Psicomotricitat: Teràpia, Educació i Trastorns

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,35 KB

1. Psicomotricitat: Teràpia vs. Educació

La psicomotricitat es contempla des de dues finalitats:

  • Com a mètode terapèutic:

    En els seus inicis, formava part d'un tractament terapèutic i reeducatiu per a nens amb retards i alteracions en el desenvolupament. Actualment, continua sent un mètode d'estimulació primerenca i reeducativa.
  • Com a pràctica educativa:

    La concepció terapèutica ha evolucionat cap a una metodologia educativa aplicable a tots els infants durant l'educació infantil. Estimula el desenvolupament físic i psíquic, prevenint possibles problemes que requereixin atenció reeducativa posterior.

7. El Control Tònic

El control tònic es manifesta en:

  • L'aspecte motor:

    Assegura l'equilibri, aportant elasticitat, estabilitat, força i precisió.
  • La sensibilitat:

    Les estructures neurològiques que regulen la funció tònica reben estímuls interns i externs (exteroceptius, propioceptius i interoceptius), mantenint una tensió latent.
  • Les emocions:

    El to és la base de la manifestació emocional. Un sobresalt, impacte emocional o disgust pot generar una caiguda de la tensió tònica, causant desordre en la funció.
  • La relaxació:

    La disminució voluntària del control tònic permet la relaxació muscular, influint en la relació corporal. Activitats de relaxació poden exercitar aquest control.

8. Relaxació Conscient vs. Automàtica

  • Relaxació conscient:

    Requereix coneixement corporal i domini de l'esquema corporal (assolit cap als 6-7 anys). S'aplica amb metodologia directiva.
  • Relaxació automàtica:

    Es produeix després d'activitats fatigants. L'educador intervé mínimament, facilitant un ambient tranquil (clima, so, llum) amb possible música suau.

9. El Sistema Postural

El sistema postural es configura a través de:

  • El to muscular.
  • La vida afectiva (diàleg tonicocorporal mare-nadó).
  • Experiències sensoriomotrius.
  • El sistema cinestèsic.

Un sistema postural correcte és crucial per a l'estructuració i orientació espacial, i facilita l'aprenentatge. Dificultats en aquest control poden causar:

  • Cansament, ansietat i problemes d'atenció.
  • Dificultats en l'exploració, afectant l'autonomia i la relació social.
  • Problemes en aprenentatges cognitius superiors.

11. La Lateralitat

La lateralitat, o dominància d'una part del cos, és important en l'educació psicomotriu perquè:

  • Facilita la representació de l'esquema corporal.
  • Permet l'especialització en l'acció.
  • Afavoreix l'orientació i organització espacial.

Edat de Definició i Intervenció

La preferència lateral s'estableix entre els 4 i 7 anys. Cap als 6 anys, representen la seva dreta i esquerra. Als 8-9, la dreta i esquerra d'altri.

Si no es defineix espontàniament, s'ha d'intervenir cap als 5 anys (mai abans dels 4), preferiblement cap a la dreta per la convenció cultural (escriptura).

13. Interiorització del Temps

La interiorització del temps comença amb les rutines diàries, que estableixen un ritme i successió d'esdeveniments. Això permet la comprensió progressiva de dia/nit, matí/tarda, i avui/ahir/demà.

Etapes en l'organització temporal (Picq i Vayer):

  • Etapa 1:

    Adquisició de nocions bàsiques (velocitat, durada, continuïtat, irreversibilitat) lligades a l'acció.
  • Etapa 2:

    Consciència de les relacions temporals (instant, abans, durant, després, simultaneïtat, successió).
  • Etapa 3:

    Nivell simbòlic, coordinant elements i amb capacitat d'abstracció.

15. Trastorns Psicomotors

Classificar els trastorns psicomotors és complex per la interrelació de les àrees i la diversitat de trastorns.

Propostes:

  • H. Bucher:

    • Trastorns de l'esquema corporal.
    • Retards de maduració.
    • Disharmonies tonicomotores.
  • J. d'Ajuriaguerra:

    • Desordres en la realització psicomotora.
    • Inestabilitat psicomotriu.
    • Debilitat motora.
    • Problemes de lateralització.
    • Trastorns tonicoemocionals o de relació.

Entradas relacionadas: