Publicitat i Propaganda: Estratègies i Elements Clau
Enviado por Chuletator online y clasificado en Plástica y Educación Artística
Escrito el en catalán con un tamaño de 14,52 KB
LA PUBLICITAT: forma de comunicació que pretén transmetre una idea o valor sobre un producte amb la finalitat de persuadir perquè dugui a terme una acció concreta.
PROPAGANDA: divulgació d’idees, doctrines, creences...
Objectius: aconseguir adeptes a través del suport de la seva opinió i la seva proposta conductual.
Ambits:
- religió
- política
- social
- filosòfic
Tipus:
- blanca: informació clara i transparent que es sap qui difon la informació.
- gris: no queda clara la font, genera dubtes sobre la veracitat de la informació.
- negra: clandestina o l’emissor està falsificat. El missatge pot ser o no veraç.
També es propaganda negra cartes, que es divulguen a través de les xarxes socials i on s’expliquen falsedats referides habitualment a grups immigrants o persones públiques.
CAMPANYES PUBLICITÀRIES Conjunt d'estratègies destinades a donar a conèixer un producte o servei.
S’ha de preveure:
- la temporalització
- mitjans o suports publicitaris
- els anuncis o missatges publicitaris
CAMPANYES DE PROMOCIÓ SOCIAL
Principis:
- Informació veraç i de qualitat.
- Promoció de valors i models conductuals positius.
- Respecte estricte a la dignitat de la persona.
- Tractament igualitari i no discriminatori per gènere, raça, religió o condició sexual.
- Tant al missatge explícit com el missatge encobert.
Tipus:
- De canvis de comportament.
- De denúncia.
- De mobilització social.
- De captació de recursos.
- Informatives sobre temes concrets.
FASES D’UNA CAMPANYA PUBLICITÀRIA
- Identificar el producte o servei que volem promoure.
- Determinar el públic objectiu a qui hem de dirigir el missatge i identificar el seu comportament.
- Elaborar el missatge publicitari o anunci.
- Planificar l’estratègia de difusió i seleccionar els mitjans més rendibles.
DETERMINACIÓ DEL PÚBLIC OBJECTIU
- Seguiment del mercat: separació del mercat en diferents grups que presenten característiques similars.
- Públic objectiu: segment del mercat al qual ens dirigim.
- Comportament del consumidor: si volem influir en el comportament del públic objectiu, haurem de indagar en tots els processos i mecanismes que hi intervenen: (hàbits, motivacions, que els agrada, on van que fan…).
- Models basats en l’aprenentatge: AIDA
Cridar l’Atenció
Despertar l’Interès
Provocar el Desig
Induir a l’Acció ( o compra del producte)
L’ANUNCI O MISSATGE PUBLICITARI
Es tracta d’un missatge destinat a donar a conèixer al públic un producte o servei.
Finalitat: Cridar l’atenció i provocar un canvi en el comportament de la persona a qui va dirigit.
Components: Informatius / Persuasius
Suports: Visual / Auditiu
Estratègies de comunicació:
- Estratègies argumentatives.
- Estratègies descriptives.
- Estratègies basades en l’emotivitat.
- Estratègies proactives.
AUGMENTATIVES: Intenten demostrar la bondat del projecte mitjançant l’exposició d’uns arguments o proves. Volen donar credibilitat demostrable al missatge.
- Amb testimonis.
- Amb comparació de comportaments.
- Amb silogismes.
DESCRIPIES: Pesena el projecte destacant els aspectes més beneficiosos.
BASADES EN L’EMOTIVITAT: Intenten despertar les emocions en les persones.
PROACTIVES: Plantegen fets o situacions sorprenents o suggestives, cal interpretar-les. Poden jugar amb canvi de rol o inversió de papers, exageracions…
EL CONTINGUT LINGÜÍSTIC DEL MISSATGE
ESLÒGAN: la fòrmula verbal que condensa la idea principal del missatge, que recull el concepte clau.
Característiques:
- Ha de captar l’atenció
- Atractiu, suggerent
- Fàcil de recordar
- Clar
Tipus:
- Descriuen l'activitat de l’empresa.
- Descriuen la naturalesa o els avantatges de la marca.
- Suggereixen la utilització del producte.
- Intenten enaltir al consumidor.
- Donen el nom comercial o la marca.
- Intenten diferenciar una marca.
RECURSOS LINGÜÍSTICS PER ELABORAR UN ESLOGAN
- Adjeciació: Bo, bonic i barat
- Contradicció o antilogia: Idees antagòniques o oposades.
- Desafiament: Planeja un desafiament o un repte.
- Dilogia: Paraula que te dos significats diferents.
- Frases fetes: Dites o refranys.
- Hipèrboles: Exageració dels termes
- Identificació de la paraula o marca: S’incorpora al text, formant part de la frase.
- Interjecció: Repetició de la lletra d’un so que denota un estat d’ànim.
- Onomatopeies: Sons d'objectes, sorolls, sons d’animals…
- Paraules col·loquials o vulgarismes: Que guai / Quina passada
- Pesoniicació: Assignar a objectes o cossos inerts qualitats pròpies dels éssers vius.
- Rima: S'utilitzen dos o més versos.
ELEMENTS DE DISSENY
La COMPOSICIÓ és la manera com disposem els diferents elements d’imatge i text per crear el missatge.
ELEMENTS:
El punt: Indica posició. Obliga a aturar-se en una posició determinada. Si el punt està centrat, transmet sensació d’equilibri.
La línia: Indica recorregut, ja que obliga a la vista a seguir el seu traçat i aporta dinamisme. Ens obliguen a fer un escombratge amb la vista. Les línies poden ser:
- Rectes o corbes
- Seguir un traçat regular o irregular
- Horitzontals, verticals o oblíques
- Continues o discontinues
La figura: la figura d’una imatge és aquell element que es diferencia del fons, es tracta d'allò que percebem de manera autònoma, que no necessita d’un altre element per existir. Hem de tenir en compte que fons i figura són sempre apreciats de manera alterna. Mai a l’hora. L’ull humà no pot veure dues coses a l’hora, primer veu una i després veu l’altre.
Si el que volem és que un element concret de la nostra imatge sigui una figura i no el fons, hem d’aconseguir que aquest element cridi molt més l'atenció que el fons, aconseguir que l’ull sempre consideri la figura i no senti curiositat pel que nosaltres considerem el fons.
El plànol: Fa referència a la posició de l’objecte respecte a la càmara o punt de visió. Segons el camp que abasti la càmara distingim entre:
- Plànol general
- Plànol conjunt
- Plànol sencer
Segons l’enquadrament, distingim:
- Picat
- Contrapicat
- Inclinat
- Impossible
- A vista d’ocell
- A vista de cuc
La llum: Ajuda a crear atmosferes, ambients i sensacions. Segons la procedència de la llum tenim:
- Llum natural
- Llum artificial
- Efectes lumínics
Les textures: Reflecteix les qualitats del tacte i es pot reconèixer a través de la vista. Es poden dividir en diferents categories:
- Brillants llises: (alegria, joventut, modernitat, riquesa) aspres: (força, agresivitat…)
- Mats ( rugoses o arrissades)
- Vellutades: reialesa, nobles, riquesa, poder, passió..
El color: Estan carregats de simbolisme. Acostumen a associar els diferents colors a certes sensacions o estats d’ànim.
- Vermell: força, vigor, dinamisme. efectes estimulants, atreu l’atenció, implica sentiments d’amor, passió i activitat. El color de la sexualitat.
- Groc: associat a la llum solar, alegria, joventut, extraversió. Identificat com l’or simbolitza la riquesa i poder. En certs entorns es relaciona amb la melancolia i depressió.
- Verd: color de la natura i vegetació. Aporta sensacions d’equilibri, esperança, descans i naturalitat.
- Blau: color del cel i mar, emana espiritualitat, saviesa i maduresa. Fresc, clar, transparent, lleuger i elegant. Associat a la sinceritat, amistat, ingenuïtat, afecte, confiança i fidelitat.
- Marró: color de la terra, conservador, sòlid, perdurable. S’associa a la pobresa, la misèria, l’austeritat.
- Blanc: Associat a la puresa, virginitat i dolçor. Genera la sensació de buit i infinitat. Representa l’harmonia, la innocència, la transparència, el futur i la Il·lusió.
- Negre: associat als sentiments de misteri, desesperació i mort. Pot tenir connotacions de poder, noblesa, dignitat, distinció, luxe i justícia
PROCÉS DE REALITZACIÓ D’UNA CAMPANYA
ELABORACIÓ DE MATERIALS IMPRESOS: Ens referim a aquells que utilitzen un suport fix (paper, lona…) i una imatge fixa. L’elaboració consta de dues fases:
- Disseny
- Impressió
Els més utilitzats són:
- Cartells
- Fullets (díptics, tríptics, flyers)
- Anuncis en premsa escrita
- Pancartes
- Banderoles
MATERIALS AUDIOVISUALS: Cal tenir en compte la durada del missatge, s’ha de mantenir l’atenció de la persona que el mira, i les estadístiques diuen que els espais superior a dos minuts, difícilment es veuen sencers.
SELECCIÓ DELS MITJANS DE DIFUSIÓ: Un cop creat el missatge suggerent, cal que aquest arribi al públic objectiu, la quantitat de vegades suficient per captar la seva atenció.
PLA DE MITJANS: Estratègia de difusió per obtenir la màxima eficàcia comunicativa.
DIFUSIÓ DE MATERIALS IMPRESOS:
CARTELLS. PUBLICITAT EXTERIOR
- Mobiliari urbà:
- Plafons a les marquesines
- Columnes publicitaries (Mupis)
- Banderoles
- Tanques publicitàries
- Lona per a façanes
- Transports públics urbans
- Estacions de tren, metro, aeroports, recintes esportius…
Condicions:
- Expressar la idea o eslogan de forma breu però clara.
- Cuidar l'atenció
- Que els elements utilitzats siguin acords al tipus de missatge que volem transmetre
- Que les dimensions permetin la lectura sense problemes a la distància prevista.
- Que estigui col·locat en un lloc visible i estratègic.
FULLETS Distribució senzilla i econòmica:
- Per mailing o correu directe.
- Repartiment a mà, en bústies o deixar-los en taulers o espais similars, on els pugui recollir el públic interessat.
PANCARTES:
- Es col·loquen en punts estratègics d’un barri o ciutat.
- Admet molt tipus de suport: llençol, lona…
ANUNCIS EN PREMSA ESCRITA:
Diaris i suplements
Revistes
Premsa gratuïta
LA RÀDIO
Paraules i ràfegues
Cunyes
Pulieportatges
Microprogrames i consultoris
Programes patrocinats
TELEVISIÓ
Esport
Publireportatge
Infocomercial
Patrocini
Sobreimpressió
Product placement o publicitat per emplaçament
LES NOVES TECNOLOGIES DE L'INFORMACIÓ I LA COMUNICACIÓ
Página web propia
Posicionament en cercadors
Xarxes socials
E-mailing
Ciberspot
LES NOVES TECNOLOGIES DE L'INFORMACIÓ I LA COMUNICACIÓ
Página web propia
Posicionament en cercadors
Xarxes socials
E-mailing
Ciberspot
CREACIÓ D’UNA CAMPANYA DE PROMOCIÓ D’UN PROJECTE SOCIAL
FASE 1: INVESTIGACIÓ: L’estudi del públic objectiu i necessitats ja l’hem fet a la fase d’investigació del projecte, per tant, ja coneixem les seves problemàtiques, motivacions, percentatge d’edat, sexe…
FASE 2: PLANIFICACIÓ:
Determinació del públic objectiu: ej: menors entre 13 i 15 anys, que assisteixen als instituts de Blanes.
Formulació d’objectius: no confondre els objectius de la campanya amb els objectius del projecte.
ej: donar a conèixer la campanya, especialment l'eslògan. Aconseguir la identificació de la finalitat de la campanya. Captar l’interès del públic objectiu.
Actuacions o activitat promocionals: exposició detallada de les diferents actuacions que farem per promocionar el projecte.
ej: Elaboració de cartells, tríptics… Lloc on els col·loquem…
Recursos que necessitarem:
Materials fungibles i no fungibles.
Humans, persones que intervindran en la campanya: creadors, empreses externes, distribuidors…
Financers o econòmics, totes les despeses que implica la campanya.
Temporalització:
Quan s’han de fer les actuacions?
En aquest punt és interessant fer una bona planificació per no haver de patir quan s’acosta el moment de la intervenció i encara no tenim els elements de la campanya publicitària.
Es interessant fer un cronograma amb totes les actuacions.
FASE 3. EXECUCIÓ DE LA CAMPANYA: Llançament i posada en marxa de la campanya.
FASE 4. AVALUACIÓ: Per saber si s’han complert els objectius que havíem plantejat, haurem d’establir uns indicadors i reflectir-los en unes pautes.
Hem arribat al públic objectiu?
Hem captat la seva atenció?
Han entès el missatge?
Ha connectat amb la seva realitat?...