Recerca Social: Mètodes, Paradigmes i Ètica
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 10,4 KB
Investigació Social
Investigació social: Procés sistemàtic de cerca d'informació a través de mètodes. Permet analitzar i prendre decisions. Es genera coneixement científic i evidències; racional (lleis/regles), fàctic (fets i dades), objectiu (intersubjectivitat), metòdic (no improvisa), contrastable, analític, comunicable, provisional.
Mètodes Científics
Diferents fases per generar coneixement científic.
Tipus de Mètodes
- Inductiu: A partir de casos particulars es generalitza.
- Deductiu: A partir d'una teoria es fa predicció resultat.
- Hipoteticodeductiu: S'observa, hipotetitza i experimenta.
Característiques
- Intervenció i control variables (quanti): Experimental i no experimental.
- Caràcter: Bàsica (teoria) i aplicada.
- Finalitat: Explicar, comprendre, transformar.
- Naturalesa dades: Quantitativa, qualitativa, mixta.
- Abast temporal: Longitudinal i transversal.
- Objectiu: Exploratori, descriptiu, correlacional, comparatiu-causal.
Paradigma
Conjunt de teories/models que una comunitat científica aprova per un temps.
Tipus de Paradigmes
- P. Positivista: Objectivitat i dades quantitatives (coneixements segurs). Resultats mesurables i generals.
- P. Crític: Comprendre la realitat i transformar-la. Solucions en justícies socials/educatives.
- P. Pragmàtic: Es centra en el problema. Mixt. Comprendre la realitat.
- P. Interpretatiu: Entendre experiències i percepcions dels participants. Qualitatiu.
- P. Analític: Busca detalls per arribar a conclusions. Quantitatiu.
Enfocament Quantitatiu
(P. Positivista) Recollida i anàlisi de dades numèriques mesurables. Resultats objectius i generals. Enquestes, qüestionaris, experiments, estadística.
1. Mètode Experimental
Mètode experimental: Investigador manipula variable independent i observa possible canvi (causa-efecte). Hipòtesi causal.
1.1. Independent
Investigador la manipula per veure efectes. Estudiada abans i després de l'experiment.
1.2. Dependent
Són els efectes o resultats que dona l'experiment (mesurables).
1.3. Confusió
Pot influir en el resultat:
- Pre-experimental: Control mínim, poca flexibilitat, poca validesa interna.
- Quasi-experimental: Control, participació no aleatòria.
- Experimental Pur: Alt control, participació aleatòria. Fiable.
1.4. Grau de Control
Capacitat per eliminar influència factors externs (v confusió). Validesa interna: + grau de control sobre les de confusió + validesa interna.
2. No Experimental
No experimental: Investigador NO canvia les variables. Observa la realitat (Relacions).
2.1. Mètode Transversal
En un moment concret.
- Descriptiu: (Descriu característiques d'un grup, persona) Estudis d'opinió a partir d'enquestes, qüestionaris, observació.
- Correlacions: Relacions entre variables, no causa.
- Comparatiu-Causal: Estudia causa-efecte de manera natural, no s'introdueixen variables ni es modifica (Estudis explicatius). Compara grups o situacions (anàlisi estadístic).
2.2. Longitudinal
Estudis llarg temps i diferents moments.
- Tendència: Mateixa variable diferents individus.
- Cohort: Seguiment grup mateixa característica, individus diferents.
- Panell: Seguiment grup fix al llarg del temps, observació periòdica.
Enfocament Qualitatiu
(P. Interpretatiu) Explorar i comprendre experiències, percepcions del participant. No es generalitza i és subjectiu. Flexibilitat. Aprofundir en la realitat personal. Estudi de cas, observació, entrevista.
- Estudi de cas: Situació específica o profunda d'un cas.
- Etnografia: Observació i participació per veure cultura.
- Fenomenologia: Estudi dels fenòmens tal com són.
- Investigació-acció: Investigadors participen.
- Història de vida: Relats de vida o experiències personals.
Enfocament Mixt
(P. Pragmàtic) Comprensió més profunda i completa dels fenòmens.
- Corroboració, comprensió, flexibilitat, visió integral.
- Disseny seqüencial: Recull dades quantitatives després qualitatives per interpretar resultats.
- Disseny concurrent: Les dues dades (quantitatives i qualitatives) es recullen alhora.
- Disseny incrustat: Un mètode és el principal i l'altre complementari.
Avantatges: Perspectiva holística, credibilitat, respostes completes, comprensió de limitacions.
Desavantatges: Complexitat, + temps i recursos, pot ser confús (redacció).
Hipòtesis de Recerca
Explicacions preliminars de la relació entre variables que es comproven empíricament. Sorgeix del planejament i marc teòric. Contrastables i comprovables.
Tipus segons el nivell de relació: Descriptives, correlacionals i causals.
Redacció: Condicional i declaratiu/afirmatiu.
Metodologia
Forma de realitzar la recerca (principis i supòsits).
- Quantitativa: Dades numèriques, anàlisis estadístics.
- Qualitativa: Comprendre punt de vista participants.
Mètodes
Conjunt de passos per aconseguir l'objectiu.
- Quantitatiu: Experimentals i no experimentals.
- Qualitatiu: Estudi de cas, etnografia, història de vida...
Disseny
Pla o estratègia per garantir recollir la informació necessària per contrastar hipòtesis. A qui s'estudia, on i quan es recullen les dades...
- Quantitatiu: Transversal (descriptiu, correlacional, comparatiu causal) longitudinal (panell, cohort, tendència).
- Qualitatiu: Història de vida, fenomenologia...
Tècniques
Recursos i eines específiques per fer efectius els mètodes.
- Quantitatiu: Test, qüestionari, escala, observació.
- Qualitatiu: Entrevista, observació...
Procés de Recerca
. Es circular. Resultats s’analitzen i s’apliquen per millorar la practica i teoria. Al final es reflexiona.
Fases: Preparacio (tema i planificació), treball de camp (recull dades), analisi (s’extreu conclusions), informació (compartir resultats)
Plantejament problema: presentació tema (àmbits,contextos), caracterització (descripció), formulacio (preguntes), justificació (explicar resultat)
Objectius: Guien el que es vol aconseguir.
-Enfocament positivista, interpretatiu, sociocritic
Escriptura acadèmica. 1Claritat i concisió, 2objectivitat, 3Respectuos, 4Connectors
Cites: directes (textuals) parèntesi i narrativa. Indirectes (parafraseig) 40 o +40 paraules.
Parèntesi: Cognom+any publicació (2 autors): cognom alfabèticament i separa un punt i coma.
Narrativa: Cognom (en el paràgraf) + any publicació parèntesis (2 autors): 1r cognom persona de la llista + et, al + any de publicació
Curtes -40 narratives: Segons Gomez et,al. (2019) “…….” (p.2)
Curtes -40 parèntesis: “…..” (Gomez et.al., 2019 (p.2).
Llargues +40 parèntesis: …..(Gomez et, al., 2019, p. 2)
Llargues +40 narratives: (Exemple:xxx (p.2))
————————
Articles de revista: autor + any (parentesi) + .+ títol cursiva + volumen en cursiva + numero (parentesi) +,+ pàgines+.+
Llibre: Autor+ any(parèntesis)+.+títol cursiva+.+editorial+.+
Capitol llibre: Autor/es+any (parèntesis)+.+títol+.+Incials i cognom de l’editor+ eds +,+ títol llibre cursiva+ pág (parèntesis)+.+editorial+.
Qüestions ètiques recerca educativa
1. criteris per protegir drers de propietat intelectual:
* citar, evitar plagi, parafrasejar.
2. criteris protegir dreis i benestar dels participants
*informar proposta, consentiment, conficencialitat ...
3. criteris precisió i rigor del coneixement científic.
* NO Falsificar, limitacions
Criteris valor de veritat:
-Qualitatiu: Credibilitat de les conclusions
-Quantitatiu: Validesa interna (autenticitat dels resultats)
Criteris d’aplicabilitat:
-Qualitatiu: Transferencia (útil per altres contextos)
-Quantitatiu: Validesa externa (útil per tota la població)
Criteri de consistència:
-Qualitatiu: Dependència (resultats coherents)
-Quantitatiu: Fiablitat (dels instruments de mesura)
Criteri de neutralitat:
-Qualitatiu: Flexibilitat (investigador no influeix en respostes)
-Quantitatiu: Objectivitat (no influències ni biaixos)
Investigació acció: Practica educativa i social per resoldre problemes reals especialment en contextos vulnerables. (Millora continua, enfocament colaboratiu) Fases:
1.Identificacio del problema
2.Planificació d’acció.
3.Aplicacio del pla.
4.Reflexió i avaluació