Motivació, Lideratge i Resolució de Conflictes en l'Àmbit Laboral

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,37 KB

Motivació Laboral

Teories de la Motivació

Frederick Taylor (Model No Humanista)

No acceptava la complexitat de les motivacions humanes ni la capacitat de decisió individual, basant-se en factors externs. Aquest model es centra en incentius econòmics, ignorant altres necessitats.

  • Crear recompenses econòmiques
  • Contractar treballadors professionals
  • Realitzar un anàlisis científic de les tasques

Models Humanistes

Sorgeixen com a resposta als models anteriors, incorporant qüestions internes de l'ésser humà. Consideren que l'individu:

  • Pren decisions per si mateix
  • Té objectius individuals
  • Observa les ordres compatibles amb les seves necessitats i valors
  • S'esforça per al creixement, la responsabilitat i l'èxit en condicions adequades

Enfocaments:

  • Basats en les necessitats
  • Basats en el comportament
  • Basats en la personalitat
  • Basats en el procés de motivació
  • De contingència

Abraham Maslow

La motivació depèn de la satisfacció de les necessitats, ordenades jeràrquicament. Una necessitat és important mentre està insatisfeta, però en satisfer-se, sorgeix una altra de superior.

  • Necessitats fisiològiques
  • Necessitats de seguretat
  • Necessitats socials
  • Necessitats d'estima
  • Necessitats d'autorealització

Supòsits:

  • Una necessitat satisfeta deixa de ser motivadora i sorgeix una de superior.
  • No tots els individus arriben al cim de la piràmide.
  • Una necessitat insatisfeta domina el comportament i genera tensió.
  • Tots els nivells actuen conjuntament.

Frederick Herzberg

Dos factors relacionats amb la motivació:

  • Factors Higiene: Associats amb la insatisfacció, externs a la feina.
  • Factors Motivadors: Associats amb la satisfacció, interns a la feina.

David McClelland

  • Necessitat d'assoliment/èxit: Impuls de sobresortir, imposant-se fites difícils.
  • Necessitat de poder/influència: Influir i controlar altres, obtenir reconeixement.
  • Necessitat d'afiliació: Mantenir relacions positives i treballar cooperativament.

Supòsits:

  • Les persones tenen diferents necessitats.
  • La direcció ha de reconèixer i integrar aquestes necessitats.
  • L'equilibri entre elles contribueix a l'eficàcia empresarial.

Víctor Vroom

L'esforç porta a una bona avaluació, que genera recompenses que satisfan les fites personals.

  • Relació esforç - acompliment
  • Relació acompliment - recompensa
  • Relació recompenses - fites personals

Edwin Locke

La motivació és conscient i l'esforç depèn de la dificultat de les fites. Aquesta teoria s'aplica en la gestió de recursos humans.

J. Stacey Adams

Les persones valoren la relació entre esforços i recompenses, comparant-se amb els seus companys.

Plans de Carrera

Un pla de carrera desenvolupa aptituds, especialment directives. Ajuda a establir fites realistes i genera oportunitats. Té una dimensió vertical (promoció interna) i horitzontal (canvis funcionals). Satisfà les necessitats de l'empresa i l'empleat, garantint personal capacitat i millorant la moral, productivitat i eficiència. La responsabilitat és compartida entre treballador i empresa.

Lideratge

Direcció i lideratge estan relacionats, però no són el mateix. La direcció s'associa a poder i autoritat jeràrquica, mentre que el lideratge implica autoritat social, ètica, moral i professional. Un líder inspira, persuadeix i influeix. És invisible en els bons moments i visible en els difícils. Forma un equip lleial, escolta, anima, reforça amb fets i és dur quan cal. Un líder efectiu té visió, comunica, comprèn, inspira confiança i promou el desenvolupament.

Gestió de Conflictes

Presents en qualsevol conflicte:

Tensió, desacords, rivalitat, frustració, enuig, incompatibilitat, baixa moral...

Presents en l'àmbit laboral:

Alta rotació, dificultat amb tasques, absentisme, baixa productivitat, comunicació informal, queixes, insatisfacció...

Motius dels conflictes:

Necessitats insatisfetes, escassa comunicació, interessos incompatibles, lideratge dèbil, polítiques rígides, fronteres no clares...

Tipus de conflictes:

  • Segons el dret laboral: Individual, col·lectiu, jurídic, econòmic.
  • Segons el resultat: Positiu/productiu, negatiu/destructiu.
  • Segons els recursos: Agressiu, pacífic.

Conflicte implica discrepància, problema requereix solució. Un conflicte pot generar problemes, però no tots els problemes són conflictes.

Tècniques de confrontació:

  • Negociació: Compromís, competència, adequació i col·laboració.
  • Mediació/Arbitratge: El mediador facilita la resolució, l'àrbitre té potestat de decisió.
  • Negociació de principis: Enfocament de col·laboració, tots guanyen.

Tipus de negociació:

  • Competitiva: Interessos oposats, un guanya i l'altre perd.
  • Col·laborativa: Interessos comuns, tots guanyen o perden.

Entradas relacionadas: