Paul Cézanne: Pioner del Cubisme
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Arte y Humanidades
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,85 KB
Autoretrats
- ‘’La muntanya de Santa Victòria’’ (sèrie, on passa del paisatge al cubisme)
- ‘’Les roques al bosc’’
- ‘’Cases a l’estany’’ de Braque
BIO
Cézanne mai va tenir problemes econòmics, el va mantenir el seu pare.
Va començar els seus estudis de pintura a l’Acadèmia Suïssa, París com altres pintors com Monet i Pisarro.
Va tenir com amic al literari Emile Zolà, el que el va ajudar amb la seva obra artística i sempre el va recolzar.
Va coincidir a París amb els impressionistes i va acudir a la primera exposició d’expressionistes al 1874 i en d’altres posteriors.
Cézanne es va anar adonant que el paisatge i la pintura a l’aire lliure no li agradaven del tot i s’encamina sol cap un altre tipus de pintura; unes obres més estructurades segons ell.
S’aparta dels impressionistes i deixa els paisatges i es dedica a fer temes poc freqüents en l’impressionisme, com ara els bodegons i natures mortes, propis del barroc.
També l’interessarà molt la figura humana, els autoretrats, el retrats de gent coneguda o anònima.
Se’n va anar de París i es va instal·lar en un casa a la Provença, on la llum era molt més forta i cada dia sortia a pintar el seu tema predilecte, que eren els paisatges. (Ex: ‘’La muntanya de Santa Victòria’’ (sèrie)
Cézanne va morir un dia quan tornava de pintar, ja que patia de diabetis.
En l’obra del pintor, es prescindeix de l’objecte i ho redueix a taques de colors i figures geomètriques bàsiques: cercles, triangles, rectangles i cilindres. Aquest últim fet donarà lloc al moviment d’avantguarda anomenat cubisme del segle XX.
A l’exposició retrospectiva de Cézanne de 1960, Picasso va observar la seva obra i poc temps després pintaria ‘’Les senyoretes d’Avinyó’’, ja en ple cubisme. Per tant, Cézanne va ser el precursor de l’avantguarda.
DF
Dos homes asseguts i sembla ser que estant fent una partida de cartes davant d’una taula, un davant de l’altres.
La taula amb l’ampolla, marca l’eix compositiu, una mica desplaçat a la dreta per tal d’estructurar la composició; de manera que la figura esquerra, més prima amb el barret més alt i que fuma d’una pipa, queda totalment dins el quadre.
Contràriament, l’altre figura, més corpulenta, per equilibrar la composició és tallada per la seva esquerra.
La mirada dels 2 homes creen un triangle invertit.
En els tratges del homes segueixen les mateixes tonalitat ocres i grisos. Això per Cézanne era estructurar el quadre, a més de que tota la figura humana es a base de figures geomètriques amb triangles, rectangles i cilindres. Després en la seva obra només farà pures formes geomètriques.
T
escena costumista o de gènere que reprodueix una escena quotidiana del segle XIX i XX, en que els 2 personatges juguen a cartes asseguts davant una taula.
L’home amb la pipa, ha sigut identificat com Alexandre, el jardiner del pare de Cézanne.
Sota el nom d’aquest quadre va fer tota una sèrie de 5 quadres a la dècada dels 90.
El model que va fer servir en aquesta sèrie va ser a través de l’observació de cafès, en que com activitat quotidiana després de dinar s’anava a la taberna a jugar cartes i beure.
El tema del joc de cartes, era un tema molt habitual de la cultura francesa del segle XVIII (barroc) i Cézanne podia haver observat a un petit museu del seu poble Aix-eu Provença.
M
- pintura realista Courbet
- No té models impressionistes ja que no pinta paisatges, hi ha la presència de figures humanes i geomètriques
I
- enorme en la pintura posterior, en artistes cubistes Picasso i Braque.
- Cézanne origen de les primeres avantguardes del segle XX