La Música i els Instruments del Renaixement

Enviado por Chuletator online y clasificado en Música

Escrito el en catalán con un tamaño de 2,6 KB

Luis de Narváez escriu Los seis libros de Delphin.
Diego Ortiz escriu el Tratado de glosas sobre cúpulas.
Luis Venegas, Alonso de Mudarra i Antonio de Cabezón també escriuen tractats.

Instruments

Vihuela → Viola de mà.
Viola da braccio i cornetto → Instruments anomenats en italià.

Subfamílies dins la corda amb teclat:

  • Corda pinçada: espireta, virginal, clavicèmbal.

  • Corda percudida: clavicordi.

Instruments no utilitzats avui en dia en la música simfònica: trompeta, timbals, pandero, pandereta, clavicèmbal, arpa, viola de gamba.

L’orgue en el Renaixement és fix o portatiu. Els instruments s’agrupaven en alts (vent-metall) i en baixos (vent-fusta). Les danses eren acompanyades pel llaüt.

Formes musicals

La dansa era un requisit imprescindible per a ser un bon cortès. El Manuscrit de Borgonya, l’Orchésographie i Il Ballarino són manuscrits que tracten de dansa.
Les danses s’agrupaven de dos en dos: una lenta i una ràpida, una binària i una ternària. Noms de danses: Focia, moresca, spagnoletta.

S’improvisen variacions a partir d’un tema popular o gregorià. Aquestes variacions a Espanya reben el nom de diferències, gloses.

Tocata: Forma musical per a instrument de tecla, basada en la improvisació, l’elaboració contrapuntística d’un tema i el virtuisme. Rep el nom Tiento.

El Renaixement català

La unió del Regne de Castella i la Corona d’Aragó condiciona la vida musical a Catalunya. Es produeix un centralisme cultural i polític i la cort desapareix.

Ensalada musical: obra polifònica a quatre veus o més. S’anomena així per la barreja de diversos elements: llengües, gèneres, textures. Alterna estils i ritmes.

Mateu Fletxa el Vell: Va ser mestre de capella de la catedral de Lleida i de les infantes Maria i Joana. La seva producció són les ensalades. Va ser capellà de l’emperadriu Maria.

Entradas relacionadas: