Renaixement: Anàlisi d'Obres de Botticelli, Donatello i Brunelleschi

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 7,74 KB

El Naixement de Venus de Botticelli

Context Històric i Encarrec

El Naixement de Venus, realitzat per Sandro Botticelli entre 1482 i 1486, va ser encarregat per Lorenzo Pierfrancesco de Medici per decorar una de les seves vil·les de camp. L'obra s'emmarca en un context històric marcat per una Itàlia dividida per lluites polítiques. En l'art, s'observa la inclusió de temes mitològics a causa de les noves idees renaixentistes. Els Medici dominaven l'escena política a la Florència dels segles XIV i XV, promovent l'art i la cultura, i intentant adaptar els ideals clàssics al cristianisme mitjançant les idees neoplatòniques. Aquestes idees filosòfiques religioses sostenien que tot prové de Déu.

Estil de l'Obra

L'estil de l'obra és clarament renaixentista.

Característiques Formals i Compositives

Predomina la línia, utilitzada per als contorns de les figures, amb línies fines i sinuoses. Botticelli crea una línia de fons elevada per donar profunditat i empra línies ondulants en els laterals de la pintura. Venus esdevé l'eix simètric del triangle. Els altres personatges es dirigeixen cap a Venus, ocupant gran part de la pintura i donant-li un ritme dinàmic, que contrasta amb la calma de la deessa. Els colors són suaus, discrets i pudorosos com la imatge de Venus, contrastant els freds verds i blaus amb les càlides zones rosàcies amb detalls daurats. La llum de l'escena és uniforme i suavitza les figures.

Tema, Significat i Funció

El tema és mitològic, però no només és l'exaltació pagana de la bellesa femenina. Entre els significats ocults hi ha la correspondència entre el mite del naixement de la deessa de la bellesa, de les aigües del mar, i la convicció cristiana del naixement de l'ànima de l'aigua del bateig. Elements com la petxina, que significa la fertilitat, i les roses, que representen la dualitat de l'amor, reforcen aquest contingut moralitzant.

Aquesta Venus no representa l'amor carnal o el plaer sensual, sinó que, amb la seva postura i les seves faccions fines, s'apropa més a l'ideal d'intel·ligència pura o saber suprem. A la dreta, l'Hora (o una nimfa, o la Terra o la Primavera) tapa amb el seu mantell la deessa com a senyal que els misteris de Venus, com els del coneixement, es troben ocults. La garlanda de murta que porta Flora significa l'amor etern. Els vents, Zèfir (vent de l'oest) i Aura o Cloris, també simbolitzen l'amor. La funció de l'obra és principalment decorativa.

David de Donatello

Context Històric i Significat

El David va ser esculpit el 1440 per Donatello. L'obra representa la victòria de Florència sobre Milà. El context històric és la divisió d'Itàlia en repúbliques independents, governades per famílies poderoses de la burgesia mercantil.

Estil i Tècnica

L'estil és el Renaixement italià, específicament del Quattrocento. La tècnica utilitzada és la fosa, amb bronze polit com a material. És una escultura exempta i monocroma.

Anàlisi Formal i Compositiva

L'escultura presenta proporcions naturals. El seu eix de simetria principal és vertical, en forma d'S, des del cap de David fins a la base. El bronze reflecteix la llum, creant un joc de llums i ombres, amb més intensitat al tors i la cama dreta, mentre que l'esquerra queda en penombra. La cara queda ombrejada pel barret. El ritme presenta un equilibri entre moviment i repòs, amb una postura de contrapposto, relaxada, però amb el cap lleugerament inclinat.

Significat i Funció

El tema tracta sobre la victòria de David, un jove pastor, sobre el gegant Goliat. Aquest fet li permet entrar a la cort del rei Saül i casar-se amb la seva filla. L'obra simbolitza el nou heroi individual que, gràcies a la seva virtut, venç un enemic poderós. Té connotacions humanistes, mostrant el cos jove del guanyador amb botes i un barret de camperol, un anacronisme en l'escultura clàssica. Políticament, el David representa l'emblema de la República florentina, triomfant sobre els seus enemics. Encarregada per la família Mèdici, l'escultura simbolitza la victòria de Florència (David) sobre Milà (Goliat). Té una funció il·lustrativa i propagandística, commemorant les victòries florentines.

Església de San Lorenzo de Brunelleschi

Context Històric i Estil

L'església de San Lorenzo va ser construïda durant el Quattrocento a Florència. Al segle XV, els canvis socials marquen l'inici de l'edat moderna, amb una societat urbana on la burgesia adquireix un paper econòmic important. Les ciutats italianes són repúbliques independents, mantenint formes clàssiques. La burgesia es converteix en mecenes dels artistes. L'humanisme esdevé la manera d'interpretar el món. L'estil arquitectònic de l'obra és el Renaixement.

Característiques Arquitectòniques

Les esglésies renaixentistes recuperaven la vida humana, subratllant l'horitzontalitat amb cornises i una perspectiva que dirigeix la vista cap a un horitzó abastable. A San Lorenzo, les línies conflueixen a l'altar central. L'ús d'arcs de mig punt, columnes corínties i la distribució rítmica de les finestres tenen com a antecedent el pòrtic de l'Hospital dels Innocents, del mateix Brunelleschi. La planta de creu llatina s'inspira en les basíliques romanes i paleocristianes, mentre que la forma cúbica dels entaulaments recorda els àbacs romànics i bizantins.

Elements de Suport i Suportats

A les dues bandes de la nau central hi ha columnes corínties amb fragments d'entaulaments (arquitrau, fris i cornisa). Sobre aquestes columnes, arcs de mig punt sostenen el cos de finestres superior i la coberta plana. Les naus laterals tenen voltes de quatre punts suportades per les arcades de la nau central i els murs laterals, amb pilastres que secunden els arcs de mig punt que s'obren a capelles adossades. Aquestes pilastres corínties culminen en un entaulament que correspon a l'alçada i forma dels capitells de les columnes de la nau central.

Al creuer hi ha una cúpula semiesfèrica sobre petxines, un sistema que permet la transició d'una planta quadrada a una coberta semiesfèrica.

Espai Exterior i Interior

Brunelleschi es va inspirar en la basílica romana, però va allargar la planta, fent que les línies horitzontals convergirgeixin en l'altar. Els braços del transsepte són quadrats i de la mateixa mida que el creuer. L'interior consta de tres naus: una central i dues laterals. La nau central és el doble de gran que les laterals, que tenen capelles als costats. Columnes corínties amb el fust sense estries suporten els arcs de mig punt de la nau central; columnes i arcs són de pedra grisa típica de Florència, contrastant amb el fons blanc. La coberta de la nau central és plana, decorada amb cassetons. Al pis superior, grans finestrals són la principal font de llum; les naus laterals s'il·luminen amb òculs situats damunt dels arcs de les capelles. San Lorenzo destaca per la distribució ordenada d'espais, creant una simetria perfecta.

Abans de les naus, Brunelleschi va construir la sagristia vella, finalitzada el 1428, un espai cobert per una cúpula amb petxines. En una de les parets s'obre una capella, també quadrada i amb cúpula.

Significat i Funció

L'ordenació regular de l'espai, la simplicitat en la distribució dels elements i l'ús de columnes primes i arcs de mig punt ofereixen una visió àmplia i diàfana de l'interior, predominant l'horitzontalitat. La pobresa ornamental i l'ús de la pedra típica de Florència i l'estuc blanc obeeixen a la voluntat de Brunelleschi de fer de l'arquitectura la protagonista. L'església estava destinada als usos religiosos.

Entradas relacionadas: