Processos de Selecció de Personal
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 5,43 KB
SP: Procés de Selecció de Personal
SP: Procés dirigit a cercar mitjançant reclutament intern o extern, un candidat idoni per cobrir un lloc de feina dins l'empresa. Motius: Vacants: de nova creació, ampliació de plantilla, sustitució, baixes imprevistes, acomiadament, reestructuració i/o planificacions futures. Un procés de SP ha de tenir un mètode, una planificació i una tipologia, més que més ha de tenir en compte una integració del personal seleccionat dins l'empresa. També és molt important conèixer la cultura i filosofia de l'empresa i els objectius generals de l'empresa i del departament on es el lloc de feina
Fases SP
Anàlisis de les necessitats de selecció (nou departament, reestructuració, necessitat), Anàlisi i descripció del lloc de feina (analitzar característiques físiques, actitud i aptitud), Recollida de dades (posar en document les 2 anteriors), Reclutament int/ext (mirar dins l'empresa possibles candidats a llocs superiors), Preselecció de currícula (currículum o formulari que ens fan omplir), Concretació entrevistes (Confirmació del que has posat al currículum), Preselecció de currícula (veure candidats que cobreixen perfil i estan disponibles), Análisis de candidatures (tests psicotècnics, proves, entrevista,...), Descartar candidats, Entrevista en profunditat, Elaboració d'informes (obrir una carpeta per cada candidat), Presentació i entrevista amb l'empresa (decidirà si el candidat és el més idoni), Reconeixement mèdic, Selecció del candidat i contractació, Període de prova i seguiment (1m-2m)
Fases SP
Fase previa: desocupació del lloc de feina, elaboració del professiograma, reclutament de candidats, preselecció de currículums o formularis de sol·licitud. Fase central: Proves professionals i/o psicotècniques, entrevista, comprovació de referències, presa de decisió. Fase final: Adscripció al lloc de feina i acollida, reconeixement mèdic, formació i instrucció, avaluació davant el període de prova, contractació definitiva.
Sistema de Selecció: Intern
Departament de RRHH o persona responsable del personal. +: Molt eficaç, favoreix les polítiques del personal, reforça el vincle amb l'empresa i motiva els treballadors, ràpidament detectats, fiabilitat, integritat i acceptació, contribueix a millorar i a augmentar el clima laboral intern de l'empresa, l'empresa estalvia en anuncis de recerca. -: Manca d'objectivitat, manca de confiança en els propis mitjans, frustració d'altres empleats que volien el lloc, conflicte d'interessos. Extern: Empresa consultora +: Es conserva l'anonimat de l'empresa, anonimat del treballador, objectivitat. -: Manca de coneixement de l'empresa, manca de serietat en la selecció, pot no integrar-se del tot, sentir-se desplaçat o marginat.
Perfil Seleccionador
Selecció: Persona o grups de persones d'una empresa que tenen la capacitat de realitzar i decidir sobre un procés de selecció. Característiques: conèixer molt bé l'empresa; planificar, analitzar i preveure les necessitats de personal actuals i futures de l'empresa; conèixer el mercat laboral; saber exactament què cercar i els requisits del lloc de feina; ha de saber establir el mètode de selecció que millor s'ajusti a les necessitats i característiques del lloc i de l'empresa; tenir experiència amb l'aplicació de les tècniques de la SP; valorar els recursos humans per donar resposta davant una selecció de demanda prevista o imprevista; preveure un sistema d'integració del candidat a l'empresa.
Comparació i Decisió en la Selecció de Personal
La selecció de personal és un procés de comparació (compara el perfil professional del lloc de feina amb el paper professional del candidat) i de decisió (decideix la persona més adient per cobrir el lloc de feina). El procés de comparació d'una selecció de personal és un procés on s'escullen els candidats que tinguin el mateix perfil professional o superior al lloc de feina. Informació que ens interessa?: Preparació (estudis, formació d'altres cursos i idiomes), Experiència (Quines oportunitats han tingut #on han treballat per desenvolupar els seus coneixements#, i Motius de canvi #si han treballat en diferents empreses#), Habilitats (Responsable, ordenat,...), Dades personals, Nivell d'aspiració (ganes de treballar), Integració del candidat al lloc de feina (tracte personal, capacitat de relacionar-se, èxit o fracàs, com han sabut aprofitar-se les situacions de fracàs, com han aconseguit tenir èxit en la seva carrera professional). Totes aquestes dades queden reflectides al currículum i es completen amb una entrevista per corroborar o aclarir la informació. Una vegada comparats els candidats entre ells mateixos i amb el lloc de feina s'ha de prendre una decisió. Hem d'escollir la persona més adequada per al lloc de feina amb facilitat d'adaptar-se i d'aconseguir un bon rendiment professional.