Models de Mercat: Competència Perfecta i Imperfecta

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Economía

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,03 KB

Models de Mercat

6.1 Introducció

Per definir els diferents models de mercat, hem d'analitzar el concepte d'estructura de mercat, que és el nombre d'empreses que hi ha dins d'un mercat i la seva dimensió relativa. Aquesta estructura manifesta la capacitat que tenen les empreses per influir en el preu de mercat; això s'anomena grau de poder. Segons el grau de poder, dividim el mercat en els següents tipus:

  • Mercat de Competència Perfecta: Cap venedor no pot influir sobre el preu.
  • Mercat de Competència Imperfecta: Els venedors poden influir sobre el preu.
  • Monopoli: Una sola empresa.
  • Oligopoli: Poques empreses.
  • Competència Monopolística: Moltes empreses amb productes diferenciats.

6.2 Competència Perfecta

El mercat de competència perfecta és aquell on hi ha un gran nombre d'oferents i de demandants, i on cap dels venedors no pot influir sobre el preu. Perquè un mercat sigui considerat de competència perfecta, s'han de complir quatre condicions:

  1. Ha d'haver un gran nombre de compradors i venedors.
  2. El producte ofert és homogeni, és a dir, no hi ha diferència entre el producte que ven una empresa i els de les altres.
  3. Hi ha informació perfecta, és a dir, tant els compradors com els venedors coneixen les condicions del mercat i del producte.
  4. No existeixen barreres d'entrada i sortida del mercat, és a dir, les empreses poden entrar i sortir lliurement del mercat.

El compliment de les quatre condicions és molt difícil i, en la realitat, hi ha molt pocs mercats de competència perfecta. Els principals són:

  • Mercats agrícoles
  • Mercats ramaders
  • Llotja
  • Borsa

Funcionament

En aquest mercat, l'oferta total i la demanda total fixen el preu d'equilibri, i després cada empresa decideix quina quantitat vol oferir a aquest preu. Per això, es diu que les empreses són preu-acceptants.

En aquest mercat, les empreses poden entrar i sortir quan volen. Normalment, quan hi ha possibilitats d'obtenir beneficis, entren empreses, i quan comencen a produir-se pèrdues, surten empreses. Això fa que, a llarg termini, només quedin les empreses capaces de vendre al preu d'equilibri sense tenir pèrdues.

6.3 Competència Imperfecta

Un mercat de competència imperfecta és aquell on els venedors poden influir en el preu de mercat.

Monopoli

És aquell mercat en el qual hi ha un únic oferent que té plena capacitat per decidir quant produir i a quin preu. Els monopolis saben que, si volen vendre més, hauran de disminuir els preus. Normalment, un monopoli ofereix menor quantitat i un preu més alt que un mercat de competència perfecta. Els monopolis apareixen per quatre motius:

  • Tenir el control en exclusiva d'una matèria primera o factor productiu.
  • L'existència d'una patent, que és el dret de fabricar en exclusiva un producte.
  • La concessió d'una llicència administrativa, que és el dret que atorga l'estat a una empresa perquè pugui produir un bé o servei durant un temps determinat.
  • L'existència de monopolis naturals, que són aquells que apareixen quan en un mercat de grans dimensions s'ha d'oferir un servei que té uns costos fixos (infraestructures i inversions) tan grans que fan que només sigui rendible produir grans quantitats.

Com que els monopolis actuen normalment de forma abusiva, fixant preus elevats, l'estat, per evitar-ho, pot actuar sobre ells de tres maneres:

  • Impedir la creació de nous monopolis.
  • Dividir els monopolis existents en dues o tres empreses, per tal que hi hagi una mica de competència.
  • Regular els monopolis existents, fixant preus màxims i aplicant lleis especials.

Oligopoli

És un mercat on hi ha un nombre reduït de venedors que exerceixen un cert control sobre el preu i que són mútuament interdependents, és a dir, l'actuació d'una empresa afecta les altres. Quan apareix un oligopoli, es poden donar dues situacions:

  • Que les empreses no es posin d'acord. En aquest cas, apareixen guerres de preus, polítiques d'anticipació o lideratge de preus (simplement fer el mateix que l'empresa líder).
  • Que les empreses es posin d'acord, de manera que fixin el preu o que es reparteixin el mercat. Quan es posen d'acord, els oligopolis formen els anomenats càrtels, que són una agrupació informal d'empreses que s'associen per disminuir o eliminar la competència del mercat.

Competència Monopolística

És un mercat on hi ha moltes empreses que venen productes gairebé iguals i que es diferencien utilitzant els dissenys o marques. Aquestes empreses utilitzen la publicitat per fabricar clients o captar-ne de nous. S'anomena competència monopolística perquè cada empresa, en utilitzar una marca, crea un petit monopoli, ja que és l'única que ven el seu producte.

Entradas relacionadas: