Panera dels Tresors i Joc Heurístic: Guia per a l'Estimulació Sensorial Infantil
Enviado por Soraya y clasificado en Magisterio
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,6 KB
La panera dels tresors
Activitat que consisteix a situar a terra una panera plena d'objectes de manera que els infants hi puguin accedir fàcilment per explorar sensorialment. D'aquesta manera, i aprofitant l'activitat espontània, poden interessar-se per molts objectes del seu voltant.
Objectius:
- Desenvolupar la capacitat de coordinació ull-mà-boca.
- Estimular la percepció auditiva, visual, tàctil i olfactiva.
- Afavorir el coneixement i la curiositat.
- Augmentar la capacitat de concentració.
Aspectes organitzatius:
- Activitat dirigida a infants de 5-6 mesos fins que comencen a caminar.
- Grups de 3 infants.
- No utilitzar joguines comercials ni de plàstic.
- Utilitzar uns 60 objectes.
- Renovar els objectes cada 15 dies.
- Utilitzar materials que despertin al màxim els sentits i l'interès.
- Utilitzar una panera gran per als objectes i baixa perquè hi puguin accedir.
Intervenció de l'educador:
- L'educador seu a prop dels infants.
- No intervé en l'elecció dels objectes.
- Ha de transmetre seguretat.
Organitzar recursos:
- Comprovar que els infants estiguin còmodes i segurs.
- Crear un ambient tranquil i calmat.
- Reposar els objectes que es fan malbé i netejar-los.
Avaluació:
- Avaluació de l'activitat: observar les preferències, els processos, les activitats i les actituds dels infants amb els objectes. Elaborar una pauta d'observació.
- Avaluació del procés: l'educador reflexiona sobre el desenvolupament de l'activitat i els aspectes que hi influeixen.
Joc heurístic
Activitat de descoberta mitjançant la manipulació d'objectes i així posen les bases per a la formació de conceptes i aprenen actituds en relació amb les persones o les coses. Es pot aprendre la relació causa-efecte i aspectes pràctics.
Aspectes organitzatius:
- Edat: 12-24 mesos.
- Participants: 8 nens de la mateixa edat.
- Pràctica: durant 8 mesos, 2 cops/setmana, 1 hora.
- Material: divers, 20 o 30 objectes.
- Material fàcil de manipular, sòlid i susceptible.
- Contenidors més grans que els materials.
- 3 o 4 contenidors.
- Bosses tantes com tipus d'objectes. 50 objectes iguals.
- Bossa de tela i dur el nom i dibuix de l'objecte.
Intervenció de l'educador:
- Preparació: és activa.
- Durant el joc: l'educador en un segon lloc passiu.
- A continuació: observarà i intervindrà per resoldre incidents.
- Per últim: paper actiu per a la recollida.
Avaluació:
- Avaluació del progrés dels infants: observació directa, aspectes generals, aspectes amb l'exploració d'objectes, aspectes de la recollida.
- Avaluació de la tasca educativa: condicions generals de l'activitat, procés i progrés durant les sessions. Avaluació periòdica. Cercar noves estratègies. Cal analitzar el material, l'infant, el temps, l'espai, l'ambient, la intervenció i l'horari de realització.
Esquema àrees joc psicomotor:
- Percepció (visual-tàctil-auditiva)
- Esquema corporal (estructura corporal - postura i equilibri - respiració i relaxació - lateralitat)
- Coordinació (coordinació dinàmica general - coordinació dinàmica específica - organització espai - organització temps)
- Expressió corporal (sentiment i emocions amb moviment i gest - adult ensenya a utilitzar mirada - gest - postura - cos com a mitjà de comunicació)