Recursos Minerals: Tipus, Usos i Extracció
Recursos Minerals
Recursos minerals: Concentració natural d'algun element i compost a l'escorça terrestre, que pot ser potencialment extret i processat amb els mitjans tecnològics disponibles.
Minerals Metàl·lics
Minerals metàl·lics: Molt poques vegades proporcionen l'element pur.
Minerals de Ferro
Minerals de ferro: Quart més abundant a l'escorça terrestre. S'obté a partir d'hematites, magnetita i limonita; la siderita (carbonat) i la pirita (sulfat). El mineral brut es tracta en uns alts forns on els òxids es fan reaccionar a una temperatura molt elevada, amb carbó, per absorbir-ne l'oxigen i desprendre'l com a diòxid de carboni. Un cop eliminat l'oxigen, queden per eliminar les diverses impureses que formen l'escòria i dels quals s'obté el ferro fos o lingot.
Minerals de Coure
Minerals de coure: Menys abundant que el ferro. S'obté en la seva major part d'òxids com la cuprita, i de sulfurs com la calcopirita, la calcosina i la covel·lina. Extret el mineral, es tritura i es fon en forns, es refina parcialment en convertidors i se sotmet a un procés de depuració electrolítica.
Minerals d'Alumini
Minerals d'alumini: És el tercer element més abundant a l'escorça terrestre. No va poder aïllar-se fins al 1825. Forma compostos dels quals és molt difícil de separar, fins al punt que és molt més fàcil i econòmic reciclar-lo i obtenir-ne de nou. Principal mena: la bauxita (hi predomina l'òxid hidratat).
Altres Minerals Metàl·lics
Altres minerals metàl·lics:
- Cromita - crom
- Cassiterita - estany
- Cinabri - mercuri
- Galena - plom
- Coltan - tàntal
- Ilmenita - titani
- Pechblenda - urani
- Wolframita - wolframi
- Blenda - zinc
Minerals No Metàl·lics
Minerals no metàl·lics:
Nitrats
Nitrats: Compostos minerals que deriven de l'àcid nítric i poden ser tant d'origen orgànic com inorgànic. Es formen per l'oxidació de l'amoníac o a partir dels òxids del nitrogen. Nitrat de sodi i de potassi. Ús principal: fertilitzant químic per a plantes que fan servir el nitrogen per a la síntesi d'aminoàcids i de proteïnes.
Sulfats
Sulfats: Sals i derivats de l'àcid sulfúric, presents a l'escorça terrestre en forma de guix, barita, sulfat sòdic i altres minerals. S'empren com a primera matèria per fabricar vidre, detergent i fibres artificials, com a material de construcció, i com a contrast en els exàmens radiològics, entre moltes d'altres aplicacions.
Fosfats
Fosfats: Derivats de l'àcid fosfòric. Món orgànic: dents i ossos. S'utilitzen com a fertilitzants. Intervenen com a primera matèria en la síntesi de diversos materials com el clorur de polivinil o PVC.
Altres Minerals No Metàl·lics
Altres minerals no metàl·lics:
- Marbre: Roca metamòrfica formada a partir de la recristal·lització de la calcària que es fa servir molt en l'escultura, la construcció i la decoració; la seva brillantor, el color i la transparència depenen de la presència d'impureses.
- Granit: Roca magmàtica composta de quars, feldespat i mica que és molt abundant a l'escorça terrestre i que, per la duresa i la resistència a l'acidesa ambiental que té, s'empra com a recobriment a la construcció per substituir la calcària i el marbre, els quals la pluja àcida fa malbé.
- Arenes: Roques disgregades en forma de granets; les més comunes provenen de roques silíciques i s'utilitzen per a la fabricació de formigó, de vidre i com a material abrasiu.
- Llims: Es distingeixen de les arenes només perquè tenen el gra més gros, s'empren a la construcció per a formar conglomerats.
- Àrids: Graves, gravilles, sorres per a formigó.