La música del Renaixement: Melodia acompanyada i Homofonia
Enviado por Chuletator online y clasificado en Música
Escrito el en catalán con un tamaño de 2,75 KB
Melodia acompanyada
Textures de diverses veus en el qual hi ha una línia melòdica principal que destaca clarament sobre les veus inferiors que constitueixen l'acompanyament harmònic.
Homofonia
Diverses línies melòdiques que sonen simultàniament igual d'importants. Les veus són similars. El text és cantat a l'hora, el ritme és molt semblant i les veus tenen una relació de dependència harmònica.
La burgesia ha evolucionat i ara és influent i rica. Mecenes de l'art i de les ciències i retornen a l'estètica clàssica.
Tant la música vocal com l'instrumental del període comparteixen 3 característiques:
- Està composta per diverses veus
- Continua fent servir les escales modals medievals
- Ritme mesurat i regular
Mati Luter (1483-1546)
Va ser un músic però se'l coneix per haver impulsat el que va dividir l'església cristiana en dues: la catòlica i la protestant.
La música religiosa també es va dividir:
- La música protestant buscava la participació dels fidels en els cants de les esglésies i es va crear un repertori de melodies senzilles en les llengües locals.
- La música catòlica buscava la solemnitat i continua sent interpretada en llatí exclusivament pels clergues.
Luter va reconèixer la llengua alemanya, en substitució del llatí.
L'església de Roma va respondre amb el que se coneix com a contrareforma. Va reunir-se en el Concili de Trento (1545-1563) i en les seves conclusions manifesta que la música a l'església no havia d'incloure coses impures.
La música vocal
- La polifonia a quatre veus va continuar evolucionant.
- Les partitures estaven decorades.
- A la zona de Flandes i el Regne de Borgonya es va iniciar un nou estil de contrapunt imitatiu derivat del Canon.
- El Cant Pla gregorià continua present però amagat entre la polifonia.
- Les parts polifòniques són les fixes de missa. Quan parlem d'una missa completa vol dir que com a mínim estan escrites polifònicament: Kyrie, Gloria, Credo, Sanctus-Benedictus, Agnus Dei.
Un altre tipus de missa característic de l'època serà la missa de difunts: Requiem.
Ensalada
Aquesta composició combina les formes musicals anteriors i es va fer molt popular en els palaus:
- Idiomes
- Temàtica
- Textures polifòniques
La música instrumental
- L'església només utilitzava l'orgue.
- En el Renaixement, la música instrumental es va separar del cant.
- Es van perfeccionar els instruments i les tècniques d'interpretació.
- Tocar un instrument es va convertir en un refinament social.
- Van aparèixer noves formes musicals.