La Relació Assistencial Sanitària: Característiques i Aspectes Clau
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,82 KB
La Relació Assistencial Sanitària
1. Característiques Generals de la Relació Assistencial Sanitària
La relació assistencial té unes peculiaritats diferents enfront de qualsevol altra relació interpersonal:
- Sorgeix d’una necessitat.
- Hi ha un objectiu concret i definit: recuperació o valoració de la salut del pacient.
- Els rols estan perfectament delimitats i no són intercanviables.
- El sanitari té una posició de poder per dos motius: el coneixement que té el personal sanitari que el pacient no té, i el sanitari com a figura d’autoritat que imparteix determinades normes.
- El pacient té una posició de submissió i dependència respecte al sanitari.
- El sanitari té un paper actiu, de donador, i el pacient passiu, de receptor.
- La posició del pacient li produeix una sèrie d’expectatives i temors respecte al sanitari.
- La relació està mediatitzada per la institució sanitària i influeix: en el sanitari, marcant pautes, horaris i determinant la remuneració; en el pacient, condicionant les experiències anteriors que va tenir en el centre.
2. Aspectes de l’Auxiliar que Intervenen en la Relació amb el Pacient
Aspectes individuals:
- Físics: edat, sexe, raça...
- Psicològics: estabilitat emocional, capacitat intel·lectual...
- Socioculturals: nivell econòmic, nivell de formació...
- La primera impressió és molt important i aquesta va reforçada per l’aspecte extern.
Actituds que poden actuar com a deformant:
- Estereotips.
- Prejudicis.
- Efecte «halo» (posar etiqueta).
- Projecció: si som insegurs, pensem que els pacients pensen que no fem bé la feina.
Motivació professional: és una força interna dirigida a un fi extern, en busca de satisfacció.
- Altruisme.
- Autorealització.
- Autoestima.
- Relació interpersonal.
- Econòmiques.
- Si no s’aconsegueixen, pot ser motiu de frustració, i això repercuteix en el treball.
Aspectes professionals:
- Formació.
- Experiència professional.
- L’equip de treball.
- Funcions professionals:
- Relacionals: de contacte directe amb el pacient (informació, recolzament, assessorament...).
- Tècnic-relacionals: higiene, alimentació, mobilització...
- Tècniques: sense contacte amb el pacient (recollida d’informació, coordinació amb altres sanitaris, preparació i control de material...).
3. Aspectes Específics de la Relació Pacient-Auxiliar d’Infermeria
- Cuida moltes hores i genera una relació especial.
- Podem influir positivament en el pacient.
- Poden haver-hi dificultats de relació per la situació particular.
- Capacitat d’intervenir per millorar el benestar dels pacients i familiars.
- Posició privilegiada per observar i obtenir dades del pacient.
- Contacte amb aspectes íntims, com la sexualitat, sentiments de vergonya, pudor...
- Perill d’assumir un paper que no toca: mare, amic...
4. Reaccions Més Freqüents del Professional Davant la Malaltia i el Patiment
Cal gestionar les pròpies emocions, sinó adoptem mecanismes de defensa:
- Actituds de negació.
- Actituds maníaques.
- Actituds de fugida.
- Silenciació del pacient.
- Utilització del saber i el poder sanitari com a elements de control.
- Actituds defensives.
Si existeix una sobrecàrrega emocional que no s’aconsegueix canalitzar, pot arribar a:
- Alteracions emocionals de diferent índole.
- Reaccions psicosomàtiques de diferent índole.
- Actituds agressives.
- Sentiments de desmotivació.
- Síndrome de burnout.