Prevenció en Salut: Guia per a una Vida Saludable

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 8,29 KB

Índex de Swaroop i Discapacitat

L'índex de Swaroop és un indicador lligat a la mortalitat. Segons l'enllaç referent a persones amb discapacitat, la taxa de discapacitat en homes d'Espanya en la població de menys de 6 anys, al 2008, era major a la taxa de discapacitat en homes de Catalunya en la mateixa població.

Determinants de la Salut segons Lalonde

El determinant de la salut, segons Lalonde, que inclou "les festes populars" és el medi ambient.

Campanya de Prevenció de Radiació Solar

La campanya de Prevenció de Radiació Solar és una activitat específica per a tota la població.

Mètodes Directes amb Participació Activa

Quin dels mètodes següents NO es considera mètode directe amb participació activa del grup/individu? La taula rodona.

Tècnica del Fòrum

La tècnica en què un grup gran de persones, conduïdes per un moderador, tracten sobre un problema, exposant idees i opinions de manera lliure en un ambient informal rep el nom de fòrum.

Informe de Seguiment de Qualitat

L'"Informe de la comissió de seguiment de qualitat", en una programació sanitària, la trobaríem dins l'apartat d'avaluació.

Cartell

Respecte: És un cartell.

Prevalença

El nombre de casos existents d'una malaltia durant un període de temps determinat rep el nom de prevalença.

Esquema: Activitats d'Educació per a la Salut

Població ObjectiuActivitat (Títol)Estratègia Metodològica
Nens i nenes de 6è de primàriaJoc de rol sobre trastorns alimentarisUn participant farà el rol d'esportista, una altra de metge. Amb un role-playing faran reflexionar a aquestes persones de la importància dels trastorns alimentaris.
Mestres en actiuSeminari sobre trastorns alimentarisHi haurà un formador que dirigirà i dinamitzarà el grup, fent subgrups i aportant material didàctic. Les mestres estudiaran el tema dels trastorns alimentaris prèviament i tot el grup el discutiran, treballaran i trauran conclusions.
Estudiants universitaris (18-30 anys)Debat sobre trastorns alimentarisEs discutirà entre tots el tema dels trastorns alimentaris, tenint un moderador que introdueixi el tema. Es pot passar un documental sobre aquest i, a continuació, es plantejarien un seguit de preguntes que conduiran al debat-discussió. En acabar, el moderador faria un esquema amb les conclusions de la discussió.

Relació de Conceptes: Prevenció Primària, Secundària i Terciària

  • Prevenció primària: Vacunació dTpa.
  • Prevenció secundària:
    • Prevenció dels melanomes: criteris ABCDE.
    • Detecció precoç TEA.
  • Prevenció terciària: Tractament amb antihipertensius en població gran.

Aclariments sobre els conceptes

  • dTpa: Vacuna combinada contra la diftèria, la tos ferina i el tètanus.
  • Melanomes: Tumor cutani maligne amb alta capacitat de metàstasi.
  • Criteris ABCDE per a la prevenció de melanomes:
    • Asimetria: El contorn d'una meitat no és igual a l'altra.
    • Bores: Les vores són desiguals, borroses o irregulars.
    • Color: El color és desigual i pot incloure tonalitats negres, marrons i canyella.
    • Diàmetre: Hi ha canvis en la grandària, generalment es tornen més grans.
    • Evolució: Qualsevol canvi en la piga en les últimes setmanes o mesos.
  • TEA: Trastorn de l'espectre autista, una alteració del neurodesenvolupament amb evolució crònica.
  • Antihipertensius: Fàrmacs que disminueixen la pressió arterial.

Pluja d'Idees sobre Trastorns Alimentaris

Una pluja d'idees (de l'anglès brainstorming) és una tècnica que consisteix en l'exposició, de manera informal i lliure, de totes les idees que sorgeixen al voltant d'un tema o problema plantejat.

Exemple d'aplicació a un AMPA

En el nostre cas, el nombre de persones que farien l'activitat dependria dels membres de l'AMPA que s'hi apuntessin, però l'ideal estaria al voltant de les 10-12 persones com a màxim (si fossin més caldria fer més grups). Hi hauria d'haver un moderador per organitzar el caos i un secretari que recollís les idees i les escrigués en una pissarra, per exemple.

El material que se'ls hi donaria serien fotos d'adolescents on es veiés com eren abans (amb pes normal) i com es van posar després (anorèxics o bulímics). L'objectiu estratègic seria que, veient les imatges colpidores, prenguessin consciència de la gravetat que poden arribar a tenir aquesta mena de trastorns i reflexionessin sobre el tema. L'execució consistiria en una pluja d'idees, on cadascú digués, per una banda, com detectaria un possible canvi d'hàbits alimentaris en el seu fill/a i, per l'altra, què faria arribat el cas.

Prendre el Sol amb Salut

Durada: 1 hora i 30 minuts

Objectius

  • Responsabilitzar el pacient de la importància de seguir unes pautes de prevenció bàsiques davant l'exposició al sol.
  • Motivar al canvi d'actituds.

Continguts

  • Conceptuals:
    • Què són els raigs ultraviolats?
    • Efectes sobre la salut.
    • Patologies que poden provocar.
  • Procedimentals: Com reduir els efectes (cremes, ús de gorra i samarreta, evitar exposicions llargues i en hores crítiques).
  • Actitudinals:
    • Promoció d'hàbits saludables.
    • Responsabilitzar el pacient per seguir unes normes bàsiques de prevenció.

Desenvolupament de l'Activitat

  1. Introducció: Explicació inicial dels efectes del sol amb l'objectiu que els participants tinguin coneixements sobre els seus efectes nocius.
  2. Tècnica de role-playing: Amb l'objectiu que es reflexioni sobre actituds a modificar. Un participant farà de pacient amb una patologia desenvolupada davant l'exposició solar i un altre simularà ser personal mèdic que li donarà les recomanacions adequades per tal d'evitar noves complicacions. La resta de participants analitzaran el cas i faran les seves aportacions. El formador farà de moderador sense intervenir.
  3. Avaluació: El formador analitzarà els resultats obtinguts i les solucions proposades pel grup.
  4. Reflexions finals: Torn obert de preguntes.

Recursos

  • Recursos humans:
    • Formador
    • Participants (màxim 10 persones)
  • Recursos tècnics:
    • Ordinador
    • Projector i superfície on projectar
    • Pissarra i guixos
  • Documentació:
    • Presentació en diapositives de la introducció-exposició
    • Tríptic informatiu

Avaluació

  • Avaluació per part de l'educador:
    • Participació activa dels components del grup.
    • Grau de coneixement, abans i després de la sessió.
  • Avaluació per part dels participants: Test de coneixements.

Resultats

A partir dels dubtes, les qüestions tractades i el test de coneixements, es podrà saber el grau d'objectius assolits.

Definició de Salut

La salut és l'estat de benestar físic, psíquic i social, i la capacitat de funcionar en societat, i no només l'absència de la malaltia.

Entradas relacionadas: