Oferta i Demanda: Factors i Equilibri de Mercat
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Economía
Escrito el en catalán con un tamaño de 6,13 KB
Mecanismes que afavoreixen l'intercanvi: mercat i diners
El mercat és el conjunt d'activitats de compra i venda que permeten que un producte fabricat o un servei es posi a l'abast d'un comprador o demandant. Els diners permeten que cada persona s'especialitzi en tasques concretes, perquè el salari que rebrà li permetrà comprar altres béns.
La Demanda
La demanda és la quantitat d'un bé que els demandants estan disposats a comprar a un preu determinat.
Factors que condicionen la demanda:
- Preu del bé: Com més baix sigui el preu, més gran serà la demanda.
- Preu dels béns relacionats:
- Béns complementaris: Béns que es consumeixen conjuntament. L'augment o la disminució del preu d'un implica la variació de la demanda de l'altre (cotxe i benzina).
- Béns substitutius: Béns que, en utilitzar-los, fan que es deixin de consumir altres que satisfan la mateixa necessitat (sacarina i sucre). L'augment del preu d'un bé provoca la disminució de la seva demanda i l'augment de la demanda d'un bé substitutiu.
- La renda disponible: Condiciona la quantitat i la qualitat del producte que el consumidor demana.
- Béns inferiors: Es demanen menys quan augmenta la renda, perquè són substituïts per altres de més qualitat (vi de taula).
- Béns normals: Augmenten la demanda en la mateixa proporció que la renda dels demandants (cotxes).
- Béns de luxe: Béns que no es consumeixen quan la renda és baixa, però el seu ús augmenta en incrementar la renda. Donen prestigi social.
- Preferències del consumidor: Els gustos, les preferències i la moda fan variar la demanda d'un producte.
Corba de la demanda
És la representació gràfica de la quantitat de demanda en funció del preu del producte. Qd = f(p). La demanda es representa a l'eix X i els preus a l'eix Y. Si baixa el preu, augmenta la demanda.
L'Oferta
L'oferta és la quantitat d'un bé que les empreses estan disposades a produir.
Factors que influeixen en l'oferta:
- Preu del bé: Com més elevat sigui el preu dels productes, més gran serà la quantitat que les empreses estaran disposades a produir.
- Costos dels factors de producció: Un augment dels costos de producció suposa una reducció del benefici. Les empreses poden traslladar l'augment del cost als clients pujant el preu o deixar de produir.
- Objectius empresarials: En els mercats emergents, convé maximitzar la producció i el nivell de vendes, ja que els beneficis vindran quan l'empresa es consolidi al mercat. Es tracta d'aconseguir clientela i desbancar la competència. Quan part de la competència hagi quedat fora de joc, les empreses supervivents reconsideraran els volums de producció i els preus de venda.
La corba de l'oferta
És la representació gràfica de la quantitat de producció que les empreses estan disposades a oferir a un preu determinat. La variació de l'oferta depèn del preu. Qo = f(p)
Equilibri de mercat
- Excés de demanda: A un preu baix, la quantitat de producte que els consumidors sol·liciten és superior a la quantitat de producte que les empreses ofereixen.
- Punt d'equilibri: És el punt on es creuen les dues corbes, on l'oferta és igual a la demanda i el preu és satisfactori per a oferents i demandants.
- Excés d'oferta: A un preu elevat, la quantitat de producte demandada és inferior a la quantitat que ofereixen les empreses. Les empreses opten per abaixar els preus. Disminueix l'oferta i els consumidors s'animen a comprar.
Excés de demanda i excés d'oferta
Excés de demanda: A un preu baix, la quantitat de producte que els consumidors sol·liciten és superior a la quantitat de producte que les empreses ofereixen. Hi haurà molts consumidors insatisfets i estaran disposats a pagar un preu més alt. Com que hi ha escassetat, les empreses ofereixen més producte a un preu més alt, però no tots estaran disposats a pagar-lo. Arribarà un moment en què les dues corbes es creuaran, formant el punt d'equilibri, i el preu serà satisfactori per a oferents i demandants.
Excés d'oferta: A un preu elevat, la quantitat de producte demandada és inferior a la quantitat que les empreses ofereixen. Les empreses opten per abaixar els preus. Moltes empreses no poden o no volen continuar produint i oferint a preus més baixos, és a dir, l'oferta disminueix. Com que han baixat els preus, els consumidors s'animen a comprar. Les corbes d'oferta i demanda es creuen en un punt d'equilibri on oferents i demandants estan d'acord amb els preus i amb la quantitat que s'incrementa.
Canvis en altres factors que afecten la demanda
Un augment de la quantitat de demanda motiva un desplaçament de la corba de la demanda cap a la dreta.
La variació del preu provoca un moviment sobre la corba, i la variació d'altres factors, el seu desplaçament.
Factors que afecten l'oferta
Un augment de la quantitat d'oferta desplaça la corba de l'oferta cap a la dreta, i una disminució de la quantitat d'oferta desplaça la corba de l'oferta cap a l'esquerra.
Elasticitat de la demanda
- Demanda elàstica: Quan el preu varia, la quantitat de demanda varia en una proporció superior. Es produeix en béns que no són de primera necessitat. L'oferent estarà interessat a rebaixar el preu si vol augmentar els ingressos.
- Demanda inelàstica: Demanda poc sensible a les variacions de preu. La proporció de variació de la quantitat demandada és inferior a la proporció de la variació del preu. L'oferent estarà interessat a pujar el preu per augmentar el benefici, perquè el consumidor continuarà comprant el bé de primera necessitat.