Planificació Educativa: Estratègies i Models per a l'Aprenentatge

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Magisterio

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,36 KB

Planificació Educativa

La planificació educativa consisteix en la construcció d'instruments i la realització d'actuacions encaminades a la recerca de solucions que possibilitin una intervenció educativa àgil, eficaç i coherent amb les necessitats de l'entorn, la comunitat, les situacions sobre les quals s'ha d'intervenir i els valors que es pretenen desenvolupar (Oliver, M.F.; Sureda, J.). També es defineix com el conjunt de mètodes i tècniques que permeten ordenar de forma prèvia i racional un procés de producció (García, G.; Ramírez, J.M.).

Avantatges de Planificar

  • Optimitzar recursos: màxim qualitatius i quantitatius.
  • Orientar accions, alerta amb aspectes secundaris.
  • Prioritats i criteris d'actuació comuns i coherents.
  • Plantejar actituds.
  • Marc de referència inicial: facilitar i orientar la presa de decisions.
  • Seguretat abans i al llarg del procés d'intervenció.
  • Trencar vells esquemes.
  • Reflexió i renovació.
  • Hàbits de control.
  • Document escrit per presentar.
  • Metodologia de treball col·laboratiu.
  • Cohesió, fugir de la improvisació.
  • Mobilitzar diferents sectors.
  • Serietat i professionalitat.

Característiques

  • Permet prendre decisions reflexionades.
  • Aclarir el sentir, prendre en consideració.
  • Aclareixen les activitats.
  • Preveuen les dificultats.
  • Preparen els recursos.
  • Organitzen el temps i espai.
  • Concreten el tipus d'observació.

Fases

Segons diferents autors:

  • Pérez: avaluació, diagnòstic, pla, aplicació.
  • Parcerisa: diagnòstic, objectius, continguts, metodologia, recursos, estratègies.
  • Domínguez: anàlisi de necessitats, objectius, continguts, mètode, tècniques, avaluació.
  • Roselló: bases contextuals, definició, producció.

Models

  • Model centrat en l'ensenyament.
  • Model centrat en l'aprenentatge.

Elements de la Planificació Didàctica

Finalitat

  • Duu a terme el projecte.
  • Orienta la definició del projecte.
  • Ciments conceptuals del projecte.
  • Explicarà i aclarirà.

Contextualització d'un centre

  • Documents de centre.
  • Contextualització del centre.
  • Zona geogràfica.
  • Característiques de la zona.
  • Nivell socioeducatiu.
  • Principis.
  • Estructura.
  • Indicadors.
  • Criteris.

Destinataris

Persones que comparteixen característiques, interessos, necessitats i capacitats.

Objectius

  • Es deriven de la detecció de problemes.
  • Es formulen amb base en les principals preguntes.
  • Han de ser mesurables i observables.
  • Comprèn resultats concrets.
  • Estar dins les possibilitats dels infants.
  • Generals i específics.

Tipus d'Objectius

  1. Terminals o finals: expressen l'impacte que es vol que tingui l'objecte.
  2. Generals: són els propòsits centrals del projecte i defineixen tot el que es vol aconseguir.
  3. Específics: formalitzen les accions concretes que s'han de dur a terme per aconseguir els objectius general i terminal.

Orientació per plantejar els objectius d'una programació didàctica

  • Cercar canvi i millora.
  • Límits desitjables.
  • Possibles assolir-los.
  • Motivadors.
  • Jerarquitzats.
  • Mesurables.
  • Consensuables.
  • Amb verb infinitiu, enunciant l'objectiu.
  • Referir-se als àmbits.
  • Adaptables.

Continguts

Conjunt de sabers que l'alumne ha d'obtenir de manera significativa que afavoreixi la seva entrada al món social.

Tipus de Continguts

  1. Procedimentals: saber fer, accions ordenades, habilitats motrius, simulació, aplicació, representació, creació. Exemple: classificar animals.
  2. Conceptuals: fets i conceptes, conjunts d'objectes, fets i símbols, es formulen en substantiu. Exemple: els vegetals com a font d'aliment.
  3. Actitudinals: actituds i valors, principi normatiu, tendència a comportar-se, redacció abstracta, models, acceptació, actitud favorable. Exemple: col·laboració en treballs.

Estratègies Metodològiques

Són experiències o condicions que el mestre crea per afavorir l'aprenentatge de l'alumnat. Defineixen com es produiran les interaccions entre els alumnes, amb el mestre, els materials didàctics, els objectius, continguts i competències, i la infraestructura. S'ha de dissenyar amb molt de sentit comú i ser capaç d'adaptar-se a les necessitats canviants.

Racons

Consisteix a integrar diferents activitats d'aprenentatge i/o avaluació, de manera que possibilitin l'acció directa de l'infant. Pretén:

  • Potenciar l'autonomia de l'alumnat.
  • Afavorir la sistematització.
  • Respectar el desenvolupament.
  • Aconseguir resposta.
  • Afavorir la planificació.
  • Contribuir al control de la tolerància.

Tallers Cíclics

  • S'aprèn a través d'interaccions de diferents nivells maduratius.
  • Facilita la cooperació i el treball en equip dels mestres.
  • Motiva el treball i el fa funcional.

Tallers dins l'aula

Organitzen feines en distints grups per aconseguir un resultat, poden haver-hi varis que desenvolupin activitats diferencials, com el taller de notícies.

Treball per Projecte

  • Introduir un mètode científic.
  • Afavoreix la integració.
  • La utilització d'estratègies.
  • Procediment funcional.
  • Diferents llenguatges.

Filo38

Currículum ampli i sistemàtic que té l'objectiu de reforçar les habilitats del pensament dels estudiants partint de la filosofia com a disciplina.

Treball Cooperatiu

És prendre part amb els altres en una obra feta en comú, modalitat de treball en grup.

Treball en Equip

Grup de persones organitzat per un objecte determinat.

Formes d'Agrupament

S'anomenen formes socials o d'agrupament les maneres d'organitzar el treball dels educands. El tipus d'organització per la qual s'opti condicionarà el treball que es podrà realitzar. Principals formes:

  • Treball en grup homogeni o heterogeni, fixos o mòbils.
  • Treball individual.

Entradas relacionadas: