Narrativa i Poesia Catalana Contemporània: Del Franquisme a la Democràcia

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Otras lenguas extranjeras

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,09 KB

La Narrativa Catalana (1970-Actualitat)

Context Socio-Cultural i Novetats Literàries

La Transició democràtica (1985-1987), tot i ser pacífica, va estar marcada per manifestacions, vagues, atemptats i un intent de cop d'estat. Aquest retorn a la democràcia va generar grans expectatives per a la recuperació lingüística, cultural i nacional catalana. El 1982, el valencià va ser declarat cooficial i van començar les emissions de ràdio i televisió en català.

Des de la dècada dels 60, la narrativa catalana va adoptar una postura més intimista i individualista, centrada en la llibertat personal. Autors com Miquel Àngel Riera i Baltasar Porcel van començar a publicar obres realistes, però amb una forta exaltació del món interior dels protagonistes.

Durant els 70, la fi del franquisme va portar la creació de noves editorials, premis literaris i la relaxació de la censura. Joves escriptors de la postguerra, amb influències de la cultura europea, van començar a publicar. Aquests autors es caracteritzen per:

  • Reflectir el seu món cultural a les obres.
  • Adoptar una actitud intimista.
  • Experimentar amb les possibilitats dels gèneres literaris.
  • Utilitzar un llenguatge elaborat.
  • Mostrar una transgressió moral i ideològica, recreant el món prohibit de la infància i la joventut amb temes com la revolta i l'erotisme.

La Narrativa Curta de Quim Monzó

Reflex de la Societat Contemporània

Quim Monzó (Barcelona, 1952) és un destacat autor de contes, amb Vuitanta-sis contes (1999) com a obra de referència. La seva prosa, precisa i inimitable, captiva per la seva originalitat i la restitució del valor original de les paraules.

Els seus contes reflecteixen la societat contemporània a través de diversos temes:

  • Conflictes sentimentals: Explora la solitud de les parelles i les dificultats de l'individu solitari per trobar companyia, evitant el melodrama i optant per una mirada freda i directa sobre el sexe i l'amor.
  • Vida urbana: Retrata la vida quotidiana d'una gran ciutat, amb la solitud, la desesperança, l'avorriment i la rutina com a elements centrals.
  • Faula moral: Reflexiona sobre aspectes morals i ètics de la societat.
  • El procés creatiu: Explora l'activitat d'escriure, les paradoxes i els enigmes de la literatura.

L'obra de Monzó admet diverses lectures, gràcies a la seva complexitat i ambigüitat.

La Poesia Catalana de Postguerra (Fins a Finals dels 70)

Tendències i Característiques

La postguerra va veure el sorgiment de les primeres editorials i revistes literàries valencianes. En un context de carestia i desolació, l'existencialisme parisenc va influenciar els poetes, portant a una reflexió sobre l'angoixa de viure en un món absurd.

El Grup Poètic de Postguerra (1943-1960)

Aquests poetes, entre el simbolisme intimista i l'existencialisme, es caracteritzen per:

  • Allunyament de la realitat.
  • Discurs reflexiu sobre el dolor, la mort i l'absurd.
  • Punts de vista religiosos i humanistes.
  • Tendència a l'hermetisme expressiu.

La Poesia Realista (Dècada dels 60)

En contraposició a la generació anterior, els poetes dels 60 van adoptar una estètica realista, amb influència del realisme històric i el realisme socialista. Les seves característiques principals són:

  • Actitud social del poeta, solidari amb el seu entorn.
  • Experiència poètica compartida amb els lectors.
  • Reflexió poètica basada en l'experiència real.
  • Llenguatge directe i col·loquial.
  • Protagonista corrent, immers en la vida quotidiana.
  • Funció social de la poesia, buscant l'enriquiment i l'alliberament humà.
  • Destinatari ampli, sense necessitat de formació literària.

En paral·lel, la Nova Cançó, amb Raimon com a figura destacada, va recuperar l'ús públic del català i va difondre missatges antifranquistes i nacionalistes.

Entradas relacionadas: