Planificació i Avaluació de Projectes: Guia Completa
Enviado por Chuletator online y clasificado en Economía
Escrito el en catalán con un tamaño de 7,32 KB
Normativa, Estratègica, Tàctica i Operativa
- Normativa: Variable, normalment a llarg termini, Esquemàtica i general, rígida tot i que la interpretació sempre és incerta. S’exerceix des del poder. Llei i normes
- Estratègica: 5, 10 o més anys, també hi ha excepcions de 3 o 5 anys. En ocasions es prorroguen. Es planteja prioritats d’acció i alternatives. Poden ser territorial o sectorial. Pla Estratègic o pla d’acció
- Tàctica: 1 a 3 anys. Programa activitats, mitjans, costos i recursos delimitats en un temps o àmbit específic. Programes.
- Operativa: Variable, a curt termini. Concreta activitats, recursos (pressupost), calendari i tasques. Projectes
Factors Polítics i Tècnics en la Planificació
Factors Polítics
- Externes: Falta d'informació sobre la realitat, Inestabilitat dels recursos econòmics, Fragmentació competencial.
- Internes: Discontinuitat de les polítiques, Resistències administratives al canvi, poca cultura participativa
Factors Tècnics
- Externes: Dificultats per identificar qualitativament, dificultats per formular objectius, Dificultat en avaluar resultats.
- Internes: Resistència al compromís, poca o inadequada formació, Manca de condicions tècniques.
Exemples d'Objectius de Procés
- Crear i distribuir 500 panells informatius sobre la salut dental en clíniques de la comunitat al llarg de l'any fiscal.
- Desenvolupar, durant el 2020, cinc sortides culturals per a joves no acompanyats, residents en pisos.
Verbs de Resultats
Augmentar, incrementar, disminuir, mantenir, realitzar. Crear un espai segur per a joves que no estan vinculats a cap activitat o espai de relació socioeducatiu.
Avaluació en la Planificació
Definició: La Comissió Europea defineix l’avaluació com la valoració de les intervencions dels organismes públics segons els seus productes i els seus impactes, amb relació a les necessitats que pretenen satisfer, i orientada a proveir informació rigorosa, basada en evidències, per a la presa de decisions (CE, 2007)
Tipus d'Avaluació
- Avaluació de necessitats: (problema/recursos)
- Avaluació del procés/Implementació: (recursos/activitats/ productes (outputs))
- Avaluació d’impacte: ((Productes (outputs))/ Impactes (outcomes))
- Avaluació de l’eficiència.
- Avaluació del disseny.
Relació amb la Teoria del Canvi
- El problema o situació social insatisfactòria que motiva la intervenció pública. (La raó de ser de la intervenció)
- Els recursos, per aportar a terme les activitats previstes en la intervenció. (El que es necessita)
- Activitats, i recursos disponibles. (És el que la intervenció fa)
- Productes (outputs), de les activitats de la intervenció.
- Impactes, per als participants de la intervenció o la societat. (beneficis de curta, mitjana i llarga durada).
Importància de l'Anàlisi i la Planificació
Per les institucions, administracions públiques, organitzacions, empreses i associacions, l’anàlisi de la realitat i la planificació són elements bàsics per adequar les seves activitats als objectius de l’organització de forma eficaç i que en moltes ocasions no es presenta la suficient importància.
Elements Bàsics d'un Projecte
- Denominació
- Descripció general
- Justificació / Fonamentació
- Marc de referència
- Persones destinatàries
- Ubicació i zona d’influència
- Objectius
- Activitats / Descripció tècnica
- Calendarització de les activitats
- Organització i funcionament intern
- Comunicació i difusió
- Recursos
- Pressupost
- Mecanismes d’avaluació
Teoria del Canvi: Exemple Pràctic
Marc discursiu: El projecte va néixer l'any 2011 amb la voluntat d'iniciar un treball conjunt entre els educadors del CSS Franja Besos i l'equip d'educadors APC de Sant Andreu. Durant el segon trimestre d'aquell any es va començar a recopilar informació sobre la població adolescent i juvenil del territori per tal de poder arribar a un diagnòstic de les seves necessitats.
Components del Projecte
- Problema: (necessitat o situació de partida) Manca d'activitats regulars saludables i el consum de drogues entre la població juvenil.
- Recursos: El que necessiten. Humans: 2 educadors, 1 coordinador, 2 entrenadors esportius. Materials. El projecte compta amb un pressupost de 19.862
- Població diana: Població juvenil, adolescents i joves entre 15 i 23 anys.
- Activitats: Treballar amb els joves del territori amb l'objectiu de promoure accions de lleure saludables que permetin disminuir els indicadors de risc en els adolescents.
- Productes (Outputs): Potenciar el coneixement i participació dels joves en la xarxa de recursos i espais públics de la seva comunitat de manera positiva. Afavorint la integració d'adolescents i joves en la vida de la comunitat. Promoure la participació en el programa dels joves que no estan vinculats a cap activitat o espai de relació socioeducatiu.
- Impactes (Outcomes): Aconseguir rehabilitar aquells joves amb manca d'activitats regulars saludables i eliminar el consum de drogues.
Fases de la Planificació
- Identificació de problemes i necessitats
- Establiment de prioritats
- Fixació de les finalitats
- Fixació d’objectius generals i específics
- Determinació de les activitats
- Previsió dels recursos necessaris
- Fixació dels objectius operatius
- Implementació
- Avaluació
Exemple d'Objectius
Objectiu General
Millorar l'accés a l'educació primària en la comunitat rural XYZ.
Objectius Específics
- Augmentar la matriculació escolar en l'educació primària en un 20% en la comunitat rural XYZ en el termini de dos anys.
- Millorar la qualitat de l'ensenyament en les escoles primàries mitjançant la formació dels docents i l'adopció de pràctiques pedagògiques innovadores en un període de tres anys.
- Reduir la taxa d'abandonament escolar en un 15% en l'educació primària en la comunitat rural XYZ en un termini de cinc anys.
Objectius Operatius
- Organitzar campanyes de sensibilització a la comunitat sobre la importància de l'educació primària, amb la participació de líders locals, en els propers sis mesos.
- Establir programes de beques escolars per a famílies de baixos ingressos per assegurar que tots els nens tinguin accés a l'educació primària en el termini d'un any.
- Construir i equipar tres noves escoles primàries en àrees rurals amb manca d'infraestructures educatives en un termini de dos anys.
- Organitzar tallers de formació per a docents sobre mètodes d'ensenyament innovadors i materials pedagògics actualitzats, amb un calendari de sis mesos.