Pinzellada solta
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Arte y Humanidades
Escrito el en catalán con un tamaño de 8,08 KB
LE DÉJEUNER SUR L’HERBE (ÉDOUARD MANET):1.Temps:
18632.Context històric:
Passaran una sèrie de coses que afectaran l’art i la societat:Inici del moviment sufragistaComuna de París
Conferència de Berlín (es reuneixen tots els països col·lonitzadors per repartir-se l’Àfrica. Porten l’art d’Àfrica i arriben des d’altres parts del món com el Japó. Roma deixa de ser la capital de l’art (continua sent la capital de l’art acadèmic).Època d’avenços científics i tècnics.París: capital de l’art modern. Allà neixen tots els moviments posteriors.
3.Estil.3.1- Estil de l’autor
Manet serà per edat més gran que la resta dels artistes no pertany a Monet, pissarró, Renoir, sisley, Degas i Morisot.Rebrà una formació acadèmica, que era anar a copiar obres de la història de l’art a museus com el Louvre. Entre d’altres, copiarà un mestre com és Tizià i Giorgione, que l’influenciaran molt. Al Louvre hi ha una obra que es diu “El concert campestre”. Aquesta obra li copsarà molt. A més tindrà una formació realista i estarà influenciat pels ROMàntic com Delacroix i les estampes japoneses. Viatjarà a Itàlia (Roma) i copiarà als grans mestres com Rafael. A més compiarà mestres del Renaixement. Lany 1873 es farà el primer saló dels refusers. Aquesta obra serà acceptada a aquest saló. Després viatjarà a Espanya i entrarà en contacte amb l’obra de Goya, concretamen farà una versió de “Las majas en el balcón” i Magritte al Segle XX també farà una altre. També farà una figura nua femenina inspirada en la maja desnuda de Goya i la Venus d’Urbino de Tizià: “La Olímpia”. Farà una obra seva que es diu “La Lola de València” (senyora flamenca) inspirada en un retrat de Goya a la duquesa de Alba. Inluenciat també per Velàzquez (natures mortes) i del Barroc en general (Zurbaràn, Velàzquez o Murillo). Viatjarà a Holanda. Estarà influenciat pel Barroc holandés (Frank Hals). A la decada del 70 Manet entrarà en contacte amb aquests joves(Monet, Pissarró...Inse) pintors i es reunirà al café Guerbois. Ell no hi participa a l’expossció Nadar perque ell se sent més gran però els altres el consideren el seu líder. Iniciarà el seu període impressionista. Obres d’aquesta ´poca: “els jugadors de cricket”, “Manet pintant a Monet”...3.1.2 A qui influeix?
Influenciarà a Picassó amb les “Senyoretes de Aviñón” i a Matise amb “l’al·legria de vivir”3.2- Estil de l’obra:aquesta obra és realista i impressionista.El Realisme és auqell moment del s. XIX que fa canvis importants ja que fan el primer pas: el tema és quotidià. Apareixerà entre els anys 60 i 70 i durarà fins els 90. Neix a París com a conseqüència que alguns amics (llista de pintors) es reunien als cafès i allà discutien sobre art. No hi ha un manifesta, hi ha una voluntat de canvi.En aquell moment hi ha un art acadèmic i salons oficials; n’hi ha uns que no ho segueixen. Als impressionistes no els accepten als salons i llavors creen el seu propi camí.1873 Impressionistes:
moviment de dècada 1860. Aquests artistes vénen d’una formació acadèmica, neoclàssica. I aquest grup d’amics veuen que amb l’art s’ha de fer alguna cosa més. És la primera vegada que les dones es poden incorporar al món de l’art)C. MonetPissarróRenoir SisleyDegasB. MorisotDecideixen no presentar treballs als alons i fa una Societat Anònima d’Artistes. Necessitaven lloc per exposar, hi ha un fotògraf (dins d’aquests artistes), Nadar, que cedeix el seu estudi. Aquest estudi es converteix en el lloc que es fa l’impressionisme.Al 1874 la Societat Anònima d’Artistes fa la primera exposició en aquest lloc.
En aquesta exposició hi ha un quadre (Monet) que havia fet fa dos anys (“Impressió Soleil Levan”). L’exposició va ser un fracàs. Aquest quadre va impressionar negativament un crític d’art.
El crític diu que l’obra de Monet no està acabada, que és una impressió. Gràcies a això els van començar a dir impressionistes. I d’aquí va sorgir el nom que li diuen.REBEN INFLUÈNCIES:-Escolta Barbizon: els influeix que s’ha de sortir a l’aitre lliure (“plein air”) perquè la llum real és la que interessa.-ROMàntics anglesos (el protagonista és el paisatge). Turner és un ROMàntic anglès.-Goya: influència de la pinzellada solta.-Barroc (de tema realista): l’italià de Caravaggio i l’espanyol de Velázquez.-Renaixement: pintura veneciana (Tizià)-Estampes japoneses.
CARACTERÍSTIQUES DE LA PINTURA IMPRESSIONISTA:-Adversió a l’art acadèmic dels salons oficials.-Desinterès total pel tema, com a conseqüència de l’aparició de la màquina de fotografies i per això la pintura deixa de ser l’art de la representació per ser l’art de sentiments, emocions, estat d’ànims... El tema passa a un segon lloc, el tema és una excusa per tractar la llum i el color. L’art ja no és el que es diu sinó com es diu. Ells diuen que pinten la impressió immediata del moment a través de temes quotidians.-Tenen preferència per temes amb aigua com la naturalesa, les marines (en particular) i escenes de la vida quotidiana però no per donar-li grandiloqüència. Temes de cafès, personatges quotidians (ballarines, prostitutes..). Si el tema no és important, allò rerepsentat és efímer. Comparen la pintura amb la velocitat de l’època.-Teoria del color: per al desenvolupament de les tècniques impressionistes e´s fonamental la teoria recentment descoberta del color de Chevrel: els colors es perceben els uns en relació amb els altres (primaris i complementaris). Per això, els impressionistes pinten amb una pinzellada solta, uns colors al costat dels altres perquè sigui la retina la que fusioni aquests colors. La paleta es tornarà clara i el negre desapareixerà de la paleta impressionista.-Llum: l’ús del color està al servei dels objectes. La llum influenciarà sobre el color i donarà lloc a l’atmosfera. És per això que aquesta llum sobre un color donarà una atmosfera o un altre depenent de l’hora del dia, l’estació de l’any...-Els pintors impressionistes pinten a l’aire lliure. A aquella època apareixerà la pintura sobre els tubs i per això ja era possible traslladar el taller al carrer.-Les ombres deixen de ser fosques, no s’usa el negre sinó els colors omplementaris. Desapareixeran els clarobscurs (dels ROMàntics). El dibuix queda reduït a pinzellades soltes i d’aquesta manera la llum dissol el color. L’impressionisme vol dir llum i color. Com s’utilitza aquesta llum sobre el color crearà una atmosfera.4.Tècnica: oli 5.Suport: tela6.Anàlisi formal:6.1 Perspectiva: Amosfèrica6.2 Llum-ombra: Contrastos de llum i ombra. 6.3 Línia-dibuix:
en la part realista té una pincellada continguda i inuciosa. Però al vestit dela senyora ja és un pesagi del impressionisme, i la natura morta ja és més impressionista, amb una pinzellada solta.6.4 Colors:
Verds, negres de les casaques...6.5 Composició :
piramidal, simétrica,tancada6.6 Temps:moment anecdòtic7.Iconografia7.1 Religiosa: No7.2 Procedència: 7.3 Interpretació:
idealista7.4 Elements de l’imaginari que tradueix.7.5 Figuratiu o no figuratiu:
figuratiu8Gènere:
paisatge marítim9.Significat9.1 Tema:
Inspirant-se en un tema mitológic li dona una actualitat. Els nus estàven permesos però sin no era una Venus o un tema clàssic no estava justificat. Busca un tema quotidià com pot ser un esmorçar al l’herba. Hi ha altres escenes que no estan relaciondes entre elle. Hi ha una natura morta al costat que és molt important9.2 Recepció:
No l’encarrega ningú ho fa l’artista per plaer.