Senyal Analògic vs. Digital: Guia Completa

Enviado por Chuletator online y clasificado en Informática y Telecomunicaciones

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,6 KB

Senyal Analògic vs. Digital

Definicions

Senyal Analògic: Continu en el temps. Amplitud de resolució infinita. Dificultat de processament. Sensible al soroll. Regeneració limitada. Pèrdues de senyal (drops).

Senyal Digital: Discontinu. Soroll de quantificació. Facilitat de processament. Correcció d'errors. Immunitat al soroll. Regeneració infinita. Encriptació. Metadades. Estabilitat de les funcions. Versatilitat.

Tipus de Senyals

Podem tenir un senyal analògic continu (ex: f(t)²) o discret (ex: f[n]). Els sistemes es descriuen amb la "h" (ex: h(t)), que representa la resposta impulsional, la funció amb la qual un sistema altera el senyal. La convolució és l'operació entre un senyal i un sistema, que resulta en un senyal alterat. En el domini freqüencial, la convolució equival a la multiplicació.

Domini Temporal (Variacions del senyal en funció del temps)
x(t) y(t) h(t)
Domini Freqüencial (Variacions del senyal en funció de la freqüència)
X(f) Y(f) H(f)
--- Transformada de Fourier (TF) --->

Transformades

Eines per passar del domini temporal al freqüencial:

  • Sèries de Fourier (SF)
  • Transformada de Fourier (TF)
  • Transformada de Fourier per a Seqüències Discretes (TFSD) o Transformada Discreta de Fourier (DFT)

I viceversa (transformada inversa de Fourier).

Dimensions:

  • Senyal temporal: una dimensió (f[n] <-> F[k])
  • Imatge fixa: dues dimensions (f[n,m] <-> F[u,v])
    n: eix horitzontal <-> u: variacions horitzontals
    m: eix vertical <-> v: variacions verticals

Quantificació

Dividim l'eix d'amplituds en N nivells, representables amb b bits:

  • N = 2b
  • B = log2N
  • Exemples: 4 bits -> N = 2⁴ = 16 nivells; 8 bits -> N = 2⁸ = 256 nivells

Error de quantificació:

  • S/Nq = 6,02b + 1,7dB
  • Si b=8 -> S/Nq = 50dB
  • Si b=24 -> S/Nq = 146dB

Augmentar 1 bit la quantificació implica augmentar 6dB la S/Nq. El dither és un soroll que s'afegeix al senyal analògic per reduir la distorsió de quantificació.

Dinàmica d'un Senyal d'Àudio

La dinàmica és la diferència entre la potència màxima i mínima que el senyal pot representar. La quantificació a més de 16 bits no està justificada per a audició domèstica, però sí per a producció (20 o 24 bits). El soroll de quantificació es pot reduir amb el dither.

Digitalització de Vídeo

3 dimensions: x, y (espai), t (temps).

  • Persistència visual: defineix la resolució en t
  • Agudesa visual: defineix la resolució entre x i y

Resolució Temporal:

  • Continuïtat de moviments: mínim 15 fps
  • Sense pampallugeig (flicker): mínim 40 fps

Càlcul del Bitrate d'un Senyal HD

Resolució: 1920x1080
Temporalitat: 25 imatges/segon
Quantificació: 10 bits/píxel
Br = 1920 x 1080 x 25 x 10 = 518,4 Mbps

Colorimetria

Cada color es representa per una longitud d'ona. L'ull humà té 3 tipus de cons: vermells (longitud d'ona llarga), verds (mitja) i blaus (curta) (RGB).

Espais de Color

L'espai de color CIE inclou des de l'infraroig fins a l'ultraviolat. Existeixen diferents sistemes:

  • Rec. 601: SD estàndard
  • DCI-P3: cinema digital
  • Rec. 2020: UHD (Ultra High Definition)

Representacions de Color

  • RGB Parade: luminància per canals (R, G, B)
  • YCbCr Parade: luminància (Y) i informació de color (Cb, Cr)
  • Vectorscopi: angle (hue/tint), mòdul (saturació)

Submostreig de Croma

  • 4:4:4: sense submostreig, per a producció i postproducció
  • 4:2:2: redueix la resolució de croma vertical a la meitat, qualitat broadcast
  • 4:1:1: redueix la resolució de croma vertical i horitzontal a la meitat, qualitat no-broadcast

Bits per Sistema

  • Rec. 709: 8 bits (SDR)
  • DCI-P3 i Rec. 2020: 10 bits (HDR), 12 o 14 bits (WCG - Wide Color Gamut)

La llum blanca: Y = 30%R + 59%G + 11%B. El sensor CCD separa els components RGB mitjançant filtres. La informació RGB es transforma en Y, U (B-Y) i V (R-Y).

Tècniques de Compressió

Tipus de Compressió

  • Lossless (reversible): sense pèrdua de qualitat (factors de compressió baixos: 2:1, 3:1)
  • Lossy (irreversible): amb pèrdua de qualitat (factors de compressió alts: 50:1, 100:1)

Tècniques de Compressió

  • Estadístiques: RLC (Run Length Coding), VLC (Variable Length Coding)
  • Transformades: DCT (Discrete Cosine Transform), Wavelets, Codificació en subbandes
  • Temporal: DPCM, ADPCM (codificació diferencial PCM), Estimació i compensació de moviment

DPCM i ADPCM

La DPCM codifica les diferències entre mostres. L'ADPCM fa prediccions i codifica els errors de predicció. L'ADPCM és més eficient.

Tècniques Estadístiques i Transformades

RLC i VLC

RLC: ordena estadísticament els valors.
VLC: assigna codis més curts als valors més probables.

DCT

La DCT expressa una imatge en les seves components espectrals. Divideix la imatge en blocs de 8x8 píxels i aplica la DCT a cada bloc. Permet veure el contingut de cada bloc i la seva freqüència.

La DCT transforma del domini espaial a l'espectral, i viceversa. L'usuari tria el factor de compressió. La DCT és una tècnica amb pèrdues, però la pèrdua perceptual és mínima.

UHD (Ultra High Definition)

4K: 4096x2160 píxels (17:9)
UHD: 3840x2160 píxels (16:9)

Millores de la UHD

  • Spatial Resolution: Més píxels per a una experiència més immersiva.
  • High Frame Rate (HFR): Elimina el motion blur.
  • High Dynamic Range (HDR): Negres més profunds i blancs més brillants (fins a 10000 nits).

Tipus de Còdec

  • Intra (contribució): Apple ProRes, XAVC-I, DNxHD (compressió frame a frame)
  • Inter (distribució): H.264, HEVC (compressió temporal)

Els còdecs inter codifiquen les diferències entre fotogrames, aconseguint factors de compressió elevadíssims.

Entradas relacionadas: