KB

Què és el Sistema Financer?

El sistema financer és l'estructura formada per un conjunt d'intermediaris que canalitzen l'estalvi de recursos cap al finançament del consum familiar.

Ministeri d'Economia

El Ministeri d'Economia és l'organisme públic que regula, supervisa i controla el sistema financer.

Actius Financers

Els actius financers són productes que suposen una nova riquesa per als posseïdors, un bé o un actiu, i alhora una obligació de retornar el deute (passiu) als que han demanat un préstec. Els actius financers es diferencien per:

  • Liquiditat: facilitat per transformar-se en diners legals.
  • Risc: probabilitat que el deutor no retorni els diners.
  • Rendibilitat: capacitat de produir interessos.

Intermediaris Financers

Els intermediaris financers són mediadors entre estalviadors i inversors. Hi ha dos tipus:

A) Intermediaris Financers Bancaris

Ofereixen productes financers que s'accepten com a mitjà de pagament (dipòsits bancaris que s'utilitzen com a mitjà de pagament a través de xecs).

  • Banc d'Espanya
  • Banca privada
  • Altres institucions de crèdit

B) Intermediaris Financers No Bancaris

No poden oferir productes financers com ara diners o mitjans de canvi (asseguradores cobren quotes a canvi de finançar en cas de sinistre).

  • ICO
  • Borsa de valors
  • Facturatge
  • Fons de pensions

Tipus d'Intermediaris Financers

Bancaris

Banc d'Espanya

El Banc d'Espanya és un intermediari financer que dirigeix els finançaments al sector públic o a les altres entitats financeres.

Funcions a l'estat:

  • Tenir i gestionar les reserves de moneda estrangera i metalls preciosos que no s'han transferit al BCE.
  • Posar en circulació la moneda metàl·lica amb prèvia aprovació del BCE.
  • Supervisar les actuacions dels intermediaris financers.
  • Assessorar al govern.
  • Prestar serveis de tresoreria i ser agent financer del deute públic.
  • Supervisar la solvència i l'actuació de les entitats de crèdit.

Funcions a l'Eurosistema:

  • Executar la política monetària de la zona euro.
  • Efectuar operacions de canvi de divises amb el tractat de la UE.
  • Emetre i posar en funcionament bitllets d'ús legal.
Banca Privada

Presten finançament als agents econòmics (empreses, famílies, sector públic), però mantenen una part dels fons en efectiu.

Caixes d'Estalvis

Capten fons dels petits estalviadors i només poden emetre títols de renda fixa. Reben un tractament més beneficiós que els bancs perquè duen a terme algunes activitats benèfiques (obres socials).

Cooperatives de Crèdit

Associacions de persones físiques o jurídiques amb necessitats i interessos comuns que desenvolupen una activitat empresarial determinada. Freqüentment, les cooperatives s'associen entre elles per tenir més recursos. Una forma d'associació en la cooperativa de crèdit són les caixes rurals, que intenten canalitzar la consecució de crèdits cap al tipus d'activitat que duen a terme els associats o cooperadors.

No Bancaris

ICO (Institut de Crèdit Oficial)

Funciona sota instruccions del govern. Concedeix ajuda a sectors econòmics i finança infraestructures.

Companyies Asseguradores

La pòlissa de l'assegurança és un contracte en el qual l'assegurat paga una prima i l'assegurador es compromet a indemnitzar el dany de l'assegurat. Aconsegueixen reserves quantioses que inverteixen en altres intermediaris financers i entitats de renda fixa.

Fons de Pensions Privades

Aquests fons complementen les pensions públiques de jubilació de la Seguretat Social. Aquest fons es fa a partir d'aportacions periòdiques de l'associat i aquest el percebrà en jubilar-se. Com que els diners romandran períodes llargs en el fons, es pot invertir en actius a llarg termini per proporcionar una rendibilitat més gran.

Societat i Fons d'Inversió

Són grups d'inversors que s'associen per accedir millor a la borsa de valors. De vegades, aquests inversors treballen en actius no financers.

Empresa de Lísing

Institució financera que compra i paga un bé i el lliura a una altra empresa a canvi d'un lloguer.

