Poesia postsimbolista
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Lengua y literatura
Escrito el en catalán con un tamaño de 5,73 KB
CARLES RIBA
Durant la segona dècada del s.XX Riba passà per un període noucentista amb influències d'eugeni D'Ors.Les característiques noucentiste de Riba són les següents:1)La voluntat de considerar la poesia un fet de cultura, per la presència constant de fonts cultes i per la construcció formal i rigorosa manifestada en el "Primer llibre d'Estances".En aquestos llibres ja es posava de manifest una voluntat introspectiva, d'analisi de la vida moral, cosa que el feia diferent del altres poetes catalans. 2)Necessitat de construir i endreçar el país culturalment, tal com defenia el programa de normalització lingüística i cultural noucentista.Un altre aspecte que cal destacar és la seua vocació humanística, en el sentit d'estudiós i traductor de clàssics gracs i llatins.Es compromotè amb la cusa catalana i republicana, i cotinuà treballant en els seus càrrecs durant la Guerra Civil.Viscquè més de 4 anys d'exili en condicions molt precàries.Aquesta experiència la posa de manifest en "Les Elegies de Bierville", la seua obra mestra com a poeta.En 1943 tornà a Barcelona onno poguè tornar als seus càrrecs, i va haver de publicar en edicions clandestines les Elegies de Bierville.Cal destacar dos punts de Riba:Durant la dècada de 1930 desenvolupà una activitat molt intensa:crític,poeta,traductor i professor i durant la Postguerra fins que va morir es comprometè a divulgar i defensar la cultura catalana
.OBRA POÈTICA
:"Primer llibre d'estances"primer llibre que rep la influència tant de poetes clàssics (Dant, Petrarca) com de moderns.En aquest llibre hi ha un esforç per situar la poesia personal més enllà de l'anècdota, tractant les realitats anímiques i psicològiques abstractament."El segon llibre d'estances" i "Tres suites" apareix la poesia pura."Elegies de Bierville és una de les obres més importants de la literatua catalana i europea, en la que conta l'experiència de la guerra i de l'exili.Riba emprén un viatge cap al seu interor a la recerca d'ell mateix.Les elegies s'estructuren sonre un doble moviment:exili i retorn, la mort i el Renaixement.Aquest doble moviment significa haver-se allunyat transitòriament de la vida col.Lectiva, només per poder tornar ambuna experiència més profunda.
CRÍTICA LITERÀRIA
L'obra crítica de Riba es pot definir com la reflexió sobre la creació literària en general.Per a Riba la crítica va ser com la poesia, un altre camí per esplorar-se i descobrí-se, un mitjà de reflexió personal
.TRADUCCIONS
Es donà a conèixer com a traductor en la traducció de les Bucòliqües de Virgil, en ple nuocentisme(19119)A més de cnèixer el llatí,el grec i l'hebreu, també coneixia llengües modernes con l'anglés , italà,francés i alemany.Però la principal tasca de traductor va ser la literatura clàssica grega.Els clàssics per a Riba foren un punt de partida per l'obra creativa.D'aquest fet prové la presència constant de temes i referències de la cultura clàssica en la seua poesia
LA POESIA D'AVANGUARDA
Els moviments avanguardistes són una sèria de manifestacions artístiques ben diferenciades, però tenen uns punts en comú que són els següents
:a
Trenquen la tradició artística i el model burgés de cultura b)Mostren interés per la recerca i experimentació en la construcció d'un nou llenguatge que permeta reflectir la vida moderna c
)
Ènfasi per la modernitat d)Reacció contra el poder burgés que va ser el causant de la Primera Guerra Mundial.Transformaren tots els aspectes de l'art, des de l'arquitectura (Le Corbusier), la música (Stravinsky), la escultura (Calder), el cinema (Buñuel) i sobre tot, la poesia i la pintura (Kandiski,Picassó,Miró)
MOVIMENTS AVANGUARDISTES
Cubisme:rebutja la còpia directa de la realitat, el seu objectiu és representar léstructura per mitjà d'un llenguatge formal geometritzat.Futurisme:Es dona a conèixer pel poeta italià Marinetti.En el primer manifest futurista (1909)exaltava les innovacions de la societat industrial:les màquines,les grans masses obreres,les ciutats modernes,la velocitat...L'acceptació d'aquests valors suposava la destrucció dels antics.En el camp literari proposava "les paraules en llibertat" que tenien com a finalitat la destrucció del discurs tradicional, de la sintaxi, i l'eliminació de la puntuació.Defensava l'eliminació dels adjectius, dels adverbis..Tots aquestos procediments tenien com objectiu obtenir imatges violentes que buscaven destruir els temes i les formes de la tradició literària.
Dadaisme:
Momimentque es proposà dur al tereny intel.Lectual el desordre existent social i políticament de la Primera Guerra Mundial.Atacva tots els fonaments de la societat occidental, mitjatçant l'absurt,l'atzar, el subconscient i l'humor..Defensaven l'alliberament mental.
Surrealisme
Es el moviment més consistents de tots els avanguardistes.El 1924 Breton,iniciador del moviment el va definir com "Auomatisme pur mitjatçant el qual s'intenta expressar el funcionament real del pensament.S'expressa el pensament però sense intervindre la raó,o qualsevol interés estètic.Els estats ideals per a la ceració artística son:el'estat del somni i l'espontaneïtat, perquè en aquestos estats no intervés la raó i l'individu s'allibera de les repressions imposades per la cultura burgesa.Defensen una escriptura automàtica, sense reflexió, producte de la transcripció directa feta a partir de suggestions i estímuls, de vegades desconeguts fins i tot per l'artista