El periodisme a l'era d'Internet: reptes i oportunitats
Enviado por Chuletator online y clasificado en Lengua y literatura
Escrito el en catalán con un tamaño de 2,89 KB
Notícia
Text informatiu que explica un fet que anteriorment no es coneixia i que té un interès pel lector. El seu contingut ha de respondre a: Who, What, Where, When, Why.
Característiques:
- Veracitat
- Objectivitat
- Claredat
- Brevetat
- Generalitat
- Actualitat
- Novetat
- Proximitat
- Prominència
- Repercussió
- Avinentesa
- Desenllaç
- Tema
- Servei
La notícia és el relat d'un fet d'actualitat que desperta l'interès del públic. El periodista té la responsabilitat de relatar amb la major objectivitat i veracitat com s'ha produït aquest fet. El lector rep informació sense una valoració personal. Quan el periodista relata la notícia de manera clara, concreta i precisa.
Estructura:
- Títol: Funció atreure l'atenció del lector.
- Subtítol: Matisa el títol.
- Entrada, lead: Primer paràgraf de la notícia.
- Cos: Exposa ordenadament el contingut.
Internet
Els mitjans de comunicació es troben davant una nova era de la informació. Els reptes giren entorn 3 eixos que expliquen el panorama actual dels 'Mass media':
La nova era de la informació, recolzada per internet i noves tecnologies de la informació, està establint les bases de noves formes de poder i influència social. Noves formes de comunicació com la televisió online, els blogs o wikis, tots ells basats en internet, suposen fluxos d'informació alternativa que estan canviant l'entorn comunicatiu de la nostra societat. És una espècie de periodisme civil, ofereix un poder als usuaris. Els mitjans alternatius orienten l'expressió de l'opinió pública i serveixen per a compartir coneixement per mitjà de xarxes horitzontals.
Publicitat
La publicitat i propaganda són tècniques de comunicació que inciten al destinatari a adquirir productes d'una determinada marca (publicitat) o adoptar determinats punts de vista (propaganda). La societat actual està basada en el consum, les empreses necessiten vendre, i un dels factors que faciliten les vendes és la publicitat.
Anuncis
La publicitat aconsegueix influir en els nostres gustos i dirigir-nos a la compra. Hi ha quatre tipus d'anuncis:
- De presentació (expliquen les característiques del producte)
- De qualificació (expliquen els beneficis que ofereix el producte)
- Comparatius (comparen el producte amb la competència)
- De presència de la marca o eslògan
Els anuncis han de transmetre el missatge clarament i no han d'amagar les seves intencions en el text. Els receptors dels anuncis experimenten diverses sensacions: primer captem la informació i investiguem el producte i les seves característiques, i després fem una segona lectura a partir de la composició de les imatges, del que transmeten i de l'impacte que produeixen.