Motivació Laboral: Factors i Teories Clau
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 7,24 KB
1. Motivació: Allò que ens mou a actuar
- Activitat motivada (externa): Ens mou una cosa fora de nosaltres. Exemple: Estudiar.
- Activitat instintiva (interna): Tu la fas perquè t'agrada fer-la. Exemple: Aficions.
2. Factors que afavoreixen la motivació laboral
Les motivacions no són estàtiques, varien al llarg dels anys.
- Diners: A mesura que el treballador va millorant el seu estatus econòmic, disminueix la importància que li dóna als diners. Els diners no motivaran igual a un treballador que té les seves necessitats cobertes que a un altre que no les té.
- Reconeixement dins de l'empresa: Si és continu, pot deixar de ser motivador; ha de ser proporcional a la tasca realitzada.
- Responsabilitat sobre el treball: Aquesta ha de correspondre's amb la formació i les capacitats de cadascú.
- Reconeixement social: Un treball valorat i reconegut per la societat és una font de motivació per si mateix.
La importància del clima laboral
- Relacions entre el clima laboral i la motivació: Tot el conjunt de condicions i circumstàncies que envolten una persona en el seu entorn laboral.
Bon clima laboral = satisfacció + motivació treballadors + productivitat
- Riscos laborals derivats del clima laboral:
Mobbing
Pressió i maltractament psicològic en l'àmbit del treball exercit per una persona o per un grup cap a una altra de manera directa o indirecta, de forma sistemàtica i durant un temps prolongat.
- Mobbing ascendent: Un treballador o grup de treballadors assetgen un càrrec superior.
- Mobbing horitzontal: Entre companys de feina (menyspreus, fer el buit...).
- Mobbing descendent: D'un cap o superior cap a un subordinat (que t'enviïn a fer un altre tipus de feina).
Perquè es consideri que hi ha mobbing, hauran d'haver passat 6 mesos (depressió, angoixa, crisis d'ansietat).
Burnout
Estar cremat al treball. Necessitem una mica d'estrès, però fins a quin punt el pots suportar?
Teories de la motivació
- Teories de contingut: Van aparèixer primer i estudien els elements que motiven les persones.
- Maslow: Necessitats de l'individu jerarquitzades en forma de piràmide en ordre ascendent, segons el grau de motivació i dificultat, són les següents:
- Necessitats fisiològiques: Són les necessitats imprescindibles per a la supervivència humana: alimentar-se, saciar la set...
- Necessitats de seguretat: Pretenen protegir les persones dels possibles riscos als quals s'exposen. Estabilitat laboral.
- Necessitats socials: L'ésser humà necessita sentir-se acompanyat d'altres persones, donar i rebre afecte, viure en relació.
- Necessitats d'autorealització: Necessitats d'actualització o autosuperació. En aquest nivell s'intenta desenvolupar tot el potencial, la creativitat i el talent.
- Herzberg: Teoria bifactorial
- Maslow: Necessitats de l'individu jerarquitzades en forma de piràmide en ordre ascendent, segons el grau de motivació i dificultat, són les següents:
Dos tipus de factors que motiven:
- Higiene: Es donen en l'entorn on les persones desenvolupen el seu treball, són externs a aquest, estan associats a la insatisfacció (condicions de treball, sous i salaris, relació entre companys i caps, cultura empresarial, seguretat en l'entorn de treball).
- Motivadors: Tenir-los produeix satisfacció laboral (reconeixement, responsabilitats, creixement personal, progrés i èxits).
El fet que els factors d'higiene siguin adequats no garanteix la satisfacció dels treballadors; l'única manera de satisfer-los és desenvolupant elements motivadors que augmentin la seva satisfacció en el seu lloc de treball.
McClelland: Teoria de les necessitats apreses
Tot el que ens motiva ho hem après (els diners).
Les persones poden actuar en funció de quatre factors motivadors:
- Motivador d'afiliació: Necessitem sentir-nos part d'un grup.
- Motivador d'assoliment: Aconseguir arribar a una fita, tenir èxit en allò que fas.
- Motivador de poder: Aconseguir el control de l'entorn i/o de les persones.
- Motivador de competència: La persona desitja obtenir els millors resultats en les tasques que realitza i així poder diferenciar-se dels altres que estan al mateix lloc de treball.
Teories del procés
- Vroom: Teoria de l'expectativa: La persona es marca uns objectius per assolir; tot allò que realitza li serveix per aconseguir aquell objectiu. L'esforç que desenvolupa dependrà de diversos factors: la significativitat que per al subjecte tingui la recompensa als seus èxits, les probabilitats que existeixin d'aconseguir-la i la probabilitat d'aconseguir el resultat desitjat en termes de creixement professional i personal.
Exemple: Encarregat en un any = és possible; en una setmana = no és possible.
- Locke: Teoria de la finalitat: La motivació que el treballador demostra és un acte conscient, i el seu nivell d'esforç estarà en funció del nivell de dificultat.
Exemple: Si valoren el teu esforç, estaràs motivat; si no valoren el teu esforç, no estaràs motivat.
- Adams: Teoria de l'equitat o justícia laboral: Fa referència a la justícia en el lloc de treball; els bons seran recompensats i els dolents seran castigats.
- L'assertivitat com a element automotivador: Una persona assertiva és aquella capaç d'expressar sentiments, actituds, desitjos i opinions d'una manera apropiada per a cada situació, respectant les conductes i opinions dels altres, resolent adequadament els possibles problemes que puguin sorgir. Una persona assertiva mostra satisfacció en el seu treball, sap comunicar la seva disconformitat quan existeix i buscar solucions, prendre la iniciativa quan creu que alguna cosa no va bé, fer-se responsable dels seus actes, i treballar en cada moment amb el seu equip per obtenir les fites proposades.
Exemple: Nosaltres ens hem de dir que, fent la feina ben feta, ningú vindrà a dir-nos-ho.
Frustració i les seves conseqüències
Frustració: Estat de tensió emocional que es produeix quan existeixen barreres o obstacles que s'interposen en la consecució d'un objectiu.
Desmotivació, mal clima laboral, agressivitat amb els companys.
Mesures per prevenir la frustració
Prevenir situacions que generen frustració, analitzar la situació frustrant i tractar de veure-la des d'un punt de vista positiu, impedir influències externes en la manera personal d'actuar, evitar comportaments agressius, buscar suport en l'equip de treball, establir fites personals amb la finalitat de mantenir o incrementar el nivell d'autoestima, i desenvolupar un pla d'acció personal per superar la frustració.