Retaule de l'Esperit Sant de Pere Serra: Anàlisi i Context Històric

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,68 KB

Retaule de l'Esperit Sant

Pere Serra, segle XIV, estil italogòtic

Ubicació: Capella de l'Esperit Sant a l'església de Santa Maria de Manresa.

Suport: Fusta. Tècnica: Tremp d'ou.

Context històric

Època: Alta edat mitjana. Regnat de Joan el Caçador a la Corona d'Aragó, marcat per la Pesta Negra.

Encàrrec: Gremi de cuireters de Manresa, que tenien una capella a la Seu.

Funció: Els retaules gòtics substituïen els murs romànics i servien com a programes iconogràfics religiosos darrere dels altars.

Autor: Pere Serra tenia un taller a Barcelona i les seves obres es caracteritzen per representar escenes amables i idealitzades, amb influència de l'escola de Siena, visible en l'ús de fons daurats.

Característiques

Temàtica

  • Religiosa, centrada en l'Esperit Sant.
  • Escena principal: Pentecosta (l'Esperit Sant infonent el do de predicar als apòstols).

Material i tècnica

  • Suport de fusta.
  • Tècnica pictòrica: Tremp d'ou (rovell d'ou amb pigments minerals i aigua).

Composició

  • Divisió en registres horitzontals (pisos) i carrers verticals.
  • Predel·la o bancal: part inferior.
  • Guardapols: Marc que envolta el retaule.
  • Elements gòtics: Ús del retaule, decoració dels galbets (similar a les esglésies) i fons daurat.
  • Centre de la composició: Escena de la Mare de Déu amb el colom de l'Esperit Sant.
  • Laterals: Quatre registres a cada costat que narren escenes de la vida de la Mare de Déu i Crist.
  • Part superior: Crucifixió de Jesucrist i quatre àngels.
  • Predel·la: Obra de Lluís Borrassà, afegida posteriorment, amb la representació de la mort de Crist.

Color i dibuix

Colors dominants: Vermells, blaus, verds i ocres sobre fons daurat.

Altres característiques

  • Rostres idealitzats i sense expressió, amb poca diferenciació entre els femenins.
  • Figures que trenquen amb la rigidesa del romànic, amb més moviment i relació entre elles.
  • Plecs de roba cuidats que aporten volum.
  • Algunes escenes presenten diverses línies de profunditat.

Iconografia

L'Esperit Sant és representat com a tercera persona de la Trinitat (Déu Pare, Déu Fill i Esperit Sant). No hi ha una continuïtat narrativa, sinó representacions individuals:

  • Part superior: Crucifixió amb dos àngels.
  • Registre central superior: Coronació de la Verge, Creació del món i d'Adam (esquerra), Baptisme i Transfiguració de Jesús (dreta).
  • Registre central: Pentecosta, Anunciació, Naixement, Adoració dels Reis, Presentació de Jesús al Temple (esquerra), Resurrecció, Ascensió i Predicació de Sant Pere (dreta).
  • Predel·la: Enterrament de Crist, Sant Esteve discutint amb els doctors jueus i la Missa de Sant Martí.

Comentari d'una obra d'art

Per comentar una obra d'art, cal seguir aquests quatre punts:

  1. Fitxa tècnica: Presentació de l'obra (nom, autor, segle o any, estil, sistema, material, característiques).
  2. Context històric: Enquadrament de l'obra en el seu temps (trets generals de l'època, entorn proper, relació amb la vida de l'autor).
  3. Característiques estilístiques: Funció, sistema constructiu, descripció de les parts, elements singulars, cúpula i capitell (si escau).
  4. Iconografia o simbologia: Anàlisi del significat de les imatges i símbols representats.

Entradas relacionadas: