Principis Ètics i Metodologia en la Investigació

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 7,95 KB

Principis Ètics en la Investigació

Declaració de Helsinki (1994), aprovada per l'Associació Mèdica Mundial. Alguns dels principis bàsics són:

  • Beneficència
  • No maleficència
  • Justícia
  • Respecte a l'autonomia de les persones (consentiment informat)

Mostra i Població en la Investigació

Per a poder valorar la representativitat de la mostra (validesa externa), tot estudi hauria d'informar de manera rigorosa de:

  1. Obtenció de la mostra i/o reclutament dels participants (criteris, si n'hi va haver)
  2. Pèrdua de participants o abandonaments, i els motius
  3. Mida inicial i final dels grups
  4. Característiques sociodemogràfiques i clíniques de la mostra (dels que finalitzen i dels que es van perdre/van abandonar)

Consideracions Ètiques en la Investigació

  • Que sigui representatiu
  • Avaluació del comitè d'ètica
  • Consentiment informat firmat
  • Protecció de la llei, protecció de la privacitat i dignitat del pacient
  • No maleficència
  • Declaració de Helsinki

Classificació dels Dissenys d'Investigació

  • Manipulació VI:
    • Estudis d'observació: són estudis quantitatius i no es poden manipular.
    • Estudis d'intervenció: si és aleatori, és experimental; si no és aleatori, és quasi experimental.

Biaix en la Investigació

Error sistemàtic, una desviació de la realitat que es produeix en la selecció de la mostra, en la formació dels grups en un estudi i/o en la recollida de les dades, que pot portar a un resultat inexacte, erroni o enganyós.

Verbs per a Estudis Descriptius

Descriure, caracteritzar, observar, identificar, detallar, mesurar, explorar, avaluar, comparar.

Objectius d'Estudi i Metodologia

  1. Estudiar l'associació entre adenomiosi i infertilitat en dones de més de 40 anys

    • a) Tipus d'objectiu: explicatiu, ja que relaciona dues variables.
    • b) Metodologia: qualitativa, perquè o bé s'és infèrtil o no, no hi ha una escala numèrica present.
  2. Conèixer i caracteritzar els nivells de qualitat de vida de nens amb diabetis

    • a) Tipus d'objectiu: descriptiu, perquè defineix la qualitat de vida i no relaciona ni preveu res.
    • b) Metodologia: quantitatiu, perquè la qualitat de vida es mesura en una escala numèrica.
  3. Comprendre les experiències i vivències de l'embaràs i el part de mares primerenques que estan rebent tractament oncològic

    • a) Tipus d'objectiu: descriptiu, perquè només descriu vivències.
    • b) Metodologia: qualitativa.
  4. Avaluar l'impacte de la teràpia manual en la millora de la lumbàlgia crònica en població geriàtrica

    • a) Tipus d'objectiu: control, perquè s'han de comparar dos grups.
    • b) Metodologia: quantitatiu, perquè el dolor es mesura en una escala EVA i són números.

Pèrdues o Abandonaments en un Estudi

Quan es produeixen pèrdues o abandonaments en un estudi, què s'hauria de comprovar per assegurar que no suposen una amenaça per a la validesa de l'estudi? Amb quin tipus de validesa es relacionen?

Quan es produeixen pèrdues o abandonaments en un estudi, és crucial comprovar que no comprometin la validesa interna ni la validesa externa de l'estudi. Aquestes pèrdues poden generar biaixos que afectin les conclusions i la generalització dels resultats.

Finalitat de la Selecció Aleatòria

Indica quina és la finalitat de la selecció aleatòria i amb quina validesa hi està relacionada. Justifica breument la teva resposta:

Amb la validesa interna, perquè la selecció aleatòria distribueix qui de la població seleccionada per l'estudi rep la intervenció i a qui simplement controlem.

Identificació de Variables i Tipus de Disseny

  1. L'objectiu va ser estudiar la relació entre l'exposició prenatal a la levotiroxina (tractament per a l'hipoparatiroïdisme) i les convulsions en nadons. Es van seleccionar 3044 nadons nounats prenatalment exposats al fàrmac durant l'embaràs, i 3050 no exposats (mares que no van rebre tractament). Es va realitzar un seguiment dels nadons durant els 5 primers mesos, en què es va recollir si hi va haver o no episodis de convulsions.

    • Variable independent: exposició a la medicació.
    • Variable dependent: convulsions.
    • Classificació i disseny: cohorts, perquè és prospectiu i es realitza un seguiment.
  2. Amb l'objectiu d'explorar la relació entre el consum elevat de begudes ensucrades, alcohòliques i energètiques, i un índex de massa corporal elevat, es va dur a terme una enquesta a diversos instituts de Barcelona seleccionats a l'atzar. Es va recollir informació antropomètrica com el pes i l'alçada (per al càlcul de l'IMC), així com el nivell d'activitat física setmanal, hàbits alimentaris, i consum setmanal de begudes ensucrades, alcohòliques i energètiques.

    • Variable dependent (resultat): índex de massa corporal (IMC).
    • Variables independents (predictors): consum setmanal de begudes ensucrades, consum setmanal de begudes alcohòliques i consum setmanal de begudes energètiques.
    • Classificació i disseny: estudi observacional transversal.

Investigació sobre Antipsicòtics i Fractura de Maluc

Imagina que vols fer una investigació amb l'objectiu d'estudiar si el tractament amb un antipsicòtic incrementa el risc de fractura de maluc:

  • Identifica quina és la variable independent (factor/exposició): tractament antipsicòtic.
  • Identifica quina/es és/són la/les variable/s dependent/s (resposta): risc de fractura de maluc.

Entradas relacionadas: