Perque els judicis científics son judicis sintetics a priori per a Kant?

Enviado por Chuletator online y clasificado en Filosofía y ética

Escrito el en catalán con un tamaño de 8,12 KB

 LA IL·LUSTRACIÓ

= Segle de les llums

S. XVIII

-Confiança en el MÈTODE CIENTÍFIC ( Newton )

-Confiança plena en la RAÓ, enfront la superstició.

-Lluita per la TOLERÀNCIA.

-Insistència en la importància de l’ EDUCACIÓ per a Tothom ( ENCICLOPEDIE francesa ):

  “sapere aude” ( Atreveix-te a saber ), Kant.

Immanuel Kant

(1.724 – 1.804, Königsberg - actual kaliningrad -)

Obra:

Períodes:

1.- Precrític

2.-Crític:

Critica de la raó pura ( 1.781 )

                  Crítica de la raó pràctica ( 1.788 )

                  Crítica del judici ( 1.790 )

                  Prolegòmens (1.783 )

                  Fonamentació de la metafísica dels costums (1.783)

3.-Post-crític:

La religió dins dels límits de la mera raó ( 1.793 )

                           La Pau perpetua ( 1.795 )

_______________________

Kant intenta compatibilitzar Racionalisme i Empirisme:

      “Tot el coneixement comença amb l’experiència (a favor de l’Empirisme ), però no Tot procedeix d’ ella” ( i així és possible el coneixement segur en les Ciències, a favor del Racionalisme )

= Són possibles els JUDICIS SINTÈTICS A PRIORI.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  Això és possible gracies a certs “elements” A PRIORI del coneixement:         

1.- Espai / temps                   :          Formes pures a priori de la sensibilitat

2.- CATEGORIES ( 3 X 4 )      :          Conceptes purs de l’enteniment

3.- Déu, ànima, món             :          Idees pures de la raó.  Aquestes,  Però, només tenen valor                                                                                                                                          regulatiu ( ètic ) i serveixen per constituir la seva ètica FORMAL.

CLASSIFICACIÓ DELS JUDICIS:

El coneixement s’ expressa amb judicis ( no ja amb IDEES, com en els pensadors anteriors)

Tot JUDICI respon a la forma:   “ S és P “ ( és la afirmació d’un fet – Predicat – d’ un subjecte )

2 CLASSIFICACIONS:

1.- Segons la relació entre S i P:

      ANALÍTICS : El P indica una propietat inclosa en el S.

                            El P “analitza” el S.

                            Qui coneix el P, Coneix el judici.

                            No donen coneixement nou.

                            Són SEGURS.

                            Ex.:   “Un solter no és casat”

      SINTÈTICS : Els que no són analítics.

                           Amplien el Coneixement.

                           Ex.:   “La taula és verda”

2.-  Segons la seva relació amb l’ experiència:

   A PRIORI : Són INDEPENDENTS de l’ experiència.

                      Són, per tant, NECESSARIS.

                      Ex.:   “Un triangle té tres Costats”

   A POSTERIORI : Són sorgits de l’ experiència.

                                Són CONTINGENTS.

                                Ex.:    “Avui fa sol “

Semblaria que tots els judicis ANALÍTICS haurien de ser A PRIORI i tots els SINTÈTICS, A POSTERIORI.

Però Kant demostra ( Crítica de la raó pura ) que són Possibles els JUDICIS SINTÈTICS A PRIORI.

Per tant, malgrat que tot el nostre coneixement comença Amb l’ experiència, no tot el coneixement és contingent; podem tenir Coneixement general ( ciència ) necessari, segur !

PERO: No són  Possibles els judicis SINTÈTICS A PRIORI en METAFÍSICA, ja que aquests Es fonamenten en les tres IDEES PURES DE LA RAÓ: Déu, ànima i món, que no tenen Res d’ empíric !

_______________________

L’ ÉTICA FORMAL de Kant:

En el món dels valors: ÈTICA i POLÍTICA ( METAFÍSICA ) No es pot fer Ciència, ja que no en són possibles els judicis sintètics a Priori.

No es pot fer, per tant, cap afirmació dotada de Contingut.

Només es pot indicar la FORMA que han de tenir les Normes, màximes o IMPERATIUS morals.

Aquesta FORMA és el que Kant denomina IMPERATIU CATEGÒRIC.

La seva formulació més coneguda és:

      “Actua de Manera que la màxima de la teva voluntat pugui valer sempre també com un Principi d’ una legislació universal”

      (S’assembla una mica a l’ imperatiu Categòric que ens diuen els nostres pares: “no facis als altres el que no Vulguis que et facin a tu” )

Entradas relacionadas: