La música en el Renaixement: característiques i evolució
Enviado por Chuletator online y clasificado en Música
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,95 KB
Característiques generals del període:
- Societat antropocèntrica: tot gira al voltant de l’home.
- La paraula prové del terme “Renéixer”.
- Busquen recuperar els ideals de bellesa i es vol inspirar en l’art clàssic grec i romà.
- Pel que fa a la música no es torna al passat.
- L’home s’interessa per la ciència, la naturalesa, les arts i l’expressió dels sentiments.
- Apareix la impremta que facilita la difusió de música.
La impremta:
Si l’invent de la impremta i la seva aplicació en l’edició de partitures a partir de finals del segle XV va ser cabdal per la difusió de la música, els mitjans de comunicació, sobretot els sonors i els audiovisuals han estat definitius. L’edició impresa de partitures va representar en el seu moment, la ràpida expansió de la música arreu del continent europeu, primer, i més endavant a Amèrica.
La burgesia ha evolucionat i ara és influent i rica. Seran mecenes de l’art i de les ciències i retornen a l’estètica clàssica.
Martí Luter (1483-1546):
Va ser un músic però se’l coneix per haver impulsat el luteranisme que va dividir l’Església en dues: la catòlica i la protestant.
La música religiosa també es va dividir:
1) La música protestant buscava la participació dels fidels en els cants de les esglésies i es va crear un repertori de melodies senzilles en les llengües locals.
2) La música catòlica buscava la solemnitat i continuava sent interpretada en llatí exclusivament pels clergues.
Luter va reconèixer la llengua alemanya, en substitució del llatí.
L’Església de Roma va respondre amb el que es coneix com a Contrareforma. Va reunir-se en el Concili de Trento (1545-1563) i en les seves conclusions manifesta que la música a l’església havia d’incloure coses impures.
La música vocal
- La polifonia a quatre veus va continuar evolucionant.
- Les partitures estaven decorades.
- A la zona de Flandes i al Regne de Borgonya es va iniciar un nou estil: el contrapunt imitatiu, derivat del canon.
- El cant pla gregorià continua present però amagat entre la polifonia.
- Les parts polifòniques són les fixes de la missa. Quan parlem d’una missa completa vol dir que com a mínim estan escrites polifònicament:
- KYRIE, GLORIA, CREDO, SANCTUS-BENEDICTUS I AGNUS DEI.
- Un altre tipus de missa característic de l’època serà la missa de difunts: requiem.
Formes de música vocal religiosa:
El motet:
- Es basava en textos bíblics. Composició polifònica a dues o tres veus. Cadascuna tenia un text i un ritme diferent. En el Renaixement va adquirir més importància i es va ampliar el nombre de veus.
Missa:
- Composició basada en textos sagrats. Estaven en llatí. Es basaven en els rituals que no variaven durant tot l’any o depenien del calendari.
Coral:
- Va ser la forma musical més utilitzada en la litúrgica protestant. Aprofitava melodies profanes o religioses existents. Es cantava en alemany.
- La nova burgesia va contribuir al desenvolupament d’aquest tipus de música.
Itàlia:
- La forma vocal profana per excel·lència va ser el madrigal. Era d’origen italià i es va estendre per tot Europa. Volia transmetre els sentiments de l’ésser humà a través de la unió de la música i el text. Escrit en l’idioma de cada país. A 4 veus o més i de vegades amb acompanyament instrumental.
- El compositor més important va ser Claudio Monteverdi.
França:
- Chanson: forma vocal a vàries veus i polifònica. Normalment amb acompanyament instrumental.
Catalunya:
- Romanç: es basava en els romanços poètics o de tradició popular que narraven històries reals o inventades. De vegades s’acompanyava d’instruments.
- Villancet: era d’origen popular i el text estava estructurat en Tornada, cobla i tornada (A-B-A). S’interpretava a una sola veu amb acompanyament d’un instrument de corda o bé diverses veus i a capella.
- Ensalada: aquest tipus de composició combinava les formes musicals anteriors i es va fer molt popular en els palaus.
- Idiomes
- Temàtica
- Textures polifòniques
La música instrumental:
- En l’església només es podia utilitzar l’òrgan.
- En el Renaixement la música instrumental es va separar del cant.
- Es van perfeccionar els instruments i les tècniques d’interpretació.
- Tocar un instrument es va convertir en un signe de refinament social.
- Van aparèixer noves formes musicals.
Formes improvisatòries: l’interpret treia el màxim de l’instrument.
Les variacions: consistia en l’exposició d’un tema musical breu seguit d’unes variacions.
Els instruments
1) Corda fregada
2) Corda polsada
3) Corda polsada
4) Vent metall