Negociació Col·lectiva, Conflictes i Vaga

Enviado por javier y clasificado en Formación y Orientación Laboral

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,12 KB

Negociació Col·lectiva

La negociació col·lectiva és un acord escrit sobre les condicions de treball entre una empresa o un grup d'empreses i els sindicats o representants dels treballadors. Són acords lliures que regulen les condicions laborals i la productivitat, i pacten obligacions.

Àmbits d'Aplicació del Conveni

  • Territorial (local, provincial, interprovincial)
  • Funcional (sector d'activitat)
  • Temporal (segons la duració)
  • Personal (conjunt de treballadors als quals és aplicable)

Contingut Mínim

  1. Parts negociadores
  2. Àmbit d'aplicació
  3. Condicions de denúncia
  4. Condicions per no aplicar el règim salarial
  5. Comissió paritària
  6. Contingut normatiu
  7. Contingut obligacional

Formalment recull:

  • Funcions professionals
  • Mobilitat funcional
  • Promoció
  • Salari
  • Jornada
  • Temporalitat
  • Vacances
  • Pla d'igualtat
  • Drets sindicals

Procediment Negociador

  1. Iniciativa: Qualsevol de les parts pot prendre la iniciativa, escrivint una proposta a l'altra part i a l'autoritat laboral competent.
    • Convenis d'àmbit superior (associacions empresarials amb el 10% de representació i sindicats majoritaris): 15 membres.
    • Convenis d'àmbit inferior (direcció de l'empresa i representants dels treballadors): 12 membres.
  2. Recepció de la proposta: S'ha de rebre la proposta i negociar. Hi ha un mes per valorar-la.
  3. Negociació: En el termini d'un mes, el receptor respon i es crea una comissió negociadora. Es decideixen els temes a tractar, discutir i votar.
  4. Tramitació del conveni: 15 dies màxim després de signar la presentació per escrit a l'autoritat laboral, signat per les dues parts.

Conflictes Col·lectius

Alteració de la normalitat per diferències entre l'empresa i els treballadors.

Requisits per a un conflicte:

  • Grup de treballadors
  • Interessos generals
  • Conflicte legal

Tipus:

  1. Jurídics: Interpretació de normes
  2. D'interès: Condicions laborals

Mitjans de solució:

  1. Conciliació: Les parts contrasten pretensions davant d'un tercer (no decideix).
  2. Mediació: Un òrgan designat fa una proposta de solució.
  3. Arbitratge: Mitjançant un laude arbitral, una persona decideix.
  4. ASEC: Acord entre associacions empresarials i sindicats per a la solució de conflictes.
  5. Autoritat laboral: Intervenció prèvia a la solució davant dels tribunals.
  6. Procediment judicial: Demanda al tribunal corresponent geogràficament. La demanda ha d'acreditar que s'han intentat mecanismes per solucionar el conflicte.

La Vaga

Cessament temporal o col·lectiu per reivindicar una situació laboral o econòmica.

Suposa:

  • Cessament de la prestació de serveis
  • No ocupació per treballadors externs
  • Acceptar els límits

És legal:

  • Salari
  • Categoria professional
  • Jornada i horaris
  • Drets sindicals

És il·legal:

  • Motius polítics que no afecten l'empresa
  • Solidaritat

Procés:

  1. Declaració: Per part dels representants dels treballadors.
  2. Comunicació: A l'empresa, 5 dies abans (o 10 si és un servei públic), per escrit (objectius, inici, comitè de vaga, solució).
  3. Comitè de vaga: Representants dels treballadors. Tenen el deure de garantir els serveis mínims de l'empresa. Màxim 12 persones.
  4. Publicitat: Piquets informatius a tots els treballadors de manera lliure i pacífica.

Conseqüències de la vaga legal: Contracte suspès transitòriament (sense salari ni prestació), no acomiadament, alta especial a la Seguretat Social.

Conseqüències de la vaga il·legal: Sense salari o descompte dels dies de vacances, baixa a la Seguretat Social, resolució del contracte.

Representants Legals

D'1 a 3 empleats en empreses de 10 a 50 treballadors. Màxim 75 representants (de 50 a 100, 5; de 101 a 250, 9; de 251 a 500, 13).

Deures de l'empresa d'informar els representants legals:

  1. Informació passiva (informació econòmica)
  2. Informació activa (reestructuració de plantilles)
  3. Control (exigir a l'empresa respectar les normes i els riscos laborals)
  4. Gestió (obres socials, beques i ajudes)
  5. Conflictes (negociaran conflictes i convenis, cada 4 anys)

Garanties:

  1. Si un representant legal és acusat de falta greu, té dret a ser escoltat davant de tots els companys.
  2. No poden ser acomiadats en 4 anys.
  3. Expressió lliure, confidencialitat i secret professional.
  4. Prioritat de permanència en la regulació d'ocupació i suspensió de contractes.
  5. Crèdit horari: hores alliberades de la productivitat per realitzar les seves funcions.

Procediment d'elecció: Cada 4 anys, promogut pels sindicats.

  • Electors: Majors de 16 anys i amb una antiguitat mínima d'1 mes.
  • Candidats: Majors de 18 anys i amb una antiguitat mínima de 6 mesos.

Els estrangers i els nacionals tenen els mateixos drets.

Elecció per sufragi personal i lliure.

Delegats de personal: Votació individual. Es pot donar el vot a un màxim d'aspirants. Són escollits els que tenen més vots.

Entradas relacionadas: