Psicomotricitat: Teràpia, Educació i Trastorns
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,35 KB
1. Psicomotricitat: Teràpia vs. Educació
La psicomotricitat es contempla des de dues finalitats:
Com a mètode terapèutic:
En els seus inicis, formava part d'un tractament terapèutic i reeducatiu per a nens amb retards i alteracions en el desenvolupament. Actualment, continua sent un mètode d'estimulació primerenca i reeducativa.Com a pràctica educativa:
La concepció terapèutica ha evolucionat cap a una metodologia educativa aplicable a tots els infants durant l'educació infantil. Estimula el desenvolupament físic i psíquic, prevenint possibles problemes que requereixin atenció reeducativa posterior.
7. El Control Tònic
El control tònic es manifesta en:
L'aspecte motor:
Assegura l'equilibri, aportant elasticitat, estabilitat, força i precisió.La sensibilitat:
Les estructures neurològiques que regulen la funció tònica reben estímuls interns i externs (exteroceptius, propioceptius i interoceptius), mantenint una tensió latent.Les emocions:
El to és la base de la manifestació emocional. Un sobresalt, impacte emocional o disgust pot generar una caiguda de la tensió tònica, causant desordre en la funció.La relaxació:
La disminució voluntària del control tònic permet la relaxació muscular, influint en la relació corporal. Activitats de relaxació poden exercitar aquest control.
8. Relaxació Conscient vs. Automàtica
Relaxació conscient:
Requereix coneixement corporal i domini de l'esquema corporal (assolit cap als 6-7 anys). S'aplica amb metodologia directiva.Relaxació automàtica:
Es produeix després d'activitats fatigants. L'educador intervé mínimament, facilitant un ambient tranquil (clima, so, llum) amb possible música suau.
9. El Sistema Postural
El sistema postural es configura a través de:
- El to muscular.
- La vida afectiva (diàleg tonicocorporal mare-nadó).
- Experiències sensoriomotrius.
- El sistema cinestèsic.
Un sistema postural correcte és crucial per a l'estructuració i orientació espacial, i facilita l'aprenentatge. Dificultats en aquest control poden causar:
- Cansament, ansietat i problemes d'atenció.
- Dificultats en l'exploració, afectant l'autonomia i la relació social.
- Problemes en aprenentatges cognitius superiors.
11. La Lateralitat
La lateralitat, o dominància d'una part del cos, és important en l'educació psicomotriu perquè:
- Facilita la representació de l'esquema corporal.
- Permet l'especialització en l'acció.
- Afavoreix l'orientació i organització espacial.
Edat de Definició i Intervenció
La preferència lateral s'estableix entre els 4 i 7 anys. Cap als 6 anys, representen la seva dreta i esquerra. Als 8-9, la dreta i esquerra d'altri.
Si no es defineix espontàniament, s'ha d'intervenir cap als 5 anys (mai abans dels 4), preferiblement cap a la dreta per la convenció cultural (escriptura).
13. Interiorització del Temps
La interiorització del temps comença amb les rutines diàries, que estableixen un ritme i successió d'esdeveniments. Això permet la comprensió progressiva de dia/nit, matí/tarda, i avui/ahir/demà.
Etapes en l'organització temporal (Picq i Vayer):
Etapa 1:
Adquisició de nocions bàsiques (velocitat, durada, continuïtat, irreversibilitat) lligades a l'acció.Etapa 2:
Consciència de les relacions temporals (instant, abans, durant, després, simultaneïtat, successió).Etapa 3:
Nivell simbòlic, coordinant elements i amb capacitat d'abstracció.
15. Trastorns Psicomotors
Classificar els trastorns psicomotors és complex per la interrelació de les àrees i la diversitat de trastorns.
Propostes:
H. Bucher:
- Trastorns de l'esquema corporal.
- Retards de maduració.
- Disharmonies tonicomotores.
J. d'Ajuriaguerra:
- Desordres en la realització psicomotora.
- Inestabilitat psicomotriu.
- Debilitat motora.
- Problemes de lateralització.
- Trastorns tonicoemocionals o de relació.