Model Lúdic: Aprenentatge Basat en el Joc a EI
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,46 KB
Què és metodologia?
Significa afavorir l’aprenentatge a través de la planificació d’activitats i recursos.
Què és el model lúdic?
És una metodologia d’aprenentatge al voltant del joc.
Característiques del model lúdic
Es basa en 2 factors principals:
- Factors intrínsecs: Component lúdic i component educatiu.
- Tipus de joc: Joc lliure, joc de pràctica i joc programat.
Per què utilitzar el joc com a metodologia?
La utilització del joc com a metodologia d’aprenentatge ha estat possible gràcies a:
- Un nou concepte d’infància: Que caracteritza l’etapa infantil com a daurada, amb sentit propi i funcions específiques centrades en les necessitats de l'infant.
- Un nou concepte d’educació: A partir de la recerca de noves teories i l'adaptació de noves pràctiques, s’ha desenvolupat una metodologia educativa centrada en el joc com a base dels aprenentatges.
Components intrínsecs del model lúdic
- El component lúdic: El joc és l’estat natural dels infants i una activitat a la qual sempre estan disposats.
- El component educatiu: El joc té un valor didàctic per a l’infant, que li permet l’experiència, la reflexió, la recerca i l’adquisició d'estratègies adequades per superar determinats objectius educatius.
Els components lúdic i l’educatiu s’interrelacionen sempre que es posa en pràctica l’activitat lúdica, de manera que els infants, a la vegada que juguen, aprenen i es diverteixen.
Aprenentatges clau que afavoreix el joc
- L’adquisició del llenguatge.
- La resolució de problemes (especialment matemàtics).
- La creativitat.
Funcions del llenguatge a Educació Infantil
- Lúdica: Facilitat innata de divertir-se amb el llenguatge.
- Comunicativa: El llenguatge permet recollir i emetre informació, idees, coneixements, valors, etc.
- Instrumental: Imprescindible per estructurar el pensament.
Suport legal del model lúdic
Els mètodes de treball als dos cicles d’Educació Infantil es basen en l'experiència i el joc, tal com recull la LOE 2006, Art. 143.
El joc i la resolució de problemes matemàtics
El joc ajuda els nens i nenes a generar i reestructurar els seus esquemes pel que fa a la resolució de problemes.
Dos períodes per tractar els problemes matemàtics:
- El primer període: On l’infant desenvolupa la manipulació, l’experimentació i l’observació.
Són útils: El joc heurístic i la panera dels tresors. - En el segon període: Un cop adquirida la representació simbòlica, les activitats lúdiques aniran encaminades a afavorir l’expressió lliure en contextos el més reals possibles.
Són útils: Els racons, els jocs de construcció i els jocs de cartes i dominó.
Quan els infants aprenen a codificar, estan escrivint (representant el seu pensament en símbols).
Quan els infants aprenen a descodificar, estan llegint.
Què és la representació simbòlica?
És saber representar els pensaments. Es poden representar oralment, per escrit, amb un ball, un dibuix, una música, etc.