Revolució Tècnica del Segle XIX: Fotografia, Cinema i Còmic Modern
Enviado por Chuletator online y clasificado en Plástica y Educación Artística
Escrito el en catalán con un tamaño de 5,07 KB
Segle XIX: La Revolució de la Reproducció Tècnica
La Fotografia, el Cinema i el Còmic Modern
Tant la fotografia, el cinema com el còmic modern semblen haver nascut gràcies tant a la fascinació que ha tingut sempre la humanitat per representar la realitat en imatges, com a les possibilitats que va donar un avenç tècnic específic del segle XIX: la capacitat de la seriació de la imatge.
A) La Mimesi: La Voluntat Humana de Representar la Realitat
Des d'un punt de vista general més aviat filosòfic o antropològic, tant la fotografia, el cinema com el còmic responen a una voluntat inherent a l'ésser humà de voler representar la realitat mitjançant imatges, és a dir, reproduccions. Aquesta idea es relaciona amb el concepte de mimesi.
Si ens centrem primer amb el còmic, per exemple, se'ns acostuma a presentar els seus orígens en les pintures i jeroglífics d'Egipte (com el de la tomba de Menna cap al 1422-1411 a.C.), en què els dibuixos normalment s'ordenaven en tires i explicaven històries. O, més enrere encara, fins i tot en les pintures rupestres prehistòriques d'Altamira (que es daten al 15000 a.C.), en què els propis dibuixos ja servien per explicar actes quotidians com la caça.
És curiós com en el cas del cinema també se sol citar just aquest referent tan llunyà (les pintures d'Altamira se solen comptar com a unes de les primeres expressions artístiques de la humanitat). Així, l'historiador del cinema Romà Gubern, en la seva obra Historia del cine, parla d'aquestes mateixes pintures com a origen mític del cinema.
Com a origen de la fotografia també s'acostuma a atribuir l'ús des de temps immemorials de la imatge com a manera que ha tingut des de sempre l'ésser humà per relacionar-se amb la realitat. Així, també li serveixen com a antecedents antropològics els exemples que hem posat per al còmic o el cinema. En efecte, les pintures d'Altamira s'han d'entendre en el context de ritus màgics per afavorir aspectes de la realitat. En el cas de les pintures en les tombes egípcies, encara podem fer un pas més enllà si pensem que es tracta d'un tipus de representacions que s'emmarquen en un context funerari. Com les mòmies que embalsamaven els cossos dels faraons, una imatge pot embalsamar d'alguna manera l'instant que representa.
Heus aquí una altra pulsió humana a la que semblen respondre aquests tres invents del segle XIX: la de capturar el pas del temps, sent capaç de congelar-lo.
B) La Reproductibilitat Tècnica: El Context Històric i Social
Però si toquem més de peus a terra, ens podem encarar als motius històrics i socials concrets que van possibilitar que s'arribessin a crear aquests tres nous mitjans. El principal i comú a la fotografia, el còmic i el cinema és la capacitat de reproductibilitat tècnica a la qual s'arribaria durant el segle XIX.
1) Fotografia
- Aspecte tècnic: com a evolució del gravat.
- 1826-27: El francès Nicéphore Niépce aconsegueix fer aparèixer una imatge en una placa impregnada de material fotosensible, dins una càmera fosca. La imatge resultant encara no era permanent. En va dir heliograbat. Poc després va aconseguir la primera imatge fixada.
- 1837: El pintor francès Louis Jacques Mandé Daguerre va aconseguir fotografies en planxes recobertes amb una capa sensible a la llum de iodur de plata. El Daguerrotip proporcionava una imatge sobre una planxa, amb molt de detall i que necessitava un temps menor d'exposició, en blanc i negre, i única (no se'n podien fer còpies). L'estat francès va adquirir oficialment l'invent el 1839. El sistema va tenir molt d'èxit i es va exportar a diversos països.
2) Còmic Modern
- Hi ha qui diu que el còmic no es pot separar del boom de la premsa escrita. En efecte, no hi ha estrictament un invent tècnic que possibiliti fer un còmic, però sí que el que entenem avui per còmic està vinculat a l'explosió d'arts plenament mediàtiques com la caricatura.
- El que s'acostuma a anomenar com a primer còmic des d'aquest punt de vista, és obra del dibuixant Outcault, que publica des de l’any 1895 historietes del seu personatge The Yellow Kid al dominical del diari New York World. (Recordeu el que vam dir a classe sobre l'origen de l'expressió “premsa groga” en relació al tipus de periodisme sensacionalista).
3) Cinema
- Aspecte tècnic: és la culminació de diversos intents de donar moviment a la imatge fotogràfica.
- Aspecte social: culminació també de la cultura de masses, després del de la premsa.
- Primera projecció pública, la dels germans Lumière el 1895: el 28 de desembre de 1895 va ser una data assenyalada. Al Grand Café de París es va portar a terme la primera sessió de projecció pública. Totes les pel·lícules foren rodades entre el febrer de 1895 i l'octubre de 1896 pels germans Lumière.