Paleolític, Neolític, Ibers i Celtes: Economia, Societat i Art

Enviado por Chuletator online y clasificado en Francés

Escrito el en catalán con un tamaño de 2,98 KB

1. Canvis del Paleolític al Neolític

Quins fets van motivar el canvi?

Les societats del Paleolític es basaven en una economia depredadora i recol·lectora, ja que no produïen aliments. Sobrevisqueren gràcies a la caça, a la pesca i la recol·lecció. Vivien separats en grups, de forma que quan els recursos s'esgotaven, es desplaçaven a una altra zona. No existia jerarquia social.

El període del Neolític, a la Península Ibèrica, es va iniciar sobre el 5000 a.C. per la difusió de corrents culturals amb procedència del Pròxim Orient i per l'evolució de les autòctones, en entrar en contacte amb les noves.

Al Neolític es va desenvolupar una economia productora, on les principals activitats eren l'agricultura i la ramaderia. Establien els poblats a zones elevades per tenir més visió i avantatges en cas que una altra tribu o grup volguessin atacar-los, i per poder dur a terme l'agricultura a les planes. Es pensa que la trobada d'objectes de valor en alguna tomba és reflex de societats jerarquitzades.

2. Art Rupestre: Cantàbric vs. Llevantí

Identifica les pintures següents. Explica les diferències entre la pintura cantàbrica i la pintura llevantina.

Pintura Cantàbrica:

L'art rupestre que trobem a la zona cantàbrica és figuratiu, destaquen els animals. Aprofiten els sortints de les roques per donar moviment i volum a les seves pintures, predominantment negres i amb gammes d'ocres.

Pintura Llevantina:

A la zona llevantina les trobem dins els abrics (forma de cova pròpia de la paret). Aquestes representen la vida dels nòmades del Paleolític. D'una forma molt esquematitzada i amb colors com el negre i el vermell ens mostren caceres, ritus, recol·leccions...

3. Ibers i Celtes: Economia, Societat i Cultura

Explica les característiques econòmiques, socials i culturals dels pobles ibers i celtes.

3.1. Ibers

L'economia dels ibers es basava en:

  • L'agricultura: conreaven cereals, oliveres i vinyes.
  • La mineria: la metal·lúrgia tenia un gran paper.
  • El comerç: van haver de crear la seva pròpia moneda.

Els poblats estaven emmurallats i els situaven a prop de les rutes de comerç. Als poblats ibèrics hi existia certa jerarquització social depenent del poder militar i econòmic, i entre les tribus parlaven llengües molt semblants.

3.2. Celtes

Els poblats celtes basaven la seva economia en:

  • L'agricultura: vivien de forma sedentària.
  • La ramaderia: practicaven el nomadisme.
  • La mineria: explotaven terres riques en estany i or.

Fabricaven instruments i armes de ferro i, a diferència dels ibers, no tenien ni moneda ni escriptura.

Les societats es dividien en clans (familiars), i aquests, al seu torn, formaven una tribu amb altres clans. A aquestes tribus hi existia jerarquització.

Entradas relacionadas: