El Renaixement: Art, Humanisme i Transformació a Europa
Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,38 KB
El Renaixement: Moviment Cultural (s. XIV-XVI)
El Renaixement va ser un moviment cultural inspirat en els principis artístics de l'art clàssic de Grècia i Roma. Va néixer a Florència i es va estendre per Itàlia i Europa gràcies a artistes viatgers i els contactes entre països. Van sorgir nous centres artístics: escola alemanya, escola flamenca, escola espanyola i, en menor mesura, l'escola anglesa.
Influència de l'Humanisme
El Renaixement artístic va ser influït per l'Humanisme, un moviment intel·lectual que buscava recuperar la literatura i el pensament clàssic. Es caracteritza per l'antropocentrisme i la reivindicació de la raó.
Context Històric del Renaixement
La Itàlia renaixentista era un mosaic polític de ciutats dominades per famílies aristocràtiques o banquers. El Papa Nicolau V va reformar Roma i va construir la Basílica de Sant Pere. Des del segle XVI, els monarques governaven amb el suport de la burgesia.
Centres Artístics i Innovacions
Centres de Producció
Florència, Roma, Venècia, Pàdua i Ferrara van ser els centres artístics més importants.
Innovació Tècnica
La impremta va permetre la difusió d'idees.
Factors del Renaixement a Itàlia
- Ressorgiment de les ciutats riques i independents.
- Mecenatge de famílies poderoses.
- Influència de l'Imperi Romà com a model.
Idees Inspiradores
- Recuperar l'art de l'antiguitat.
- Interès per la figura humana.
- Realisme i naturalisme en les obres.
- Cerca de la bellesa ideal.
Els artistes van treballar en pintura, arquitectura i escultura.
Cronologia i Fases del Renaixement
Quattrocento (s. XV)
Característiques: Florència va ser el centre principal. Es va trencar amb el gòtic i es va adoptar l'art clàssic. Es van usar els ordres grecs i romans en arquitectura. La cúpula de Santa Maria del Fiore és un exemple destacat.
Cinquecento (s. XVI)
Característiques: Es va consolidar la pintura a l'oli i el clarobscur. Leonardo da Vinci va introduir el sfumato i la perspectiva aèria. Miquel Àngel va destacar amb la terribilità a la Capella Sixtina. Rafael va introduir solucions manieristes.
Manierisme i Difusió
Característiques: Ruptura dels cànons formals. Distorsió de figures, espais irreals i colors vius. Temes fantàstics, esotèrics i eròtics. Art frívol, refinat i sensual.
Pintura Renaixentista
Masaccio va ser el renovador de la pintura renaixentista, amb l'ús de la perspectiva matemàtica. Es va donar importància al dibuix, la profunditat i l'enquadrament. Es va passar del tremp a l'oli.
Escoles Principals
- Florentina: Masaccio, Fra Angelico, Filippo Lippi, Paolo Uccello, Botticelli.
- Escoles del Nord: Venècia, Pàdua, Màntua, Ferrara.
- Roma Papal: Il Perugino, Il Pinturicchio, Rafael, Miquel Àngel.
Capella Sixtina
Miquel Àngel va representar escenes del Gènesi: Creació de la Llum, Creació dels astres, Separació de la terra i les aigües, Creació d'Adam, Creació d'Eva, Pecat original, Sacrifici de Noé, Diluvi Universal, Embriaguesa de Noé.
El Judici Final
Fresc amb més de 400 figures. Crist com a jutge, sants, condemnats i salvats. Representa el dia del judici universal.
Rafael Sanzio
Habilitats
Artista del Renaixement destacat en pintura, dibuix i arquitectura.
Estil
Pintura al fresc, dibuix a tinta i carbó, pintura a l'oli i gravat.
L'Escola d'Atenes
Descripció: Pintura mural amb 21 figures de pensadors.
Significat: Importància de la filosofia i el saber.
Material: Fresc als Apartaments de Rafael al Vaticà.
Estil: Renaixentista, amb atenció a la perspectiva i la simetria.
Funció: Decorativa i simbòlica dels valors del Renaixement.