Pioners del Cinema: Alice Guy i Georges Méliès
Enviado por Chuletator online y clasificado en Plástica y Educación Artística
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,18 KB
Alice Guy-Blaché (1873-1968)
La Fada de les Cols (1896)
Alice Guy-Blaché va ser una de les primeres productores i directores de cinema. Reconeguda com la primera cineasta en escriure un guió, la seva pel·lícula La Fada de les Cols (1896) només es conserva en fragments. Pionera en l'ús d'efectes visuals, va introduir tècniques com l'stop-trick (inventat per Georges Méliès), la superposició de negatius, l'aparició de fantasmes i personatges amb dimensions canviades, i el pintat a mà de les pel·lícules per donar-los color. L'any 1907, va emigrar a Nova York amb el seu marit i van crear un dels primers estudis de filmació, Solax.
Georges Méliès (1861-1938)
Georges Méliès, fill d'un famós sabater parisenc, va dedicar-se a l'art i la màgia després de vendre la seva part de l'herència familiar. Va comprar un teatre on realitzava espectacles de màgia, creant els seus propis decorats i maquinària per a efectes especials. Inspirat per la primera filmació dels germans Lumière, va intentar comprar-los una càmera, però aquests s'hi van negar. Llavors, Méliès va adquirir una càmera pirata de Robert William Paul i la va transformar en un projector. Va crear filmacions amb una forta influència del teatre i l'il·lusionisme, convertint-se en un dels primers cineastes en utilitzar guió, trama i narrativa. Per controlar la filmació, va construir uns estudis de cinema desmuntables amb sostre de vidre i plaques per controlar la il·luminació.
Innovacions Cinematogràfiques
Les seves pel·lícules van evolucionar del realisme documental a la ciència-ficció. Va descobrir la tècnica de l'stop-trick, possiblement de manera accidental, i la va utilitzar en pel·lícules com La Lluna a un Metre (1898), una de les primeres amb animació (dibuixant sobre el negatiu) i amb canvi d'escena, passant d'un escenari naturalista a un de fantàstic. A La Caldera Infernal (1903), va introduir el color pintant manualment els negatius i va fer aparèixer fantasmes utilitzant la tècnica del pepper's ghost, inventada per Henry Pepper. Aquesta tècnica, que consistia en projectar la imatge d'un fantasma i fer-la aparèixer en escena amb miralls, va ser millorada per Méliès superposant negatius. També va utilitzar pirotècnia per crear espectacularitat.
Obres Mestres
L'Home de Cap de Cautxú (1901)
En aquesta pel·lícula, Méliès va aplicar per primera vegada la superposició de negatius, filmant-se amb el cap en un forat sobre un fons negre i després superposant el negatiu a la pel·lícula.
Viatge a la Lluna (1902)
Considerada la primera pel·lícula de ciència-ficció, inspirada en la novel·la de Jules Verne, Viatge a la Lluna utilitza decorats de diversa profunditat, càmera fixa i frontal, i una posada en escena espectacular. Méliès va introduir elements com el glamur amb la presència de senyoretes, el llançament de la bala i una gran quantitat d'extres. Tècnicament, va utilitzar l'stop-trick, la doble exposició, un fals tràveling (movent l'objecte i no la càmera) i trucatges òptics, complementats amb procediments teatrals.