Model Lúdic: Aprenentatge Basat en el Joc a EI

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,46 KB

Què és metodologia?

Significa afavorir l’aprenentatge a través de la planificació d’activitats i recursos.

Què és el model lúdic?

És una metodologia d’aprenentatge al voltant del joc.

Característiques del model lúdic

Es basa en 2 factors principals:

  • Factors intrínsecs: Component lúdic i component educatiu.
  • Tipus de joc: Joc lliure, joc de pràctica i joc programat.

Per què utilitzar el joc com a metodologia?

La utilització del joc com a metodologia d’aprenentatge ha estat possible gràcies a:

  • Un nou concepte d’infància: Que caracteritza l’etapa infantil com a daurada, amb sentit propi i funcions específiques centrades en les necessitats de l'infant.
  • Un nou concepte d’educació: A partir de la recerca de noves teories i l'adaptació de noves pràctiques, s’ha desenvolupat una metodologia educativa centrada en el joc com a base dels aprenentatges.

Components intrínsecs del model lúdic

  • El component lúdic: El joc és l’estat natural dels infants i una activitat a la qual sempre estan disposats.
  • El component educatiu: El joc té un valor didàctic per a l’infant, que li permet l’experiència, la reflexió, la recerca i l’adquisició d'estratègies adequades per superar determinats objectius educatius.

Els components lúdic i l’educatiu s’interrelacionen sempre que es posa en pràctica l’activitat lúdica, de manera que els infants, a la vegada que juguen, aprenen i es diverteixen.

Aprenentatges clau que afavoreix el joc

  • L’adquisició del llenguatge.
  • La resolució de problemes (especialment matemàtics).
  • La creativitat.

Funcions del llenguatge a Educació Infantil

  • Lúdica: Facilitat innata de divertir-se amb el llenguatge.
  • Comunicativa: El llenguatge permet recollir i emetre informació, idees, coneixements, valors, etc.
  • Instrumental: Imprescindible per estructurar el pensament.

Suport legal del model lúdic

Els mètodes de treball als dos cicles d’Educació Infantil es basen en l'experiència i el joc, tal com recull la LOE 2006, Art. 143.

El joc i la resolució de problemes matemàtics

El joc ajuda els nens i nenes a generar i reestructurar els seus esquemes pel que fa a la resolució de problemes.

Dos períodes per tractar els problemes matemàtics:

  • El primer període: On l’infant desenvolupa la manipulació, l’experimentació i l’observació.
    Són útils: El joc heurístic i la panera dels tresors.
  • En el segon període: Un cop adquirida la representació simbòlica, les activitats lúdiques aniran encaminades a afavorir l’expressió lliure en contextos el més reals possibles.
    Són útils: Els racons, els jocs de construcció i els jocs de cartes i dominó.

Quan els infants aprenen a codificar, estan escrivint (representant el seu pensament en símbols).

Quan els infants aprenen a descodificar, estan llegint.

Què és la representació simbòlica?

És saber representar els pensaments. Es poden representar oralment, per escrit, amb un ball, un dibuix, una música, etc.

Entradas relacionadas: