Retaule de l'Esperit Sant de Pere Serra: Anàlisi i Context Històric
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Arte y Humanidades
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,68 KB
Retaule de l'Esperit Sant
Pere Serra, segle XIV, estil italogòtic
Ubicació: Capella de l'Esperit Sant a l'església de Santa Maria de Manresa.
Suport: Fusta. Tècnica: Tremp d'ou.
Context històric
Època: Alta edat mitjana. Regnat de Joan el Caçador a la Corona d'Aragó, marcat per la Pesta Negra.
Encàrrec: Gremi de cuireters de Manresa, que tenien una capella a la Seu.
Funció: Els retaules gòtics substituïen els murs romànics i servien com a programes iconogràfics religiosos darrere dels altars.
Autor: Pere Serra tenia un taller a Barcelona i les seves obres es caracteritzen per representar escenes amables i idealitzades, amb influència de l'escola de Siena, visible en l'ús de fons daurats.
Característiques
Temàtica
- Religiosa, centrada en l'Esperit Sant.
- Escena principal: Pentecosta (l'Esperit Sant infonent el do de predicar als apòstols).
Material i tècnica
- Suport de fusta.
- Tècnica pictòrica: Tremp d'ou (rovell d'ou amb pigments minerals i aigua).
Composició
- Divisió en registres horitzontals (pisos) i carrers verticals.
- Predel·la o bancal: part inferior.
- Guardapols: Marc que envolta el retaule.
- Elements gòtics: Ús del retaule, decoració dels galbets (similar a les esglésies) i fons daurat.
- Centre de la composició: Escena de la Mare de Déu amb el colom de l'Esperit Sant.
- Laterals: Quatre registres a cada costat que narren escenes de la vida de la Mare de Déu i Crist.
- Part superior: Crucifixió de Jesucrist i quatre àngels.
- Predel·la: Obra de Lluís Borrassà, afegida posteriorment, amb la representació de la mort de Crist.
Color i dibuix
Colors dominants: Vermells, blaus, verds i ocres sobre fons daurat.
Altres característiques
- Rostres idealitzats i sense expressió, amb poca diferenciació entre els femenins.
- Figures que trenquen amb la rigidesa del romànic, amb més moviment i relació entre elles.
- Plecs de roba cuidats que aporten volum.
- Algunes escenes presenten diverses línies de profunditat.
Iconografia
L'Esperit Sant és representat com a tercera persona de la Trinitat (Déu Pare, Déu Fill i Esperit Sant). No hi ha una continuïtat narrativa, sinó representacions individuals:
- Part superior: Crucifixió amb dos àngels.
- Registre central superior: Coronació de la Verge, Creació del món i d'Adam (esquerra), Baptisme i Transfiguració de Jesús (dreta).
- Registre central: Pentecosta, Anunciació, Naixement, Adoració dels Reis, Presentació de Jesús al Temple (esquerra), Resurrecció, Ascensió i Predicació de Sant Pere (dreta).
- Predel·la: Enterrament de Crist, Sant Esteve discutint amb els doctors jueus i la Missa de Sant Martí.
Comentari d'una obra d'art
Per comentar una obra d'art, cal seguir aquests quatre punts:
- Fitxa tècnica: Presentació de l'obra (nom, autor, segle o any, estil, sistema, material, característiques).
- Context històric: Enquadrament de l'obra en el seu temps (trets generals de l'època, entorn proper, relació amb la vida de l'autor).
- Característiques estilístiques: Funció, sistema constructiu, descripció de les parts, elements singulars, cúpula i capitell (si escau).
- Iconografia o simbologia: Anàlisi del significat de les imatges i símbols representats.