Borsa de Valors

Associacions civils de servei al públic que tenen l'objectiu de facilitar la negociació de qualsevol valor de manera competitiva, ordenada i contínua.

  • Renda fixa: cada títol representa un percentatge del préstec concedit a una empresa o a l'administració pública. La remuneració és un interès fix pactat en el moment de l'emissió. Segons el termini de venciment s'anomenen bons, pagarés o obligacions.
  • Renda variable (accions): títols que representen un percentatge de propietat. Les accions atorguen drets de gestió i drets de cobrament de dividends, que es repartiran segons la decisió de la junta general d'accionistes. La renda variable suposa un volum de remuneració incert. Com més risc, més rendibilitat.

L'índex borsari és un indicador d'un mercat en funció del comportament de les cotitzacions dels tipus o valors més representatius, que es trien segons el grau de liquiditat. Un valor es considera molt líquid si molts dels seus títols canvien de mans cada sessió. És fàcil convertir-los en diners legals amb rapidesa.

Funcions de les Borses de Valors

  • Determinen el preu dels títols segons les lleis de l'oferta i la demanda.
  • Garanteixen la ràpida execució de les operacions de compravenda.
  • Supervisen l'actuació de les societats i agències de valors.

Principals Índexs Borsaris

  • IBEX 35: índex del mercat espanyol.
  • DOW JONES: índex borsari dels Estats Units.
  • NIKKEI: índex de la borsa de Tòquio.
  • DAX: índex de la borsa de Frankfurt.
  • NASDAQ-100: índex de valors tecnològics.

Mercat de Renda Variable

Les empreses capten recursos emetent accions a canvi de diners. Aquestes accions emeses suposen la cessió d'un percentatge de propietat. Les empreses solen invertir els fons en béns de capital, que poden trigar uns anys a obtenir benefici. Seria un inconvenient que els inversors volguessin recuperar el capital abans de donar resultat o que els inversors haguessin d'esperar diversos anys per obtenir benefici. Per evitar situacions, inclou dos mercats:

  • Mercat primari o d'emissió: crea títols nous de cara a canalitzar l'estalvi cap a la inversió.
  • Mercat secundari o de negociació: és un mercat de segona mà on es negocia amb valors prèviament emesos. Es poden vendre les accions adquirides al mercat primari sense ocasionar molèsties a l'activitat de les empreses. Aquest mercat és la borsa de valors, és un mercat de competència perfecta perquè la cotització de les accions depèn de l'oferta i la demanda. Un sistema d'interconnexió informàtica entre les quatre borses espanyoles permet negociar valors a través de terminals d'ordinador en temps real, és el mercat continu.

Finançament de les Empreses

Es classifiquen en:

1. Finançament Propi

Són els recursos més estables de què disposa l'empresa, per tant, no estan subjectes al pagament d'interessos. Els recursos propis estan formats per les aportacions dels propietaris i les reserves.

  • Aportacions dels propietaris o accionistes: qui compra les accions aporta recursos a l'empresa per a finançar les seves activitats. A canvi, obté el dret de participar en la gestió empresarial i en el repartiment de beneficis. Com que el benefici varia, s'anomena renda variable.
  • Reserves: són beneficis no repartits que es queden a l'empresa com una forma d'autofinançament. Amb aquests fons s'afavoreix el creixement de l'empresa.

2. Finançament Aliè

Les empreses necessiten més recursos que els que proporciona el finançament propi.

  • Crèdit comercial: finançament automàtic que aconsegueix l'empresa quan deixa a deure les compres als proveïdors.
  • Préstecs: les empreses demanen préstecs als intermediaris financers bancaris per a poder finançar-se. Els retornen amb els interessos corresponents segons les condicions establertes. Poden ser a llarg termini o a curt termini (menys d'un any).
  • Emprèstits: quan les empreses necessiten una gran quantitat de diners, demanen préstecs a particulars mitjançant l'emissió d'uns títols de crèdit. Al cap d'un temps, l'empresa tornarà els diners més els interessos segons les condicions pactades.
  • Fons espontanis: recursos dels quals l'empresa disposa perquè encara no els ha utilitzat per a la fi prevista.

Entradas relacionadas: