Tres Nus al Bosc de Joaquim Sunyer: Anàlisi i Context Noucentista
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Arte y Humanidades
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,35 KB
Fitxa Tècnica
- Títol: Tres Nus al Bosc
- Autor: Joaquim Sunyer
- Datació: 1913-1915
- Mides: 1,25 x 1,51 m
- Tècnica: Oli sobre tela
- Gènere: Figuratiu
- Estat de conservació: Bo
- Estil: Noucentisme
- Localització: Museu d'Art Modern (Barcelona)
Tema
En un paisatge típic mediterrani, tres dones nues gaudeixen d'un moment idíl·lic.
Anàlisi Formal
Línia
Línies arrodonides i fines en color negre contornegen les figures, molt definides.
Color
L'autor utilitza una gamma de colors austera: verds, ocres i marrons, que transmeten una sensació de monocromatisme. Els ocres i marrons són la base; els verds, blaus i grisos, complements més vius. La pinzellada és petita i, a vegades, imperceptible.
Llum
Llum natural, diürna, uniforme i dispersa. No hi ha focus ni clarobscurs.
Composició
Plantejament simètric gràcies a les postures estudiades de les dones. Obra oberta. Les línies obliques dels arbres emmarquen l'escena. El braç de la dona de la dreta i l'arbre del mig creen línies obliques que separen visualment les figures.
Perspectiva
Perspectiva lleugerament elevada, sense cel visible. És una perspectiva irreal amb plans que s'eleven fins a ocupar tot el llenç, recordant Paisatge a l'Estaque de Braque. En primer pla, les tres figures femenines nues amb un gos; en segon pla, el paisatge.
Ritme
En repòs.
Interpretació
Context
Pintat el 1913, a les portes de la Primera Guerra Mundial (1914-1918). A punt d'entrar en vigor la Mancomunitat de Catalunya.
Significat: Iconografia i Interpretació
En un paisatge mediterrani, tres dones nues amb un gos simbolitzen la dona catalana en tres versions. La de la dreta és provocativa; la del mig mira l'espectador sense agressivitat; la de l'esquerra mostra timidesa. La temàtica recorda Els banyistes de Cézanne, una iconografia comuna al segle XIX per mostrar el nu femení.
Funció de l'Obra
Sunyer lloa escenes senzilles i idíl·liques, atorgant a l'obra la condició d'obra genuïnament catalana. Esdevé emblema del noucentisme.
Estil
El noucentisme (1910-1920), moviment cultural promogut per Eugeni d'Ors, busca la modernitat i la nova cultura a Catalunya. Engloba art, política, literatura, amb un objectiu d'organitzar una Catalunya moderna i reprenent la Renaixença. És posterior al modernisme, amb idees similars però amb un fort sentiment nacionalista i la recerca de la puresa de la raça catalana. Sunyer, inicialment proper al postimpressionisme, opta per una línia pictòrica mediterrània. El mediterranisme arriba al seu cim amb Paisatge amb tres nus. Després, la seva pintura intensifica el ritualisme decoratiu i el classicisme.
Models i Influències
Influenciat per Cézanne i Renoir, observats a París, i per Matisse. Les formes voluminoses de les dones recorden l'escultor Aristides Maillol. Sunyer aporta aspectes al cubisme català.
Altres Obres de l'Autor
Pastoral (1910), obra emblemàtica del noucentisme i precedent de Tres nus al bosc.