Recerca Social: Mètodes, Paradigmes i Ètica

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 10,4 KB

Investigació Social

Investigació social: Procés sistemàtic de cerca d'informació a través de mètodes. Permet analitzar i prendre decisions. Es genera coneixement científic i evidències; racional (lleis/regles), fàctic (fets i dades), objectiu (intersubjectivitat), metòdic (no improvisa), contrastable, analític, comunicable, provisional.

Mètodes Científics

Diferents fases per generar coneixement científic.

Tipus de Mètodes

  • Inductiu: A partir de casos particulars es generalitza.
  • Deductiu: A partir d'una teoria es fa predicció resultat.
  • Hipoteticodeductiu: S'observa, hipotetitza i experimenta.

Característiques

  • Intervenció i control variables (quanti): Experimental i no experimental.
  • Caràcter: Bàsica (teoria) i aplicada.
  • Finalitat: Explicar, comprendre, transformar.
  • Naturalesa dades: Quantitativa, qualitativa, mixta.
  • Abast temporal: Longitudinal i transversal.
  • Objectiu: Exploratori, descriptiu, correlacional, comparatiu-causal.

Paradigma

Conjunt de teories/models que una comunitat científica aprova per un temps.

Tipus de Paradigmes

  • P. Positivista: Objectivitat i dades quantitatives (coneixements segurs). Resultats mesurables i generals.
  • P. Crític: Comprendre la realitat i transformar-la. Solucions en justícies socials/educatives.
  • P. Pragmàtic: Es centra en el problema. Mixt. Comprendre la realitat.
  • P. Interpretatiu: Entendre experiències i percepcions dels participants. Qualitatiu.
  • P. Analític: Busca detalls per arribar a conclusions. Quantitatiu.

Enfocament Quantitatiu

(P. Positivista) Recollida i anàlisi de dades numèriques mesurables. Resultats objectius i generals. Enquestes, qüestionaris, experiments, estadística.

1. Mètode Experimental

Mètode experimental: Investigador manipula variable independent i observa possible canvi (causa-efecte). Hipòtesi causal.

1.1. Independent

Investigador la manipula per veure efectes. Estudiada abans i després de l'experiment.

1.2. Dependent

Són els efectes o resultats que dona l'experiment (mesurables).

1.3. Confusió

Pot influir en el resultat:

  • Pre-experimental: Control mínim, poca flexibilitat, poca validesa interna.
  • Quasi-experimental: Control, participació no aleatòria.
  • Experimental Pur: Alt control, participació aleatòria. Fiable.

1.4. Grau de Control

Capacitat per eliminar influència factors externs (v confusió). Validesa interna: + grau de control sobre les de confusió + validesa interna.

2. No Experimental

No experimental: Investigador NO canvia les variables. Observa la realitat (Relacions).

2.1. Mètode Transversal

En un moment concret.

  • Descriptiu: (Descriu característiques d'un grup, persona) Estudis d'opinió a partir d'enquestes, qüestionaris, observació.
  • Correlacions: Relacions entre variables, no causa.
  • Comparatiu-Causal: Estudia causa-efecte de manera natural, no s'introdueixen variables ni es modifica (Estudis explicatius). Compara grups o situacions (anàlisi estadístic).

2.2. Longitudinal

Estudis llarg temps i diferents moments.

  • Tendència: Mateixa variable diferents individus.
  • Cohort: Seguiment grup mateixa característica, individus diferents.
  • Panell: Seguiment grup fix al llarg del temps, observació periòdica.

Enfocament Qualitatiu

(P. Interpretatiu) Explorar i comprendre experiències, percepcions del participant. No es generalitza i és subjectiu. Flexibilitat. Aprofundir en la realitat personal. Estudi de cas, observació, entrevista.

  • Estudi de cas: Situació específica o profunda d'un cas.
  • Etnografia: Observació i participació per veure cultura.
  • Fenomenologia: Estudi dels fenòmens tal com són.
  • Investigació-acció: Investigadors participen.
  • Història de vida: Relats de vida o experiències personals.

Enfocament Mixt

(P. Pragmàtic) Comprensió més profunda i completa dels fenòmens.

  • Corroboració, comprensió, flexibilitat, visió integral.
  1. Disseny seqüencial: Recull dades quantitatives després qualitatives per interpretar resultats.
  2. Disseny concurrent: Les dues dades (quantitatives i qualitatives) es recullen alhora.
  3. Disseny incrustat: Un mètode és el principal i l'altre complementari.

Avantatges: Perspectiva holística, credibilitat, respostes completes, comprensió de limitacions.

Desavantatges: Complexitat, + temps i recursos, pot ser confús (redacció).

Hipòtesis de Recerca

Explicacions preliminars de la relació entre variables que es comproven empíricament. Sorgeix del planejament i marc teòric. Contrastables i comprovables.

Tipus segons el nivell de relació: Descriptives, correlacionals i causals.

Redacció: Condicional i declaratiu/afirmatiu.

Metodologia

Forma de realitzar la recerca (principis i supòsits).

  • Quantitativa: Dades numèriques, anàlisis estadístics.
  • Qualitativa: Comprendre punt de vista participants.

Mètodes

Conjunt de passos per aconseguir l'objectiu.

  • Quantitatiu: Experimentals i no experimentals.
  • Qualitatiu: Estudi de cas, etnografia, història de vida...

Disseny

Pla o estratègia per garantir recollir la informació necessària per contrastar hipòtesis. A qui s'estudia, on i quan es recullen les dades...

  • Quantitatiu: Transversal (descriptiu, correlacional, comparatiu causal) longitudinal (panell, cohort, tendència).
  • Qualitatiu: Història de vida, fenomenologia...

Tècniques

Recursos i eines específiques per fer efectius els mètodes.

  • Quantitatiu: Test, qüestionari, escala, observació.
  • Qualitatiu: Entrevista, observació...

Procés de Recerca

. Es circular. Resultats s’analitzen i s’apliquen per millorar la practica i teoria. Al final es reflexiona.

Fases: Preparacio (tema i planificació), treball de camp (recull dades), analisi (s’extreu conclusions), informació (compartir resultats) 

Plantejament problema: presentació tema (àmbits,contextos), caracterització (descripció), formulacio (preguntes), justificació (explicar resultat) 

Objectius: Guien el que es vol aconseguir.

-Enfocament positivista, interpretatiu, sociocritic 


Escriptura acadèmica. 1Claritat i concisió, 2objectivitat, 3Respectuos, 4Connectors

Cites: directes (textuals) parèntesi i narrativa. Indirectes (parafraseig) 40 o +40 paraules. 

Parèntesi: Cognom+any publicació (2 autors): cognom alfabèticament i separa un punt i coma. 

Narrativa: Cognom (en el paràgraf) + any publicació parèntesis (2 autors): 1r cognom persona de la llista + et, al + any de publicació 

Curtes -40 narratives: Segons Gomez et,al. (2019) “…….” (p.2)

Curtes -40 parèntesis: “…..” (Gomez et.al., 2019 (p.2).

Llargues +40 parèntesis: …..(Gomez et, al., 2019, p. 2)

Llargues +40 narratives: (Exemple:xxx (p.2)) 

———————— 

Articles de revista: autor + any (parentesi) + .+ títol cursiva + volumen en cursiva + numero (parentesi) +,+ pàgines+.+

Llibre: Autor+ any(parèntesis)+.+títol cursiva+.+editorial+.+

Capitol llibre: Autor/es+any (parèntesis)+.+títol+.+Incials i cognom de l’editor+ eds +,+ títol llibre cursiva+ pág (parèntesis)+.+editorial+.

Qüestions ètiques recerca educativa

1. criteris per protegir drers de propietat intelectual:

* citar, evitar plagi, parafrasejar.

2. criteris protegir dreis i benestar dels participants

*informar proposta, consentiment, conficencialitat ...

3. criteris precisió i rigor del coneixement científic.

* NO Falsificar, limitacions


Criteris valor de veritat: 

-Qualitatiu: Credibilitat de les conclusions 

-Quantitatiu: Validesa interna (autenticitat dels resultats)

Criteris d’aplicabilitat:

-Qualitatiu: Transferencia (útil per altres contextos)

-Quantitatiu: Validesa externa (útil per tota la població)

Criteri de consistència:

-Qualitatiu: Dependència (resultats coherents)

-Quantitatiu: Fiablitat (dels instruments de mesura)

Criteri de neutralitat:

-Qualitatiu: Flexibilitat (investigador no influeix en respostes)

-Quantitatiu: Objectivitat (no influències ni biaixos)

Investigació acció: Practica educativa i social per resoldre problemes reals especialment en contextos vulnerables. (Millora continua, enfocament colaboratiu) Fases:

1.Identificacio del problema 

2.Planificació d’acció. 

3.Aplicacio del pla.

4.Reflexió i avaluació 

Entradas relacionadas: