Sintaxi, Sol·licituds i Textos Tècnics: Guia Completa
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Lengua y literatura
Escrito el en catalán con un tamaño de 8,76 KB
Sintaxi
Oracions Coordinades
- Copulativa: i, ni, ni que
- Disjuntiva: o, o bé, o si no
- Adversativa: però, sinó, en canvi, ara bé, així i tot, tanmateix, malgrat això, encara que, amb tot, no obstant això
- Distributiva: ni... ni, o... o, ara... ara, no tan sols... sinó també, aquí... allà, d'una banda... d'altra banda, així... com
- Il·lativa: doncs, per tant, així doncs, de manera que
- Explicativa: és a dir, o sigui, això és
- Continuativa: i encara, doncs, a més, fins i tot, ni tan sols, d'altra banda
Oracions Subordinades Substantives
Es poden substituir per un sintagma nominal (SN) i fan les funcions del nom.
- Funció:
- Subjecte: Em molesta que no truquis.
- CD: Voldria que tothom fos feliç.
- CRV: Es va negar a ser utilitzat.
- Atribut (verb ser, estar, semblar)
- CN: Tinc la impressió que demà treballarem bé.
- CAdj: Estic segur que vindrà.
- Tipus d'oració segons el nexe:
- De relatiu: que, qui (pronom relatiu)
- Completiva: que, si (conjunció)
- Completiva d'infinitiu: infinitiu
- Interrogativa: qui, què, com, on... (pronoms interrogatius)
Oracions Subordinades Adjectives
Es poden substituir per un sintagma adjectival (SAdj) i fan la funció de l'adjectiu.
- Funció: CN + antecedent
- Funció del nexe: CD, CN, CRV, CI, atribut, subjecte...
- Nexe: on, del que, la qual...
Subordinades Adjectives Substantivades
- Funció:
- Subjecte: Qui arribi primer, s'estalviarà de fer cua.
- CD: Fes el que t'han encomanat.
- CI: Ja sé a qui ho han ofert.
- CRV: No t'adones del que has fet.
- Atribut: El teu germà és qui ha espifiat el joc.
- CN: El temor del que pugui passar és infundat.
- CAdj: Estic content del que he aconseguit.
- Nexe: qui, el que, la que, d'això que, tothom qui...
Oracions Subordinades Adverbials
Es poden substituir per un adverbi i fan la funció de l'adverbi.
- Tipus, funció i nexe:
- Lloc (CCL): on, d'on, dins on, allà on, arreu on, allí on
- Temps (CCT): quan, mentre, sempre que, cada vegada que, després que, tan aviat com, de seguida que, tot seguit que, abans que
- Mode (CCM): com, com si, tal com, segons que
- Comparativa: tant/tan, més... que, menys... que, millor... que, com més..., com menys...
- Condicional: si, posat que, mentre, en cas que, tret que, a condició que, sols que, a menys que
- Causal: perquè, ja que, com que, per tal com, car, vist que, a causa que, com sigui que
- Final: perquè, per tal que, a fi de, a fi que, per, per tal de
- Consecutiva: de manera que, així que, tant/tan... que, massa/prou/molt... per/perquè
- Concessiva: encara que, tot i que, malgrat que, ni que, a pesar de, si bé, mal que
Sol·licitud
Document on una persona demana alguna cosa a l'administració.
- Emissor: 1a persona
- Receptor: interpersonal (que em sigui assignat) o 2a persona plural (que m'assigneu)
- Estructura:
- Dades personals
- Exposo: s'inicia amb un que, dius el que passa.
- Sol·licito o Demano: s'inicia amb un que, dius la solució o el que vols.
- Firma i data
- Al marge inferior i en majúscules, la destinació.
Currículum
Títol + nom + foto (opcional), dades personals, formació (títols oficials o estudis reglats i altres cursos), experiència professional (feina) i dades complementàries (cotxe, carnet...).
Text Expositiu o Científic
Objectiu: informar ordenadament, lògicament i amb claredat (divulgació). No vol convèncer sinó informar amb neutralitat i objectivitat. Pot explicar per fer entendre allò que exposa. Finalitat: didàctica o informativa. Exemples: manuals, exàmens, definicions de diccionari, cròniques, notícies, conferències, refranys.
- Identificació: ens hem de fixar en la finalitat d'informar a través de descripcions, narracions, argumentacions, tecnicismes, connectors ordenatius, verbs copulatius, sigles, símbols, estrangerismes, xifres, frases enunciatives, preguntes retòriques, il·lustracions, exemples, adjectius especificatius, resum (síntesi) i ampliació (anàlisi).
- Estructura: introducció, desenvolupament del tema i conclusió.
Textos Tècnics, Científics i Humanístics
- Gènere textual:
- Àmbit especialitzat: intercanvi d'idees dels especialistes (debats o tesis).
- Àmbit acadèmic: el coneixement a través de l'ensenyament (classes o Treballs de Recerca).
- Àmbit de divulgació: el coneixement és públic i l'emissor és un mitjà de comunicació (conferències o manuals).
Aquests es divideixen segons les característiques del gènere, el canal i el grau d'especialització del tema.
- Tipologies textuals: expositiu, argumentatiu, narratiu, descriptiu...
- Mètodes: deductiu i inductiu.
- Operacions discursives: processos cognitius necessaris per construir el coneixement.
- Tecnocientífics: representar, calcular, comprovar, dibuixar, aplicar, demostrar, verificar, valorar, sintetitzar.
- Humanístics: valorar, comentar, sintetitzar, resumir, contrastar, argumentar, criticar, suggerir, interpretar.
- En els dos àmbits: estructurar, descriure, analitzar, comparar, justificar, observar, exemplificar, raonar, deduir, avaluar, ordenar, seleccionar, classificar, induir, identificar.
- Tipus de signe: signe lingüístic i no lingüístic.
- Modalitat oracional: enunciativa, interrogativa, exclamativa, dubitativa, imperativa, desiderativa i exhortativa.
- Trets morfològics:
- Estructura: sintagma nominal (més utilitzat), després el sintagma verbal i el sintagma adverbial.
- Adjectiu: explicatiu i predomini de l'especificatiu.
- Verb: nominalitzats per la importància del nom.
- Temps de verb: copulatius.
- Temps verbal: atemporal (no situa l'acció en el temps sinó enunciats amb validesa universal).
- Mode verbal: indicatiu (realitat objectiva), subjuntiu (subjectivitat) i imperatiu (activitats).
- Persona gramatical: 3a persona del singular.
- Trets sintàctics:
- Oració: actives, passives, passives reflexives i impersonals.
- Complementació: nominal i verbal.
- Sintaxi simple.
- Connectors: lògics i estructuradors o ordenatius.
- Trets lexicosemàntics: predomini de... monosèmia (un significat i un referent), hiponímia (rosa, margarida = flor), hiperonímia (flor = rosa, margarida) i homonímia (paraules diferents que s'escriuen iguals: sol, pot). Tenen un valor denotatiu (allò que significa).
- Forma:
- Neologismes: grecs i llatins (megacèfal o occipitofrontal).
- Manlleus: préstecs (escàner).
- Especialització semàntica: paraula que existeix atorgada a una cosa específica (funció).
- Composició sintagmàtica: combinació d'elements (mitjana aritmètica).
- Acrònims: RADAR, OVNI.
- Metonímia: objecte per persona (Newton).