Renaixement i reforma

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Ciencias sociales

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,34 KB

1- S´anomena humanisme xq a diferencia d' avanç el centre del mon es l'home. Caracteristiques: exalar l'esser humà, s'inspira en la cultura grecollatina, s'interesa x la ciencia i l'interés tecnic basat en la en l'obsevació i l'experimentació, utilitza les llengües vernacles.

2- Institucions que van ajudar a l'expansió de l'humanisme: Academies, universitats e imprenta

3- Les causes de la reforma: Entre els motius de descontentament cal esmentar el luxe exagerat amb què s'envoltava l'alta jerarquia eclesiastica, l' escassa cultura i el relaxament dels costums del clero, la compravenda de càrrecs eclesiàstics, que no es feia per vocació religios, sinó per tal d'obtenir beneficis, i la venda de burles i d'indulgencies com un mitja pera obtenir el perdó dels pecats.

4-La ruptura de martí luter: Sacerdocí universal, la salvació de la fe i l'autoritat de la biblia.

5-Paisos on es va difondre el luteranisme:Alemanya, Suècia, Dinamarca, Noruega, els Paisos Baixos, Anglaterra i Suïsa.

6-Calvinisme: El va propagar per suïsa joan calví, tenia un caracter mes radical que el luteranisme i defensava que només unes persones estaven predestinades a assolir la salvació, les demes estaven condemnades.

7-La inquisició era un tribunal eclesiàstic enc arregat de perseguir i castigar els heretges. Congregació de l'index: llista de llibres prohibits als creients.

8- El concili va confirmar els dogmes principals de la doctrina catòlica. Va proclamar que la fe era important xo que la salvació hi haviaque guanyerse amb bones obres. Va confirmar els set sagraments, el carácter sagrat de la missa i el el culte a la mare de Deu i als sants. També va declara la vulgata com l' unica interpretació valida de la biblia.Es va prohibir la veda d'indulgencies, es van crear seminaris , es va obligar als bisbes a residir en la seva diocesi i a respectar el celibat.

9- Els mecenes eren com els esponsors dels grans artistes.

10- Artistes Quattrocento : Façana de santa maria novella, Alberti; Església de San Lorenzo, Brunelleschi; Naixement de venus, Botticelli; El sacrifici d'isaac, Ghiberti; Donatello.

11-Artistes Cinquecento:Pietat, Miquel Angel; L'escola d'atenes, Raffaello Sanzio; La mare de deu i santa anna, leonardo da vinci; La sega, Pieter Brueghel el vell; Autoretrat, Dürer; Adam i Eva, Dürer.

Entradas relacionadas: