Panera dels Tresors i Joc Heurístic: Guia per a l'Estimulació Sensorial Infantil

Enviado por Soraya y clasificado en Magisterio

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,6 KB

La panera dels tresors

Activitat que consisteix a situar a terra una panera plena d'objectes de manera que els infants hi puguin accedir fàcilment per explorar sensorialment. D'aquesta manera, i aprofitant l'activitat espontània, poden interessar-se per molts objectes del seu voltant.

Objectius:

  • Desenvolupar la capacitat de coordinació ull-mà-boca.
  • Estimular la percepció auditiva, visual, tàctil i olfactiva.
  • Afavorir el coneixement i la curiositat.
  • Augmentar la capacitat de concentració.

Aspectes organitzatius:

  • Activitat dirigida a infants de 5-6 mesos fins que comencen a caminar.
  • Grups de 3 infants.
  • No utilitzar joguines comercials ni de plàstic.
  • Utilitzar uns 60 objectes.
  • Renovar els objectes cada 15 dies.
  • Utilitzar materials que despertin al màxim els sentits i l'interès.
  • Utilitzar una panera gran per als objectes i baixa perquè hi puguin accedir.

Intervenció de l'educador:

  • L'educador seu a prop dels infants.
  • No intervé en l'elecció dels objectes.
  • Ha de transmetre seguretat.

Organitzar recursos:

  • Comprovar que els infants estiguin còmodes i segurs.
  • Crear un ambient tranquil i calmat.
  • Reposar els objectes que es fan malbé i netejar-los.

Avaluació:

  • Avaluació de l'activitat: observar les preferències, els processos, les activitats i les actituds dels infants amb els objectes. Elaborar una pauta d'observació.
  • Avaluació del procés: l'educador reflexiona sobre el desenvolupament de l'activitat i els aspectes que hi influeixen.

Joc heurístic

Activitat de descoberta mitjançant la manipulació d'objectes i així posen les bases per a la formació de conceptes i aprenen actituds en relació amb les persones o les coses. Es pot aprendre la relació causa-efecte i aspectes pràctics.

Aspectes organitzatius:

  • Edat: 12-24 mesos.
  • Participants: 8 nens de la mateixa edat.
  • Pràctica: durant 8 mesos, 2 cops/setmana, 1 hora.
  • Material: divers, 20 o 30 objectes.
  • Material fàcil de manipular, sòlid i susceptible.
  • Contenidors més grans que els materials.
  • 3 o 4 contenidors.
  • Bosses tantes com tipus d'objectes. 50 objectes iguals.
  • Bossa de tela i dur el nom i dibuix de l'objecte.

Intervenció de l'educador:

  • Preparació: és activa.
  • Durant el joc: l'educador en un segon lloc passiu.
  • A continuació: observarà i intervindrà per resoldre incidents.
  • Per últim: paper actiu per a la recollida.

Avaluació:

  • Avaluació del progrés dels infants: observació directa, aspectes generals, aspectes amb l'exploració d'objectes, aspectes de la recollida.
  • Avaluació de la tasca educativa: condicions generals de l'activitat, procés i progrés durant les sessions. Avaluació periòdica. Cercar noves estratègies. Cal analitzar el material, l'infant, el temps, l'espai, l'ambient, la intervenció i l'horari de realització.

Esquema àrees joc psicomotor:

  • Percepció (visual-tàctil-auditiva)
  • Esquema corporal (estructura corporal - postura i equilibri - respiració i relaxació - lateralitat)
  • Coordinació (coordinació dinàmica general - coordinació dinàmica específica - organització espai - organització temps)
  • Expressió corporal (sentiment i emocions amb moviment i gest - adult ensenya a utilitzar mirada - gest - postura - cos com a mitjà de comunicació)

Entradas relacionadas: