Planificació i Avaluació de Projectes: Guia Completa

Enviado por Chuletator online y clasificado en Economía

Escrito el en catalán con un tamaño de 7,32 KB

Normativa, Estratègica, Tàctica i Operativa

  • Normativa: Variable, normalment a llarg termini, Esquemàtica i general, rígida tot i que la interpretació sempre és incerta. S’exerceix des del poder. Llei i normes
  • Estratègica: 5, 10 o més anys, també hi ha excepcions de 3 o 5 anys. En ocasions es prorroguen. Es planteja prioritats d’acció i alternatives. Poden ser territorial o sectorial. Pla Estratègic o pla d’acció
  • Tàctica: 1 a 3 anys. Programa activitats, mitjans, costos i recursos delimitats en un temps o àmbit específic. Programes.
  • Operativa: Variable, a curt termini. Concreta activitats, recursos (pressupost), calendari i tasques. Projectes

Factors Polítics i Tècnics en la Planificació

Factors Polítics

  • Externes: Falta d'informació sobre la realitat, Inestabilitat dels recursos econòmics, Fragmentació competencial.
  • Internes: Discontinuitat de les polítiques, Resistències administratives al canvi, poca cultura participativa

Factors Tècnics

  • Externes: Dificultats per identificar qualitativament, dificultats per formular objectius, Dificultat en avaluar resultats.
  • Internes: Resistència al compromís, poca o inadequada formació, Manca de condicions tècniques.

Exemples d'Objectius de Procés

  • Crear i distribuir 500 panells informatius sobre la salut dental en clíniques de la comunitat al llarg de l'any fiscal.
  • Desenvolupar, durant el 2020, cinc sortides culturals per a joves no acompanyats, residents en pisos.

Verbs de Resultats

Augmentar, incrementar, disminuir, mantenir, realitzar. Crear un espai segur per a joves que no estan vinculats a cap activitat o espai de relació socioeducatiu.

Avaluació en la Planificació

Definició: La Comissió Europea defineix l’avaluació com la valoració de les intervencions dels organismes públics segons els seus productes i els seus impactes, amb relació a les necessitats que pretenen satisfer, i orientada a proveir informació rigorosa, basada en evidències, per a la presa de decisions (CE, 2007)

Tipus d'Avaluació

  • Avaluació de necessitats: (problema/recursos)
  • Avaluació del procés/Implementació: (recursos/activitats/ productes (outputs))
  • Avaluació d’impacte: ((Productes (outputs))/ Impactes (outcomes))
  • Avaluació de l’eficiència.
  • Avaluació del disseny.

Relació amb la Teoria del Canvi

  • El problema o situació social insatisfactòria que motiva la intervenció pública. (La raó de ser de la intervenció)
  • Els recursos, per aportar a terme les activitats previstes en la intervenció. (El que es necessita)
  • Activitats, i recursos disponibles. (És el que la intervenció fa)
  • Productes (outputs), de les activitats de la intervenció.
  • Impactes, per als participants de la intervenció o la societat. (beneficis de curta, mitjana i llarga durada).

Importància de l'Anàlisi i la Planificació

Per les institucions, administracions públiques, organitzacions, empreses i associacions, l’anàlisi de la realitat i la planificació són elements bàsics per adequar les seves activitats als objectius de l’organització de forma eficaç i que en moltes ocasions no es presenta la suficient importància.

Elements Bàsics d'un Projecte

  1. Denominació
  2. Descripció general
  3. Justificació / Fonamentació
  4. Marc de referència
  5. Persones destinatàries
  6. Ubicació i zona d’influència
  7. Objectius
  8. Activitats / Descripció tècnica
  9. Calendarització de les activitats
  10. Organització i funcionament intern
  11. Comunicació i difusió
  12. Recursos
  13. Pressupost
  14. Mecanismes d’avaluació

Teoria del Canvi: Exemple Pràctic

Marc discursiu: El projecte va néixer l'any 2011 amb la voluntat d'iniciar un treball conjunt entre els educadors del CSS Franja Besos i l'equip d'educadors APC de Sant Andreu. Durant el segon trimestre d'aquell any es va començar a recopilar informació sobre la població adolescent i juvenil del territori per tal de poder arribar a un diagnòstic de les seves necessitats.

Components del Projecte

  • Problema: (necessitat o situació de partida) Manca d'activitats regulars saludables i el consum de drogues entre la població juvenil.
  • Recursos: El que necessiten. Humans: 2 educadors, 1 coordinador, 2 entrenadors esportius. Materials. El projecte compta amb un pressupost de 19.862
  • Població diana: Població juvenil, adolescents i joves entre 15 i 23 anys.
  • Activitats: Treballar amb els joves del territori amb l'objectiu de promoure accions de lleure saludables que permetin disminuir els indicadors de risc en els adolescents.
  • Productes (Outputs): Potenciar el coneixement i participació dels joves en la xarxa de recursos i espais públics de la seva comunitat de manera positiva. Afavorint la integració d'adolescents i joves en la vida de la comunitat. Promoure la participació en el programa dels joves que no estan vinculats a cap activitat o espai de relació socioeducatiu.
  • Impactes (Outcomes): Aconseguir rehabilitar aquells joves amb manca d'activitats regulars saludables i eliminar el consum de drogues.

Fases de la Planificació

  1. Identificació de problemes i necessitats
  2. Establiment de prioritats
  3. Fixació de les finalitats
  4. Fixació d’objectius generals i específics
  5. Determinació de les activitats
  6. Previsió dels recursos necessaris
  7. Fixació dels objectius operatius
  8. Implementació
  9. Avaluació

Exemple d'Objectius

Objectiu General

Millorar l'accés a l'educació primària en la comunitat rural XYZ.

Objectius Específics

  • Augmentar la matriculació escolar en l'educació primària en un 20% en la comunitat rural XYZ en el termini de dos anys.
  • Millorar la qualitat de l'ensenyament en les escoles primàries mitjançant la formació dels docents i l'adopció de pràctiques pedagògiques innovadores en un període de tres anys.
  • Reduir la taxa d'abandonament escolar en un 15% en l'educació primària en la comunitat rural XYZ en un termini de cinc anys.

Objectius Operatius

  • Organitzar campanyes de sensibilització a la comunitat sobre la importància de l'educació primària, amb la participació de líders locals, en els propers sis mesos.
  • Establir programes de beques escolars per a famílies de baixos ingressos per assegurar que tots els nens tinguin accés a l'educació primària en el termini d'un any.
  • Construir i equipar tres noves escoles primàries en àrees rurals amb manca d'infraestructures educatives en un termini de dos anys.
  • Organitzar tallers de formació per a docents sobre mètodes d'ensenyament innovadors i materials pedagògics actualitzats, amb un calendari de sis mesos.

Entradas relacionadas: