Musika Erromantikoa
Enviado por Chuletator online y clasificado en Música
Escrito el en vasco con un tamaño de 11,11 KB
MUSIKAREN EZAUGARRIAK
musikagilearen askatasuna → Mezenasen “morroitzatik” konposizioa askeetatik igarotzen dira
genero berriak sortzen dira → LIED, poema sinfonikoa edo musikaren drama (Wagnerren opera)
adierazkortasunaren eta entzulearen sentimenduen bilatzea
melodiak garrantzia du → intentsitate aldaketa handiak emanaz sentimenduak adierazteko helburuarekin
armoniak, melodia bezala, adierazkortasuna bilatuko du, horretarako tonu aldaketa eta kromatismo asko erabiliko dute
SZENATOKI ERROMANTIKOAK
Europako hainbat hiriburuetan (Paris, Viena, Londres…) musika intentsitatea handiarekin bizitzen zuten. Musika asko sortzen zen eta horretarako eszenatoki asko eta oso desberdinak erabiltzen zituzten:
kontzertu publikoak:
estatuaren jabetzako / enpresa pribatuen areto handiak ziren
beratara sartzeko oradaindu behar zen
funtzio handiak egiteko zen → sinfoniak, opera, balletak…
areto pribatuak:
aristokratak eta enpresari aberatsek kontzertu pribatuak antolatzen zituzten
famili musika:
batzutan musikariak famili eta lagunekin elkartzen ziren jaiak ospatzeko
musikarientzat jai hauek ziren musika eskaintzeko une eta tokirik onenak bertan sortzen bait zen garai honetan hain garratzitsua zen gertu eta gustoko giroa
ezagunak → “Schubertadak” jaiak, hemen Schubertek lagun eta familiarekin jai pribatuak antolatzen zituen
OPERA ERROMANTIKOA
ITALIA
bel canto:
helburua → abeslarien gaitasunak erakustea
musikariak → Donizetti, Bellini, Rossini, Verdi…
Verdi → “Nabucco”, “Rigolleto”, “La Traviata”, “Aida”... idatzi zituen
verismoa:
erromantizismoko idealizazioak alde batera utzi → eguneroko gertaerak kontatu
Puccini → “Tosca”, “La Boheme”, “Madame Butterfly”... lanak egin zituen
FRANTZIA
opera handia:
muntaia ikaragarriak, koro, ballet…
Bizet → “Carmen” opera
opereta:
abesten zuten baino batzutan hitzak tartekatzen zituzten
Offenbach → “Los Cuentos de Hoffman”
MUSIKA INSTRUMENTALA
Ganbara orkestra:
garrantzitsua izan zen → burgesiaren eskaerari eta famili eta lagunarteko jaietarako oso erabilia zelako
Orkestrarako musika:
garai honetako protagonista nagusia
60-75 musikari izan zituen, batzutan 100
sinfonia:
klasizismoko formaren zorroztasunetik askatu
intrumentu berriei bide berri bat eman
geroz eta luzeagoakdira orkestraren aukera guztiak agertu nahian
Schubert, Meldelssohn, Beethoven
bakarlari kontzertua:
forma hau ia konposatzaile guztiek erabiltzen zuten (Beethoven, Chopin)
garai honetako ezaugarri guztiak aurrera eramateko aukera ematen zuen, tinbre desberdinen aberastasuna, birtuosismoa eta sentimenduen adierazkortasuna
sinfonia programatikoa:
literatur programa edo argumentu bat jarraitzen duena
Berlioz konpositoreak sorturiko musika lan luzea
MUSIKA NAZIONALISTA
Musikaren ezaugarriak
herriko abestien moldaketa sinfonikoa. Herriko abestia abiapuntua eta hortik orkestrarako moldatzen da.
Folkloreak garrantzitsua → musika adierazten eta herriarentzat adierazpeneko eredua delako
Forma klasikoak alde batera utzi → herrialdeen folkloreko oinarriko formak erabili konposatzeko
Folklorearen erabilera → melodietan aberastasuna eman
Harmonia berriak → Europa ekialdea eta Asia eragina ikusi dute beren harmonia eta melodietan
Nazionalismo mugimendua → musika herri mugimenduaren bandera bezalakoa da
Herrialdeak eta musikari esanguratsuenak
Errusia → Bosten taldea: Mili Balákirev, César Cuí, Modest Músorgski, Nikolái Rimski-Kórsakov eta Aleksander Borodín
Eskandinabiako herrialdeak → Jean Sibelius eta Edvard Grieg
Hungaria → Liszt, Bela Bartok eta Zoltan Kodaly
Amerikar nazionalismoa → George Gershwin
Iberiar nazionalismoa → Pablo Sarasate, Isaac Albeniz eta bigarren garaian Manuel de Falla
XX. MENDEKO MUSIKA
musikaren ezaugarriak
Artista bakoitzak bere bidea dauka, ez dago ideia estetiko bakarra
Iraganaren haustura. Tonalitatearen urruntzea. Erritmoa
Berrikuntza: Lan bat egin eta gero hurrengoa desberdina izan behar zen
bilatzen zuten entzuleen arreta ez edertasuna
adierazpenetan textu batzun laguntzen zieten musikaliak egin behar zutena azalduz
Impresionismoa
Frantzian. Sentimentu finak bilatu
Tempo askea
Timbre berrien esperimentazioa oso garrantzitsua izan zen
Expresionismoa
Alemanian XX mende hasieran
Ai nagusia gizakia (gatazkak, beldurrak…)
Errealitatea bilatu, dramatismoa
Harmonia eta melodietako arauak alde batera utzi
Testuaren espresio bortitzak bilatu
Musika konkretua
Futurismoan oinarritua
Edozein soinu edo zarata erabili
Lan zehatz eta objektiboak
Musika elektronikoa
Soinuak laborategian sortu (moldatu eta grabatu)
Ez dago partitura
Batzuetan musika konkretua eta elektronikoa elkartu
Poema sinfonikoa:
Elementu poetiko edo deskribatzaileetan oinarrituriko mugimendu bakarreko lana
Genero honen sortzailea Liszt izan zen
Pianorako musika
Konposatzaileek sentimendu eta pasioen adierazpenerako tresna egokia zen
Birtuosismoa → Musika lan hauek teknika konkretu bat lantzeko sortzen ziren: Sonatak eta bariazioak. (Liszt eta Chopin)
Lirismoa → Sentimenduen adierazpena bilatzen da eta lan errazak eta laburrak ziren. (Chopin eta Schuman)
Neoklasizismoa
Musika subjetiboa
Musika motza ulergarria eta gustura entzuteko musika
Dodekafonismoa
XX mende hasieran → Arnold Schoenberg musikari austriarrak sortu
12 notetan oinarritu (ordena abesti osoan zehar mantendu)
Tonalitate ez konkretua
ALEMANIA
Richard Wagner:
Erromantizismoko operaren barruan aldaketa handiak egin zituen
Bere opera “musika draama” ezizena eramango du
Ezaugarriak:
“Erabateko artea”-tzat hartzen dira poesia, musika, drama… lotz baititu
Leitmotiv erabiltzen du → musika zati txiki bat eskaintzen dio operako une toki edo pertsona bakoitzari
Musika adierazpen dramatikoaren zerbitzura → orkestrak akzioen azalpenetan garrantzi handia dauka
iraupen oso luzeak → 5 ordu gutxi gora behera
drama ezagunak: “Tristán e Isolda” edo “Tannhauser”