La música al Renaixement: context històric i característiques
Enviado por Chuletator online y clasificado en Música
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,87 KB
La música al Renaixement
Context històric
El Renaixement s'inicia a Itàlia i al Ducat de Borgonya entre els segles XV i XVI.
Les ciutats-estats italianes estaven dirigides per famílies de l'alta burgesia (Florència - Mèdici, Màntua - Gonzaga).
Amb el casament dels reis catòlics, la corona de Castella i Aragó es va expandir, així com el Ducat de Borgonya.
A les ciutats, la noblesa competia, rodejant-se d'artistes i literats per cultivar-se, preferint els plaers i les riqueses de la vida mundana, els valors humans i la bellesa abans que les guerres.
- Religiós: Reforma i Contrareforma
- Científic: Copèrnic, Galileu
- Geogràfic: descobriments de nous territoris
- Tecnològic: invenció de la impremta
En l'art, es va augmentar l'interès pels temes profans: ideal de bellesa (proporció, equilibri, ordre, simetria), la figura humana, en la pintura s'inventa la perspectiva (Botticelli, Miquel Àngel, Leonardo da Vinci).
Compositors d'escoles:
Francoflamenca | Anglesa | Italiana | Espanyola |
Guillaume Dufay Johannes Ockeghem Johannes Prioris Adrian Willaert | John Dunstable William Byrd Thomas Morley John Dowland | Johannes Ciconia Giovanni Pierluigi | - Tomàs Luis de Victoria - Fran Guerrero - Antonio de Cabezón - Cristóbal de Morales |
Els músics viatgen de cort en cort reclamats pel seu prestigi. Burgesos i nobles es disputen els millors músics i els fan de mecenes o protectors.
Podem destacar les següents dones músiques: Elisabetta Gonzaga, Isabella d'Este, Magdalena Casulana, Vittoria Aleotti i Caterina Willaert.
Característiques música renaixentista
La música profana predomina per sobre de la religiosa. El protestantisme es converteix en la música de la Reforma. La música utilitza la corrent catolicisme. L'instrument més perfecte, segons l'humanisme, és la veu, ja que l'home és el centre d'interès i el punt de referència.